De juiste 'tools' voor conversie! Conversion Thursday: DeGereedschappenwinkel.nl

Een nieuwe donderdag met een nieuwe Conversion Thursday, waarbij ShopMonkey ditmaal de webshop van DeGereedschappenwinkel.nl onder de loep neemt. Wat is er goed, wat kan er beter en wat kunt u er zelf van leren? Pas deze tips direct toe voor uw eigen webshop!

Wat valt er te zeggen over het design van de webshop?

DeGereedschappenwinkel.nl maakt gebruik van het thema Playful, een thema dat er van zichzelf goed uitziet. Helaas is het ‘Paint-gehalte’ (zoals we dat hier noemen) wel erg hoog. Dat is jammer, want zo’n mooi product komt beter tot zijn recht met een goed design. We hebben de aandachtspunten hier samengevat:

  • Het Playful Theme is een mooi thema, maar we vragen ons af of het thema goed past bij het productaanbod. Het assortiment is vrij divers en het thema is wat druk. Wij adviseren een overzichtelijker en ‘cleaner’ thema te gebruiken om de diversiteit van het assortiment behapbaar te houden voor de consument. Eenvoud en overzicht lijdt tot een betere gebruikerservaring en dus een hogere conversie!
  • De huidige headlines in de slider kunnen grafisch nog een stuk beter. Goede graphics zorgen namelijk voor veel meer vertrouwen en dat geeft de totale uitstraling een boost We geven als tip mee om een wat vriendelijker lettertype te gebruiken en de logo’s die zijn toegevoegd aan de headlines transparant toe te voegen.
  • De kleurstelling (blauw/rood) is wat flets en maakt alles wat minder ‘vriendelijk’. De kleurcombinatie blauw/rood is prima, mits er wordt gekozen voor een wat zachtere variant van beide kleuren. Dat zorgt voor een prettigere gebruikerservaring van de webshop.
  • De categorieafbeeldingen die onder andere op de homepage staan, zijn niet helemaal goed uitgelijnd, wat minder professioneel kan overkomen bij de bezoeker Op de categoriepagina zijn de categorieafbeeldingen daarnaast dusdanig klein, dat ze hier eigenlijk overbodig zijn. ‘Less is more’ en alleen tonen wat relevant is draagt bij aan een betere gebruikerservaring en dus hogere conversie!
  • De webshop is niet responsive, waardoor de conversie op mobiele apparaten laag zal zijn. Overstappen op een responsive thema kost iets meer per maand, maar zal ongetwijfeld zorgen voor een betere conversie en dus meer aankopen!
  • In de footer wordt een Facebook- en Twitterfeed getoond. In de Twitter-feed is het laatste bericht een paar maanden geleden verstuurd, wat de indruk kan wekken dat de shop niet meer actief is. Dit komt het vertrouwen niet ten goede en lijdt dus tot conversieverlies. De Twitter-feed is daarnaast een stuk groter dan de Facebook-feed en in de derde kolom is niks toegevoegd. Dat is jammer, want dit kan ten koste gaan van een professionele uitstraling.
  • In de footer staat daarnaast een icoon tussen ‘Shopmania’ en ‘Webshop Keurmerk’. Dit icoontje is dusdanig klein dat het slecht of niet leesbaar is. Als we erop klikken gebeurt er overigens niks, dus wellicht is deze overbodig. We raden aan deze ietwat groter toe te voegen of helemaal te verwijderen.
  • De link Shopmania wordt elders ook al gebruikt en voegt niet heel veel toe op deze plek. Wellicht is het beter deze hier te verwijderen.

USP’s en informatie

We zien dat de eigenaren hun best hebben gedaan om de bezoeker te informeren. Zo zien we bijvoorbeeld de notificatie ‘Geen verzendkosten (tot 30kg) boven €25’ verwerkt in het kopje dat ‘Merken’ moet aanduiden. Dit lijkt echter een wat onlogische plek. We raden aan de USP’s zoals ‘gratis verzending boven €…’ prominenter te plaatsen. Dit kan helaas niet standaard in het Playful Theme, maar middels een kleine maatwerkaanpassing is dit snel en goedkoop geregeld!

Informeren over betalingen en bijvoorbeeld de mogelijkheid tot retourneren is ook uiterst belangrijk. Op dit moment wordt deze informatie alleen getoond via de links in de footer. Die informatie is verder niet geheel duidelijk omdat deze als platte tekst is toegevoegd. Werken met kortere teksten en icoontjes van bijvoorbeeld de betaalmethoden maakt het voor de consument gemakkelijker leesbaar.

Ook valt op dat niet overal evenveel tijd is gestoken in het omschrijven van producten. Bij ‘Walltastic sticker Dinosaur land‘ is dat bijvoorbeeld het geval. Betere informatieverstrekking maakt een klant zeker van een aankoop en zorgt voor een betere conversie.

Navigatie

We zien dat er behoorlijk veel tijd gestoken is in de navigatie van het geheel. De productgroepen zijn in diverse categorieën onderverdeeld en er wordt met felrode letters aangeduid dat men op een productgroep kan klikken of op omschrijving kan zoeken via het zoekveld. Toch kan de navigatie nog wat logischer worden opgezet.

We zien veel hoofdcategorieën die dubbelop of overbodig lijken. De categorie ‘Buiten’ lijkt ons bijvoorbeeld hetzelfde als de categorie ‘Tuin’. Daarnaast lijkt ‘Zonwering’ een categorie die vervolgens onder deze categorieën lijkt te passen. Om de navigatie meer ‘monkey-proof’ te presenteren raden we aan minder hoofdcategorieën te gebruiken. Als speerpunt geven we graag mee dat het verstandig is om de hoofdcategorieën op één regel in het topmenu te houden.

Wanneer we dieper gaan kijken zien we daarnaast soms onlogische uitkomsten wanneer we op een categorie hebben geklikt. We zien bijvoorbeeld onder IJzerwaren magnetron- en flatscreensteunen. Weliswaar ook ijzerwaren, maar we zien liever een overzicht van onderliggende subcategorieën. Voldoen aan een verwachting zet de bezoeker aan tot doorklikken en zorgt dus voor een hogere conversie!

Eindoordeel

We zien dat de eigenaren van deze webshop veel tijd hebben gestoken in het toevoegen van producten, maar dat er teveel gedacht wordt vanuit de verkoper en te weinig vanuit de koper. Er is dus wat werk aan de winkel om dit weer helemaal goed te krijgen.

Ons advies is om te beginnen met de navigatiestructuur. Maak deze eenvoudiger en relevanter. Ga vervolgens aan de slag met de visuals of laat deze door een expert maken. Dan wordt de webshop een stuk professioneler, zodat er zeker meer verkopen zullen plaatsvinden. Er zit dus zeker veel potentie in de webshop, dus het is de moeite waard om er het maximale uit te halen!

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.