E-mailmarketing: hoe zorgt u continu voor nieuwe (interessante) content?

Vaak is het moeilijkste gedeelte van een goed plan, het bepalen en creëren van de content die u gaat gebruiken in uw e-mailmarketing. In het begin barst u waarschijnlijk van de ideeën, maar die stroom aan inspiratie kan ineens zijn verdwenen. Om te voorkomen dat u op een punt komt waarop u geen nieuwe ideeën meer heeft, is het maken van een overzicht met daarop de verschillende (contact)momenten voor contact met uw klant een aanrader. Zie die verschillende momenten als kansen waarbij u e-mailmarketing in kunt zetten.

Kruip in de belevingswereld van uw klanten!

Vraag uzelf af waarom men bepaalde producten koopt. Waar zoeken zij bijvoorbeeld een oplossing voor? Zijn er misschien problemen waar u op in kunt spelen? Heeft u een webshop en weet u precies wanneer het tijd is voor een nieuwe bestelling van die ene navulling of voorraad stofzuigerzakken.

Door deze aanknopingspunten op een rij te zetten komt u geheid op een aantal momenten die u kunt gebruiken als kansen om op in te spelen.

Gebruik naast eigen thema’s ook de feestdagen & seizoenen

U kunt uw content aan de hand van thema’s indelen, maar vergeet ook de feestdagen en de seizoenen niet!

Als voorbeeld zou u eens kunnen kijken naar hoe Albert Heijn het doet met hun gratis magazine “Allerhande”. Die staat in de herfst bijvoorbeeld boordevol leuke maaktips om de herfstsfeer in huis te halen. Dit soort content kunt u uiteraard ook per mail verspreiden of via een blogpost, waar mensen zich kunnen abonneren op uw nieuwsbrief met daarin leuke tips!

Inventariseer wat u al in huis heeft

Vaak zijn er al een aantal momenten geweest die u kunt gebruiken. Denk aan:

  • Een publicatie waar u in verschenen bent.
  • Een evenement waar u heeft gestaan.
  • Mijlpalen voor het bedrijf (bijvoorbeeld x aantal jaar bestaan, nieuwe medewerkers, verhuizing naar groter pand en opening van een nieuw onderdeel en ga zo maar door.)

Door de doelgroep wat meer mee te nemen achter de schermen leren ze het bedrijf beter kennen en wordt het tevens wat makkelijker om een goede relatie met ze op te bouwen.

Denk ook aan een “letterlijke” inventarisatie. Wie weet is er wel een medewerker binnen het bedrijf die met creatieve ideeën rondloopt, maar nog geen plek heeft gevonden waar hij/zij deze kan delen. Zonder te vragen, komt u er ook niet achter!

Blijf zelf goed op de hoogte

Het is erg belangrijk om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen binnen uw branche. Zorg er bijvoorbeeld met Google Alerts voor dat u meldingen ontvangt zodra er nieuwe blogposts, nieuwtjes, onderzoeken en trends zijn, aan de hand van door u opgegeven zoekwoorden of onderwerpen.

Door een aantal “leidende” blogs binnen uw vakgebied te volgen, (abonneer uzelf op hun nieuwsbrief) ontvangt u makkelijk al het laatste nieuws. Daarbij ziet u direct wat zij gebruiken in hun nieuwsbrief en mailings.

Vergeet ook vakdagen, beurzen, productpresentaties of evenementen niet. Op deze manier blijft u op de hoogte van wat er gebeurt in uw markt (inclusief de concurrentie!) én doet u meteen inspiratie op voor nieuwe content!

Verkoopt u mode-gerelateerde artikelen (kleding/schoenen/accessoires), dan kunt u bijvoorbeeld aan de slag met een look-book (overzicht van producten uit de collectie die bij een bepaalde trend passen).

1dave

Hetzelfde geldt uiteraard voor woonartikelen en accessoires; ideaal om bezoekers te inspireren!

Contentcuratie

Contentcuratie geldt deels als aanvulling op de vorige tip, want doordat u de ontwikkelingen in de gaten houdt, komt u ook leuke ideeën van anderen tegen. U hoeft niet alles zelf te maken en het wiel opnieuw uit te vinden. Het is ook wel eens goed om goede content van anderen te delen! U laat dan direct zien dat u actief op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen.

Ga niet kopiëren en plakken om het vervolgens op de eigen website plaatsen, maar denk aan een social media update met daarin de link naar het betreffende filmpje, de blogpost of het onderzoek.

Of verzamel eens in de zoveel tijd een aantal links naar interessante of grappige content rondom een bepaald thema en deel die vervolgens met uw doelgroep via e-mail.

Content-recycling

Tot slot content-recycling. Wanneer u al een tijdje bezig bent met het maken van content heeft u na verloop van tijd een berg aan content tot uw beschikking. Dan is het zonde om die niet meer opnieuw in te zetten. En het is ook erg handig wanneer u even zonder inspiratie zit!

De basis van content-recycling is het hergebruiken van content door deze in een nieuwe vorm te gieten. En waar nodig uiteraard te updaten. Denk aan een e-book dat u een tijd geleden heeft gepubliceerd. Dat zou u opnieuw kunnen gebruiken door:

  • Er verschillende blogposts van te maken en de reacties die daaruit voortkomen te gebruiken als aanvulling;
  • Het onderzoek of stappenplan uit te werken in een infographic;
  • De besproken strategie persoonlijk uit te leggen in een video;
  • Het e-book opnieuw te structureren in een presentatie.

Deze “nieuwe” content kunt u vervolgens goed gebruiken in uw mailings!

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.