SEOshop Conversion Thursday - Gavetas.nl

Het is zover: SEOshop Conversion Thursday gaat vandaag officieel van start! Onder de noemer Conversion Thursday zullen we elke week een webshop uitlichten en analyseren hoe deze, met een paar aanpassingen, nog meer bezoekers in klanten kan converteren. Heeft u tips of wilt u uw eigen webshop aanmelden voor Conversion Thursday? Laat het dan weten in een reactie op deze blogpost!

Voor de eerste Conversion Thursday heeft onze gecertificeerde partner Yellowlab geanalyseerd hoe Gavetas.nl zijn webshop kan optimaliseren voor conversie. Alhoewel deze post dus de shop van Gavetas.nl uitlicht, zijn de tips natuurlijk ook toe te passen op uw eigen webshop. We vragen u dan ook vooral mee te denken in de comments!

Dan nu het woord aan de experts van Yellowlab:

1. Introductie

Gavetas.nl begon in februari 2012 met het online verkopen van tassen en portemonnees, onder het motto ‘trendy tassen voor elk budget’. Omdat professioneel advies van een expert natuurlijk erg bruikbaar is, besloten zij zich op te geven voor SEOshop Conversion Thursday. Bij deze hebben zij de primeur om als eerste webshop behandeld te worden, gefeliciteerd!

Gavetas

2. Navigatie (beoordeling op: positionering van elementen in de webshop)

Gavetas.nl gebruikt een traditionele horizontale navigatie, die werkt zoals je verwacht. Bij mouse over klapt het menu per onderdeel uit. Dit werkt simpel en intuïtief. Kijken we iets dieper, dan komen we een paar opmerkelijke keuzes tegen. Mouse over bij merken toont een grote lijst merken, en stopt bij de L van ‘Lief!’. Alle merken die de shop daarna nog aanbiedt, zijn niet zichtbaar in het uitklapmenu. Zo loop je wellicht conversies mis!

Er is een onderscheid gemaakt tussen tassen voor dames, heren en kinderen en je kunt alle tassen bekijken. Elke hoofdcategorie heeft zijn eigen subcategorieën. In zo’n overzicht met producten op een subcategorie, kun je alleen filteren op prijs, en ook alleen weer via de hoofdnavigatie naar een andere (sub)categorie navigeren. Dit zou nog beter en gebruikersvriendelijker ingericht kunnen worden.

subcategorie

Het is mogelijk om op kleur te ‘filteren’, door te klikken op Alle tassen ->  per kleur -> en dan tekstueel op de juiste kleur te kiezen. Niet de eenvoudigste manier om een tas op kleur te zoeken.

3. Design (beoordeling op: merkuitstraling, professionaliteit en productfocus)

Het design van de shop is vrij basis gehouden en dat zorgt ervoor dat de webshop er overzichtelijk en ‘clean’ uitziet. Maar, door het gebruik van een standaard template oogt de site ietwat gedateerd. Wat wil de shop uitstralen? Luxe, hip, trendy of modieus? Op dit moment is dat wat onduidelijk.

De focus op producten kan ook scherper. Zo is er op de homepage niet altijd een tas zichtbaar boven de vouw. Producten komen we ook pas tegen onder de vouw, en de eerste rij producten zijn geen tassen maar koffertjes. Als de slider dan op het moment niet een duidelijke tas toont, kan het voor de bezoeker niet snel genoeg duidelijk worden wat deze shop verkoopt (afgezien van de URL natuurlijk).

Tassen

Nog een punt dat opvalt, is dat er op overzichtspagina’s en op de homepage geen duidelijke knoppen zijn bij een product. Dus geen ‘in winkelwagen’ knop, bestelknop of ‘meer informatie’ knop. Ook niet bij mouse over. Er is bijvoorbeeld geen mouse over effect aanwezig op de overzichten. Dit maakt het voor de bezoeker minder intuïtief om door te klikken. Meer clicks naar de productpagina zorgt voor een hogere conversie!

4. Content (beoordeling op: USP’s, bedrijfsinformatie en foto’s)

Door de plaatsing van de header en USP’s op de homepage wordt wel snel duidelijk gemaakt dat er geen verzendkosten zijn en er gemakkelijk contact opgenomen kan worden. Deze punten worden nogmaals (subtieler) getoond op de overzichtspagina en op de detailpagina, evenals het Thuiswinkel Waarborg logo. Dat is een goede zaak!

Unique Selling Points

Een kanttekening daarbij is wel de kwaliteit van de afbeelding van de USP’s op de homepage. Deze is niet scherp, waardoor het minder professioneel oogt. Dat is erg zonde, omdat de USP’s dus wel goed zijn gepositioneerd. Omdat de USP’s bezoekers echt moeten overtuigen, is het gebruik van kwalitatief hoogstaande afbeeldingen dus zeker nodig! USP’s zorgen over het algemeen voor meer conversie, dus zorg dat ze er verzorgd uitzien.

5. Feedback (beoordeling op: Feedback/reviewsysteem)

Er is veel ruimte voor feedback op Gavetas.nl. Zo is het mogelijk om per product een review te schrijven en om Gavetas.nl een beoordeling als bedrijf/webshop te geven via The Feedback Company. Met een 9,3 op een schaal van 1 tot 10, uit bijna 1000 beoordelingen doet Gavetas.nl dit natuurlijk erg goed!

Reviews

De widget van de beoordelingen wordt getoond in de footer, waar in totaal 22 afbeeldingen/widgets/iconen staan. Dit neemt natuurlijk wel de focus weg van de belangrijke items in de footer. Wij zouden aanraden om hier wat meer focus op wat echt belangrijk is aan te brengen.

6. Bijzonderheden

Nog een positief punt is het gebruik van de uitgebreide productfotografie. Zo zijn bij bijna alle producten, 10 verschillende afbeeldingen geplaatst. Het product wordt zo vanaf elke mogelijke hoek in beeld gebracht, met rits open of dicht, een portemonnee open en dicht en ga zo maar door. Het wordt dus heel duidelijk hoe het product er uit zal zien. Dat doet Gavetas.nl erg goed. Verbeterpuntje: het zou fijn zijn als de foto ook uitvergroot kan worden. Nu bevat de fotoviewer alleen een zoomfunctie.

Meerde productfoto's

7. Conclusie

In de footer worden er wel erg veel iconen/banners getoond, waardoor de focus wordt verlegd van de belangrijkste banners naar de misschien iets minder belangrijke. Ook kan er effectiever gebruik worden gemaakt van filters binnen categoriepagina’s. Er worden nu namelijk erg veel producten getoond op een categoriepagina. Daardoor is het soms lastig om de juiste tas te vinden, wat zonde is met zo’n uitgebreid assortiment!

Een wat frisser en moderner design dat beter bij het product zou passen is ook wenselijk. Dan kan er ook gekeken worden naar de productpagina, waarbij de content nu binnen een frame staat waarin gescrolld moet worden. Belangrijke informatie is dus niet altijd eenvoudig te lezen/toegankelijk. Het is wenselijk om de productcontent zichtbaar te maken, zonder dat er binnen een frame gescrolld moet worden.

Het gebruik van de USP’s en het zeer ruime aanbod maken dit wel een shop waar je naar onze mening online een tas naar wens kan vinden en met een gerust hart kunt bestellen.

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.