Conversietips die altijd passen! Conversion Thursday met kleding webshop BB Chum

In deze voorlopig laatste editie van Conversion Thursday neemt ShopMonkey BB-Chum.nl onder de loep. Een webwinkel die zijn eigen mixed-fashion overhemden verkoopt. In deze blogpost leest u de resultaten van deze analyse, die voor iedere webwinkel interessant zijn.

Wat valt er te zeggen over het design van de webshop?

BB-Chum.nl is een prachtige webshop! We zien direct dat het een maatwerkshop betreft op basis van het standaard Playful Theme van SEOshop, die goed is ingevuld en waarbij alles netjes werkt. De kleurstelling is strak. Het beeldmerk – of logo – is goed en scoort voor wat betreft ‘herkenbaarheid’ een 10. Ook de indeling die is gebruikt oogt logisch. We moeten redelijk diep graven om tóch wat puntjes te ontdekken die nét even wat beter kunnen;

  • Op de pagina Lookbook zou het beter zijn om grotere foto’s te tonen. Het geheel lijkt nu een beetje op een vakantiealbum. Wellicht is dit ook de bedoeling en zit hier een bepaalde gedachte achter, maar toch zouden we hier graag meer details van het product willen zien door middel van grotere afbeeldingen.
  • Op diezelfde Lookbook pagina staat onderaan een link naar Making of BB Chum. De makers hebben hier waarschijnlijk gekozen voor een ‘Overzicht’ als indeling onder ‘Categorieën’ zodat ze gemakkelijk kunnen linken naar onderliggende pagina’s. We geven als tip hier gewoon een banner of button te plaatsen die verwijst naar de pagina Making of BB Chum.
  • Op de pagina Making of BB Chum raden we overigens óók aan grotere afbeeldingen te gebruiken.
  • De pagina Great Men is wat onhandig vormgegeven, maar we snappen hier de boodschap volledig en dus alle lof. Heel erg leuk gedaan!
  • Op de productpagina zien we bij de omschrijving een link verschijnen naar het maattabel. Middels een kleine maatwerkoplossing kan hier ook een duidelijkere button voor worden gebruikt. Een button tonen wordt vaak eerder opgemerkt dan een tekstlink.
  • We merken als laatst dat de pagina Media een klein beetje uit de toon valt gekeken naar de rest van deze (prachtige) shop. We geven hier als tip mee om de links niet volledig te tonen, maar bijvoorbeeld de logo’s die bij de links horen te laten linken.

Productafbeeldingen

We adviseren de productafbeeldingen op productoverzichten duidelijker te presenteren, bijvoorbeeld door de productafbeeldingen met vrijstaande achtergrond te gebruiken. Op dit moment worden de producten op detail getoond en kan de gebruiker niet direct zien wat het totale product inhoudt. We snappen dat de wijze van tonen anders is dan anders, dat BB-Chum.nl zich hiermee wilt onderscheiden en dat een transparante witte achtergrond wat saai oogt, maar toch vinden we dat de ‘traditionelere’ manier van productafbeeldingen tonen zorgt voor een lager percentage ‘shop-verlaters’.

Met een kleine maatwerkoplossing is het overigens mogelijk om bij hoveren (= met de muis over het product gaan) de tweede productfoto te tonen. We adviseren om bijvoorbeeld de eerste foto op een transparante achtergrond te tonen en de tweede foto in de detail. Zo behoudt BB-Chum.nl de uiting waar op dit moment voor is gekozen, maar oogt de shop een stuk gebruiksvriendelijker.

USP’s, informatie Call To Action

BB-Chum.nl informeert in de header heel goed de Unique Selling Points van de webwinkel. In één oogopslag is duidelijk dat men gratis kan retourneren, de verzendkosten laag zijn, de oplage klein (en dus uniek) is en dat het matenaanbod groot is. De USP’s nodigen uit om verder te kijken en dat is ontzettend goed!

Een ander sterk punt is de manier waarop BB-Chum.nl heel goed beoordelingen van klanten toont. Dit wordt op alle pagina’s getoond middels de Webwinkel Keur widget aan de linkerzijde, maar ook in de sidebar op categorie- en productniveau op een prominente plek. Sterk!

We adviseren wel de USP’s ook op de productpagina te tonen vlak onder de button ‘In Winkelwagen’. Consumenten twijfelen vaak over een bestelling. Om die laatste twijfel weg te nemen is het van belang om vertrouwen te winnen vlak voordat men het product wilt gaan bestellen en afrekenen. Het is gebleken dat het tonen van retour-, verzend- en contactinformatie zorgt voor meer vertrouwen en dus een hogere conversie. Het toevoegen van USP’s op de productpagina is daarentegen helaas geen standaard oplossing binnen dit thema, maar de maatwerkoplossing is relatief simpel.

Het laatste detailpunt is de kleur van de button ‘In Winkelwagen’ op productpagina’s. We adviseren de achtergrondkleur groen te maken en de tekst te veranderen naar ‘Bestel NU’!

Responsive Design

Het is een jammer dat de shop niet responsive is. Het assortiment is niet heel groot en de navigatie is vrij simpel. Bij uitstek is BB-Chum.nl daarom geschikt om ook mobiel te vermarkten. Helaas is het gebruikte thema niet responsive en om het maatwerk dat is uitgevoerd om te zetten naar responsive wordt een tijdrovende taak. Wanneer BB-Chum.nl een constante omzet genereert op dit moment, raden wij daarentegen aan deze investering tóch te doen. Het aantal aankopen via smarthphone en tablet groeit iedere maand weer, dus laat deze kans niet liggen!

Eindoordeel

BB-Chum.nl krijgt een dikke 9 van ons! De shop ziet er erg professioneel uit en kan slechts op detail nog wat worden verbeterd. Informatieverstrekking is goed, de navigatie is helder, het merk heeft een heel duidelijke visie en we vinden het concept voldoende onderscheidend. Heel veel succes!

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.