Conversion Thursday - Baardwinkel.nl

Het is weer donderdag en dat betekent een nieuwe Conversion Thursday! Deze week hebben de experts van OOSEOO de webwinkel Baardwinkel.nl geanalyseerd. Ze hebben gekeken naar factoren als design, navigatie, SEO en content. Heeft u nog tips voor deze shop? Laat het weten in de comments!

Dan nu het woord aan de experts van OOSEOO:

1. Introductie

De baardwinkel verkoopt alles voor de baard. Voor wie geen baard heeft of deze weer weg wil halen, is er een grote selectie aan scheerspullen beschikbaar in deze webwinkel.

2. Eerste indruk

De eerst indruk is die van een echte Amerikaanse barber shop (een herenkapper die te werk gaat met een écht ouderwets scheermes). Mannen met een verzorgd uiterlijk, maar vooral niet metro seksueel, vallen onder de doelgroep.

Dit gevoel straalt de webshop goed uit. De afbeeldingen zijn zorgvuldig gekozen, maar we willen converteren. Daarom adviseren wij om in dezelfde stijl teksten in de afbeeldingen te plaatsen die bijvoorbeeld producten of aanbiedingen aanprijzen. Wanneer een lettertype wordt gebruikt in dezelfde stijl, dan is dat van toegevoegde waarde en zeker niet storend.

baardwinkel webshop

De webshop oogt overzichtelijk en is voorzien van USP’s. De webshop is fixed en schaalt niet mee met het scherm. Het kleurgebruik is mooi en de teksten zijn in alle gebruikte kleuren goed leesbaar.

Al met al een prima uitstraling en het is direct duidelijk wat er wordt verkocht en wie de doelgroep is.

3. Navigatie

Alle producten in de shop zijn gemakkelijk vindbaar. Daar is dus weinig op aan te merken. De categorieën zijn onderverdeeld in verschillende producten voor baardverzorging en subcategorieën zijn daarom niet nodig. Voor de categorie scheren is dit wel het geval. Waarschijnlijk omdat deze producten erbij worden verkocht, staan deze bij elkaar. Er is ook geen ruimte om alle producten op gebied van scheren een aparte categorie te geven dus dat is prima opgelost op deze manier.

baardwinkel webshop

Wij hebben naar diverse concurrenten gekeken, met een bijzonder resultaat als volgt: een andere shop van dezelfde eigenaar maar dan met een breder assortiment.

De overige shops die we tegenkomen doen het niet beter als het gaat om navigatie en assortiment. Sommige concurrenten zijn online drogisterijen. Een shop als de Baardwinkel spreekt de doelgroep veel beter aan wat ons betreft.

4. SEO

Om goed te converteren is het belangrijk dat bezoekers de webshop kunnen vinden. De logische manier van navigeren zorgt er tevens voor dat op gebied van SEO het geheel goed in elkaar zit. Sommige categoriepagina’s bevatten meerdere termen voor hetzelfde product, maar hebben dezelfde betekenis zoals scheercrème/scheerzeep. Te overwegen is om deze termen door de Google Keyword Planner te halen om te bepalen welke term het meeste zoekvolume heeft en uitsluitend die te gebruiken. Voor de andere termen gebruik je dan een tag.

De teksten op de categorie- en merkenpagina’s zijn soms summier. Dit komt de rankings in zoekmachines niet ten goede. Dit thema biedt standaard niet de mogelijkheid om tekst aan de onderkant te plaatsen. Voor de gebruikers is een lange tekst aan de bovenkant niet gebruiksvriendelijk, omdat dit betekent dat de producten onder de vouw komen te staan. Hierdoor moeten ze scrollen om deze te zien.

Het is te overwegen om een mogelijkheid te laten inbouwen door een SEOshop partner om tekst aan de onderkant te plaatsen. Dit zou niet al te complex en kostbaar moeten zijn terwijl het de vindbaarheid ten goede komt. Ook voor conversies is dit gunstig, omdat er nu meer informatie kan worden gepubliceerd die klanten kan overtuigen om een aankoop te doen. Dit terwijl de producten nog steeds goed zichtbaar blijven zonder te moeten scrollen.

Ook op sommige productpagina’s staat iets te weinig tekst. Wie een scheermes van € 298,- wil kopen, heeft waarschijnlijk behoefte aan meer dan een enkele foto.

baardwinkel webshop

Omdat deze webshop een tweede shop is, vraag ik me af wat hiervan het doel is geweest. De Baardwinkel zou een verbeterde gespecialiseerde versie van de andere shop moeten zijn, maar dat is op gebied van teksten niet het geval. De teksten voor dezelfde producten zijn op de algemene shop soms zelfs beter.

Had deze shopeigenaar de eerste shop niet beter kunnen optimaliseren in plaats van nog een shop te lanceren? Ik heb de eigenaar hierover niet gesproken. Ik kan me voorstellen dat deze gespecialiseerde shop beter converteert, omdat het de doelgroep meer aanspreekt. Is er onvoldoende tijd om deze SEO-technisch helemaal in orde te krijgen, dan bestaat de kans dat je met twee shops die net niet helemaal goed zijn blijft zitten. In dat geval is een enkele SEO-technisch perfecte shop misschien een betere optie. Meerdere shops (zoals Coolblue) zijn alleen een goede optie indien alle webshops perfect in orde zijn.

Het gebruik van metatags is (nog) niet overal op een goede manier doorgevoerd. Op sommige pagina’s staat het wel goed ingesteld. Ik denk dat dit work in progress is. Er wordt gebruikgemaakt van de keyword tag. Dit is een achterhaalde SEO-techniek die Google niet adviseert te gebruiken

5. Design

Het ontwerp van de shop is smal en schaalt niet mee met de resolutie van het scherm.

De webshop is niet responsive. Op tablets ziet deze webshop er prima uit, maar op smartphones niet. Het is aan te raden om hier iets mee te doen. Een webshop die op alle schermen goed wordt weergegeven, is niet alleen een conversiefactor maar ook een SEO ranking factor.

De betaalmethoden staan ook helemaal onderaan. Wij zouden de klantbeoordelingen onder de merken zetten en dus boven de sociale media en informatiepagina’s. webshop is niet responsive. Op tablets ziet deze webshop er prima uit, maar op smartphones niet. Het is aan te raden om hier iets mee te doen. Een webshop die op alle schermen goed wordt weergegeven, is niet alleen een conversiefactor maar ook een SEO ranking factor.

We hadden het eerder al over een goede uitstraling en goed gebruik van kleuren. Daar is niets mis mee. De USP’s staan niet alleen op de homepagina, maar op alle pagina’s. Soms zelfs twee keer op verschillende plekken. Dit is gedaan voor wanneer de bezoeker pagina’s bekijkt onder de vouw. Dan zijn de USP’s aan de bovenkant niet meer zichtbaar namelijk.

baardwinkel webshop

Een sticky navigatie zou dit probleem ook oplossen.

6. Content

Er zijn reviews, maar die staan helemaal onderaan de pagina. Niet onze keuze, al helemaal niet niet als de beoordelingen juist erg goed zijn.

De servicepagina’s staan helemaal onderaan. De inhoud van de servicepagina’s is prima voor elkaar, wat vertrouwen uitstraalt.

De producten lenen zich prima voor gebruik van video. Denk bijvoorbeeld aan video’s voor de toepassing van de producten. Ook een blog zou de shop meer toegevoegde waarde geven voor zowel de gebruikerservaring als SEO. Sommige productpagina’s hebben een summiere productomschrijving. Dit terwijl andere pagina’s wel productinformatie geven compleet met ingrediënten. Ook dit is waarschijnlijk work in progress.

Het is voor conversies aan te raden de focus te leggen op gerelateerde producten. Dit is nog niet overal optimaal benut. Indien de productpagina’s worden voorzien van goede tekst en gerelateerde producten, zien deze er prima uit!

7. Eindoordeel

Deze shop krijgt een zeker een voldoende. Er zijn echter wel wat puntjes op de i nodig om het geheel af te maken. Omdat een aantal punten niet consequent zijn doorgevoerd, denk ik dat daar nog aan gewerkt wordt en dat de eigenaar op de hoogte is van deze punten. De meest ingrijpende verandering zal het responsive maken van deze webshop zijn.

De gemiddelde klant zal hier echter weinig redenen vinden om niets te kopen. Voor hun geldt: “Als je baard maar goed zit!”.

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.