SEOshop Conversion Thursday - Heerlijk-waar.nl

Het is weer Conversion Thursday! Vorige week werd Champagneandapplejuice.nl door Yellowlab beoordeeld op conversie optimalisatie. In deze 3e editie van Conversion Thursday is het de beurt aan Heerlijk-waar.nl. Heeft u tips voor Heerlijk-waar? Laat het weten in de comments!

Het woord is aan Yellowlab:

1. Introductie

Heerlijk-waar.nl verkoopt biologische delicatessen zoals j’aim, thee, sappen, dressings, koffie en diverse andere producten. Het motto is: ‘samen genieten is nog leuker!’

2. Navigatie

Heerlijk waar! – Deli & co gebruikt (vanaf de homepage gezien) een dubbele navigatie. Zo kun je de meeste categorieën benaderen via de horizontale navigatie, maar ook via de categorie-banners op de homepage, die overigens mooi zijn vormgegeven.

Heerlijk waar homepage

Categorieën met producten zijn niet direct te zien in de hoofdnavigatie. Omdat die bestaat uit Home – Heerlijk waar! Producten – Cadeaus – Over ons – Blog/recepten – In de pers, kost het een extra klik om tot een productoverzicht te komen. Zo moet je via ‘Heerlijk waar! Producten’ een subcategorie kiezen om tot het juiste productoverzicht te komen. Dit is dus een extra handeling/extra klik, en een extra klik kan betekenen dat de gebruiker afhaakt. Daardoor kan er dus conversie worden misgelopen.

3. Design

Het design van de shop is vrij basis gehouden en door het gebruik van mooie afbeeldingen op bijvoorbeeld de homepage in combinatie met mooie producten komt het over als een professionele en mooie website. We noemen het met opzet website, en niet webshop. Het ontbreken van producten met prijzen en een navigatie die niet per definitie lijkt op die van een webshop, zorgt ervoor dat de site niet direct oogt als een webshop.

Heerlijk waar foto's

De 12 banners op de homepage zijn fraai, maar omdat het er 12 zijn is het moeilijk om de focus te bepalen. De bezoeker te veel opties geven, kan er immers ook voor zorgen dat deze afhaakt! Zo is het nu bijvoorbeeld mogelijk om op de afbeelding van cadeaus te klikken, en dan kom je op een pagina waar ook cadeaupakketten zichtbaar zijn. Deze waren ook al op de homepage zichtbaar. Als de bezoeker er op de homepage niet op klikt, zal hij dat nu dan wel doen? Het neemt de focus wat weg van de andere subcategorieën.

4. Content

Het valt op dat de content heel visueel is en dat er veel afbeeldingen te vinden zijn op de homepage. Wanneer we dieper navigeren naar een aantal producten valt op dat deze geen content bevatten (behalve een titel en een afbeelding).

Als je een cafetière met koffiebonen bekijkt, heb je dan genoeg aan de titel? Of wil je ook weten hoeveel bonen er in kunnen? Hoeveel kopjes je er mee kan zetten? En kan het product in de vaatwasser? Als deze vragen niet beantwoord worden kan dat een reden zijn om af te haken. Producten van belangrijke informatie voorzien is een belangrijke stap in het converteren van een bezoeker tot klant.

Heerlijk waar cafetiere

Ook valt op, dat er weinig andere visuele middelen worden gebruikt om bezoekers over te halen tot conversie. Vandaag besteld morgen in huis? Gratis retourneren? Wat kost de verzending? Dit soort USP’s kunnen de bezoeker net die extra stimulans geven om tot een conversie over te gaan.

5. Feedback

Veel ruimte om feedback te geven is er niet. We hebben de mogelijkheid om contact op te nemen via e-mail of telefoon en kunnen een recensie schrijven over een bepaald product.
Een beoordelingstool voor de hele shop is er helaas niet. Dat is zonde, want ook dit is een punt dat de bezoeker over de streep kan trekken. Als 38 eerdere klanten, de site beoordeeld hebben met een gemiddeld cijfer van 9,3 dan moet het wel veilig zijn om hier een bestelling te plaatsen.

6. Bijzonderheden

Er wordt gebruikt gemaakt van voornamelijk biologische producten, die ook nog eens uniek zijn. Producten zien er fraai uit vanwege de mooie kwaliteit van de productfoto’s. Hier kan nog meer mee gedaan worden. Van een potje jam bijvoorbeeld is slechts 1 foto te zien en dat is het potje zelf. Het zou leuk zijn als er ook een aanvullende foto is van de jam gesmeerd op toast, om maar een voorbeeld te noemen. Risotto wordt nu getoond in een zakje met de champignons. Ook hier zou het leuk zijn om de risotto op een mooi bord te tonen.

Heerlijk waar jam

Heerlijk-waar.nl beschikt ook over een blog. Hierop worden voornamelijk recepten en verhalen geplaatst, zoals een recept met als belangrijk ingrediënt, de j’aim frambozenjam. In dit blog wordt er niet gelinkt naar dit product, wat wel logisch zou zijn als je dit blog leest. En het is een leuke verwijzing naar een product waar je waarschijnlijk wel geïnteresseerd in bent als je het blog leest. Hier mis je dus een kans op een conversie!

7. Conclusie

De site is fraai vormgegeven en er worden mooie afbeeldingen gebruikt. Wellicht kunnen bepaalde elementen aangepast worden, zodat Heerlijk-waar.nl meer de look van een webshop krijgt. Dit kan door USP’s in de header tonen, een grotere winkelwagen weer te geven, een iets andere opzet voor de navigatie te realiseren en iets meer content voor een aantal producten (zowel de afbeelding en tekst) te creëren. Dat zou uiteindelijk moeten leiden tot meer conversies!

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.