Conversie tips waar ook u van kunt leren! Conversion Thursday

Een nieuwe donderdag brengt ons ook een nieuwe Conversion Thursday. Deze keer heeft conversie specialist Shopmonkey.nl naar de webwinkel Dinkra.com gekeken. Een webwinkel waar je tassen en accessoires kunt kopen met een Afrikaanse tint. In deze blogpost leest u de resultaten van deze analyse. Resultaten die u zelf ook kunt toepassen voor uw eigen webshop!

Wat valt er te zeggen over het design van de webshop?

Wat ons direct opvalt is dat de eigenaar van Dinkra.com het thema op de juiste manier heeft benut. Alle facetten van het thema zijn keurig netjes gebruikt en werken ook. Gekeken naar de grafische invulling van het thema hebben we daarentegen wel wat opmerkingen:

Het ‘Paint-gehalte’ (zoals wij deze intern aanduiden) is vrij groot bij binnenkomst op de homepage. De headline met informatie over het e-boekje valt direct op door de eenvoudige opmaak. Datzelfde geldt voor de banner rechts van de slider, waarbij de rode letters stroken met het rood van het product zelf (wat op zich leuk is), maar waardoor de letters niet goed leesbaar zijn. Een professionelere en heldere uitstraling draagt bij aan een betere conversie!

Wat ons daarnaast opvalt is dat de ‘plaatjes bij de praatjes’ op categorieoverzichten erg onduidelijk zijn. Als we bijvoorbeeld klikken op Shop zien we een overzicht van de onderliggende categorieën. De foto is echter onduidelijk en mag wel wat groter worden weergegeven. Als we vervolgens doorklikken naar Vrouwen, zien we dat de afbeelding niet juist is uitgelijnd en/of uitgesneden. Het product valt buiten het kader, terwijl juist het product moet worden getoond om de consument te laten ‘proeven’.

Tevens vinden we het een klein beetje jammer dat onder ‘Categorieën’ op productoverzichten het aantal ‘0’ achter de categorie staat. We weten dat dit een standaard instelling is van het thema en dat dit komt doordat de categorieën overzichten zijn en geen producten bevatten, maar belangrijk is dit puntje wel. Bezoekers kunnen hierdoor de indruk hebben dat er geen producten in de categorie zitten, waardoor men niet verder klikt. Conversieverlies!

Als laatst merken wij op dat er in de footer onder ‘DINKRA’ geen informatie wordt weergegeven. Een detail,maar wel noemenswaardig. TIP: geef hier adresinformatie weer om het vertrouwen van de consument te winnen.

Fotografie

Dinkra.com heeft op een heel leuke en creatieve manier de producten gefotografeerd. We merken op dat niet alleen het product op de foto centraal staat, maar ook de persoon die het product draagt of vasthoudt. Waarschijnlijk gaat het hier om een belangrijke boodschap en is deze manier van fotograferen onderdeel van de totale uiting. Op zich heel goed, maar het komt de conversie waarschijnlijk niet ten goede.

Een Nederlandse consument is snel, heeft vaak haast en wil in principe direct kunnen zien wat de webshop aanbiedt. Doordat het product onduidelijk wordt weergegeven op het productoverzicht en de homepage, moet men altijd doorklikken naar de productpagina om een detailfoto te bekijken. Concreet zijn dit twee klikken verder (klikken naar de productpagina en klikken op de detailfoto), wat de conversie beïnvloedt. Dit is met name een issue op grotere schermen. Doordat de shop responsive is, wordt de afbeelding op kleinere apparaten ietwat uitvergroot, waardoor het probleem hier minder is. Desalniettemin wil men altijd direct zien wat een webshop in huis heeft. Wanneer men dit niet direct ziet, is de kans groot dat men de shop verlaat.

USP’s en informatie

Dinkra.com informeert middels de USP-bar onder het menu heel goed de Unique Selling Points van de webwinkel. Het is voor de consument direct duidelijk dat de verzendkosten gratis zijn bij een bestelling boven de €75, dat het product geretourneerd kan worden, snel wordt geleverd en dat er veilig kan worden betaald. Wel geven wij de tip de USP-bar beter te vullen met tekst zodat de lay-out beter wordt uitgelijnd. Op grotere schermen lijkt het nu alsof ‘Veilig betalen’ als USP niet bij de overige USP’s hoort. Ook weer een detail, maar ook de details dragen bij aan een betere conversie!

Omdat het thema responsive is, zijn de USP’s daarnaast niet meer zichtbaar op kleinere schermen. Verstandig is het daarom om op de productpagina óók de USP’s te tonen of te informeren over levering, wijze van betaling en dat het artikel geretourneerd mag worden. Het tonen van een telefoonnummer bij de mobiele weergave zal daarnaast ook niet verkeerd zijn om het vertrouwen van de consument te winnen. Deze feature is helaas niet standaard in het thema, maar kan vrij gemakkelijk middels een eenvoudige en goedkope maatwerkaanpassingen worden opgelost.

Algemene tips

Een hekel puntje is dat de beoordelingen op dit moment niet duidelijk genoeg naar voren komen. Consumenten snappen vaak niet dat ze op ‘Webwinkel Keur’ aan de linkerzijde moeten klikken, alvorens ze beoordelingen kunnen zien van andere gebruikers. Webwinkel Keur heeft widgets waarmee de beoordelingen kunnen worden getoond in bijvoorbeeld de sidebar of in de footer.

Daarnaast hebben we nog een puntje dat direct tot een hogere conversie kan leiden: maak op productpagina’s de achtergrondkleur van de button ‘In Winkelwagen’ groen! Bewezen is dat wanneer deze button groen is of de buttonkleur overeenkomt met een huisstijlkleur, dit bijdraagt aan een betere conversie!

Eindoordeel

Wij beoordelen Dinkra.com met een dikke vette voldoende! We zien dat er veel aandacht is besteed aan de invulling van het thema en de shop er over het algemeen goed uitziet. Er wordt heel duidelijk geïnformeerd, de navigatie is helder en we vinden het erg leuk dat de shop informeert over diverse symbolen en de betekenis hiervan. Onderscheidend vermogen!

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.