Conversie Optimalisatie - Whitepaper door Justuno

Justuno, een van de populairste gratis apps uit de SEOshop App Store en gevestigd in San Francisco, heeft een whitepaper geschreven voor de klanten van SEOshop over conversie optimalisatie. Het whitepaper is hieronder te downloaden. Om u goed voor te bereiden op de feestdagen, zet ik hieronder in vogelvlucht de belangrijkste tips en adviezen van het whitepaper op een rijtje. Justuno legt uit wat conversie optimalisatie is, hoe u dit kunt toepassen voor uw eigen webshop en welke succesverhalen er zijn uit de praktijk.

Om te beginnen, wat is een conversie?

Voordat we ons verdiepen in conversie optimalisatie, laten we definiëren wat een conversie is. Een conversie vindt plaats wanneer een bezoeker van je website een actie ondergaat die jij wil dat hij ondergaat. In e-commerce, conversies kunnen het volgende betekenen:

  • Social Like, deel, of volg – Sociale kanalen zijn een effectieve manier om een groot publiek te bereiken. Bedenk wel goed dat het een indirect kanaal is en daarom vaak resulteert in een lager conversiepercentage.
  • Een e-mail inschrijving – E-mail is nog steeds het meest effectieve kanaal voor het vergaren van directe marketing leads en klanten. E-mail heeft een 4 keer zo groot conversiepercentage dan de sociale kanalen. Naast het streven naar een aankoop, is het verkrijgen van een e-mailadres je voornaamste doel.
  • Een verkoopconversie – Dit type conversie is uiteraard het einddoel van elke online webwinkelier. Je bezoeker die verandert in een klant na het voltooien van een aankoop.

 

En wat is conversie optimalisatie?

  • het continue proces van het verbeteren van de performance van je webshop om het maximale uit je bezoekers te halen.
  • een systematische aanpak om je bezoekers te verleiden tot een gewilde actie.
  • het definiëren van website doelen, het verzamelen van relevante data om die doelen te bereiken, en het verzamelen van feedback.
  • het maken van beslissingen gebaseerd op je doelen, data analyse, en feedback die leidt tot betere conversie resultaten.

 

Waarom zou ik mijn conversie optimaliseren?

Meer leads en klanten

Het optimaliseren van je webshop zal leiden tot meer leads en klanten. Conversie- optimalisatie zal je business op de lange termijn een boost geven door het verzamelen en behouden van meer klanten.

justuno-whitepaper

Hogere ROI

Conversie optimalisatie maakt elk aspect van je marketing en traffic strategieën efficiënter. Bedrijven besteden veel geld aan het aantrekken van bezoekers naar hun webshop, maar spenderen weinig geld aan het converteren van deze bezoekers. Voor elke € 80,8 die besteedt wordt aan het aantrekken van meer traffic, wordt maar € 0,87 besteedt aan het optimaliseren van de shopping conversie. Door het optimaliseren van je webshop, kan je een hoger percentage van je bezoek converteren, wat weer leidt tot een hogere ROI.

Verbeterde webshop beleving

Het doel van het optimaliseren van de conversie is om een webshop beleving te creëren waar het gemakkelijk is voor de bezoeker om te vinden waar zij naar op zoek is. Dit betekent het elimineren van frustratie, het aanbieden van gebruikersgemak, en het toevoegen van extra waarde die er voor zorgt dat bezoekers blijven terugkomen. Webshop beleving is tegenwoordig een belangrijke onderscheidende factor waar je kan scoren ten opzichte van je concurrentie.

Begrijp je klanten beter

Aangezien conversie optimalisatie een continu proces is van het verbeteren van je webshop gebaseerd op data, geeft het je de kans nog beter te begrijpen waar je bezoeker op reageert. Dit houdt bijvoorbeeld in dat je bezoekers beter reageren op educatieve content of bepaalde korting acties. Het belangrijkste is om te onthouden dat elke bezoekersgroep uniek is en conversie optimalisatie ervoor zorgt dat je goed nadenkt over de needs van je bezoeker.

 

Succes factoren van conversie optimalisatie

De online shopper zijn niet de makkelijkste. Zij hebben korte spanningsbogen, focussen vaak op prijs, en verschillen in online ervaring. U ontvangt bezoekers die voor het eerst uw webshop bezoeken, bezoekers die terugkomen, bezoekers die alleen komen kijken maar niet kopen, en winkelmand-verlaters. Het is aan u om deze bezoeker te betrekken bij uw webshop met relevantie en waardevolle content, om uiteindelijk te converteren.

7 succes factoren

Om succesvol een bezoeker te converteren, dient u rekening te houden met de volgende 7 factoren:

  • Engagement: ook wel “betrokkenheid” in het Nederlands. Dit betekent het betrekken van uw bezoekers bij uw webshop. De moderne bezoeker dient op een effectieve manier te worden betrokken om conversies te realiseren.
  • Waarde propositie: de som van alle kosten tegenover wat hetgeen het oplevert. Bezoekers wegen de waarde die u vertegenwoordigd met uw webshop af tegen de kosten.
  • Relevantie: zorg voor relevantie content dat aansluit bij de needs van uw klant.
  • Helderheid: communiceer een duidelijke propositie, boodschap en call-to-action.
  • Angst: elimineer elke vorm van angst door het verwijderen of toevoegen van webshop elementen die de drempel verhogen bij de bezoeker ter aanzien van een conversie.
  • Afleiding: versimpel uw webshop zodat niets uw bezoeker afleidt van de verlangde actie.
  • Urgentie: overtuig uw bezoekers om actie te ondernemen door duidelijke boodschappen en visuele beelden.

 

Conversie optimalisatie door Justuno

Justuno is een on-site set van tools ontworpen om de webwinkelier te helpen met het verhogen van zijn conversiepercentage. De set aan tools biedt een eenvoudige manier voor de webwinkelier om zijn webshop en conversie te optimaliseren door het gebruik van promoties. In 3 stappen ontwerpt u kinderlijk eenvoudig een promotie en kunt u beginnen met het converteren van uw bezoekers.

justuno-whitepaper2

Top 5 Features van Justuno

  • Maak promoties, prijsvragen, exit offers en nog veel meer met dezelfde set aan tools.
  • Kies een template en stijl deze volledig naar uw eigen huisstijl met de drag & drop editor. Hiermee betrekt u uw bezoeker met uw merk en op een aantrekkelijke manier.
  • Toon uw promoties op het juiste moment, op de juiste pagina en aan de juist bezoeker om uw conversies te maximaliseren. Justuno’s targeting feature zorgt ervoor dat u uw bezoekers kan segmenteren en engagen op de juiste manier.
  • Integreer met meer dan 30 e-mail marketing diensten zoals MailChimp, Ininbox en Campaign Monitor.
  • Installeer Justuno in uw SEOshop binnen één klik.

 

Hoe webshop hun bezoekers converteren met Justuno

Isle Surfboards
Door SEO en PPC campagnes ontvangt u elke dag een behoorlijk aantal bezoekers. Dit is top, maar nieuwe bezoekers converteren meestal niet zo meteen. 98% van uw bezoekers converteert niet tijdens het eerste bezoek, terwijl 55% uw webshop verlaat binnen 15 seconden.

Om het conversie percentage te optimaliseren, betrok Isle Surfboards haar bezoekers die voor het eerst de webshop bezochten in een prijsvraag, waar zij een surfplank konden winnen als zij hun e-mailadres achterlieten. De promotie werd gepresenteerd binnen 15 seconden van het bezoek aan de webshop en de resultaten waren fantastisch. Isle Surfboards verhoogde het aantal nieuwsbrief inschrijvingen met 660%, terwijl het aantal orders verdriedubbelde.

justuno-whitepaper3

Skinnyme Tea
Theetox merk SkinnyMe Tea zocht naar een effectieve manier om tegelijkertijd haar nieuwsbrief-inschrijvingen en haar omzet te verhogen. Om dit te bereiken, presenteerde SkinnyMe haar bezoekers een promotie met een 5% kortingscode in ruil voor een e-mailadres. De eenvoudige promotie verhoogde het totale conversie percentage aanzienlijk. SkinnyMe Tea verhoogde het aantal nieuwsbrief-inschrijvingen met 758% terwijl het conversiepercentage steeg met 50%.

justuno-whitepaper

Conclusie

justuno 175x175x2 (2)

Sebastiaan Smits

Sebastiaan Smits

Sebastiaan Smits is Team Lead Strategic Alliances bij Lightspeed. Voordat hij bij Lightspeed aan de slag ging had hij een succesvolle webwinkel in houten zonnebrillen. Met zijn ervaring als internetondernemer schrijft hij over de laatste ontwikkelingen rondom de App & Theme Store en helpt hij webwinkeliers te groeien met apps.