Conversion Thursday: hethoutenpoppenhuis.nl

De laatste Conversion Thursday van deze maand is voor de webshop hethoutenpoppenhuis.nl, die wordt beoordeeld door OOSEOO. Lees deze blogpost en wellicht helpt het u zelf om uw eigen webshop te verbeteren!

Over hethoutenpoppenhuis.nl

www.hethoutenpoppenhuis.nl is een webwinkel alleen voor meisjes. Naast poppenhuizen verkoopt deze webshop, speelgoed, meubels en sierraden. Alles is speciaal voor meisjes. Als vader van een 4-jarig dochtertje behoor ik tot de doelgroep, dus ik ben benieuwd. Maar opa’s en oma’s zijn vast ook van harte welkom in deze webshop!

conversion thursday poppenhuis

De eerste indruk

Natuurlijk is alles roze. Geen enkel meisje heeft een andere lievelingskleur. Dit gaat echter niet ten koste van de leesbaarheid, want de kleur past prima bij de tekstkleur.

Het is direct duidelijk dat het hier gaat om poppenhuizen, maar dat er daarnaast nog meer wordt verkocht. We moeten er even op wachten maar als de slider eenmaal is geladen, dan is de homepage voorzien van grote foto’s met sfeerbeelden. Als de beelden op de homepage staan, komt er ook tekst over de afbeeldingen heen. Het zorgt er allemaal voor dat er zonder te scrollen geen producten zichtbaar zijn. De gebruikte foto’s zijn relatief groot en laden daarom traag. Het feit dat er meerdere foto’s geladen worden, zorgt ervoor dat er (zelfs met een glasvezelverbinding) gewacht moet worden voordat alles goed draait in de browser. Dit is een punt van aandacht op het gebied van usability, conversieoptimalisatie en SEO.
Ondanks dat er uiteindelijk tekst zichtbaar is bij de afbeeldingen, adviseren wij om dit in de afbeelding zelf te verwerken. Hierdoor wordt de inhoud van de slider sneller geladen. Wij adviseren ook de teksten zelf beter te benutten. Bijvoorbeeld in de vorm van aanbiedingen.

conversion thursday poppenhuis

Als we gaan scrollen dan zijn er direct een aantal aanbiedingen en producten zichtbaar. Daaronder staan logo’s van merken die deze webshop voert en dat ziet er prima uit. Daarna volgt er een flinke lap tekst die ook nog eens is voorzien van veel extra ‘enters’. Hieronder vind je USP’s met daaronder de servicepagina’s. Die tekst geeft duidelijk aan wat de bezoekers hier kunnen vinden en waar de webshop voor staat. Ondanks dat de tekst lang is, zou ik hem toch laten staan. Ik zou wel de extra enters in de tekst weghalen en misschien een lees meer functie toevoegen, zodat alleen de eerste alinea getoond wordt.

Navigatie

De categorieën zijn onderverdeeld op een logische manier. Voor de categorie poppenhuis is er in de navigatie onderscheid gemaakt tussen kleine, middelgrote en grote poppenhuizen als subcategorie. Ik weet niet precies wat nu een groot of middelgroot poppenhuis zou moeten zijn qua afmeting. Misschien is het handiger om dit anders in te delen door gebruik te maken van filters.

Poppenhuizen komen ook voor in de categorie houten speelgoed. Dit kan verwarring veroorzaken. Bovendien geeft dit de indruk dat er mogelijk andere of meer poppenhuizen beschikbaar zijn in de categorie houten speelgoed ten opzichte van de categorie poppenhuizen.

Conversieoptimalisatie is grotendeels gebouwd op het feit dat mensen direct vinden waar ze naar op zoek zijn, zonder te veel additionele opties die ervoor zorgen dat ze verder navigeren en/of verdwalen.

SEO

Om goed te converteren is het belangrijk dat bezoekers de webshop kunnen vinden. Op zich is de navigatie voor de gebruiker, op de paar eerder besproken punten na, best goed in orde. Op het gebied van SEO zorgen de categorieën onder poppenhuis voor veel content die gerelateerd is aan hetzelfde onderwerp. Omdat het zoekwoord ‘Poppenhuis’ ook onderdeel is van de domeinnaam, staat deze zoekterm soms meerdere malen in diverse meta-tags en in de URL, zoals in dit voorbeeld:

http://www.hethoutenpoppenhuis.nl/poppenhuis/poppenhuis-meubels/

http://www.hethoutenpoppenhuis.nl/poppenhuis/poppenhuis-poppetjes/

http://www.hethoutenpoppenhuis.nl/poppenhuis/poppenhuizen/middelgrote-poppenhuizen/

http://www.hethoutenpoppenhuis.nl/poppenhuis/poppenhuizen/kleine-poppenhuizen/

Dit kan voor een gedeelte worden voorkomen door de webshopnaam te verwijderen in de instellingen van de SEOShop backend. Deze webshopnaam wordt namelijk standaard toegevoegd aan de titel van alle URL’s.

conversion thursday poppenhuis

Omdat er veel pagina’s en content min of meer over hetzelfde onderwerp gaan, is het voor Google niet eenvoudig om te bepalen welke pagina voor welke zoekterm nu in de zoekresultaten het best getoond kan worden. Dit is dus een probleem ook al is hier geen sprake van duplicate content.
Het gebruik van meta-tags is niet optimaal geïmplementeerd helaas. De description-tag op het overgrote deel van de pagina’s is te lang en vaak hetzelfde. Er is gebruikgemaakt van de keyword-tag (wordt niet aangeraden door Google).

De webshop heeft weinig links op externe aan het onderwerp relevante sites die naar de webshop verwijzen. Hier valt veel te verbeteren. Een goed backlinkprofiel is heel belangrijk voor de positie van de webshop in de zoekresultaten van Google. Bijzonder is dat deze winkel wel in de DMOZ.org directory staat. Dit is een link die vaak lastig te bemachtigen is. DMOZ.org is een van de weinige directories die veel linkwaarde heeft.

Design

Het ontwerp van de shop is responsive. Een site die geoptimaliseerd is voor mobiele gebruikers is een SEO factor. Een voor mobiele apparatuur geschikte site scoort beter in de zoekresultaten van Google. Uiteraard is een responsive webshop ook gunstig als het gaat om conversies.
Het blijkt echter dat wanneer je de webshop bekijkt op een mobiele telefoon (in dit geval een Iphone 5s) niet de volledige website goed wordt geschaald. Dit zou kunnen komen door het formaat van het logo of de Zopim app. Ook de melding die je boven de webshop hebt staan wordt niet goed weergegeven.

conversion thursday poppenhuis

De UPS’s staan niet bovenaan, dat is jammer. Het is te overwegen om deze bovenaan te plaatsen. Het navigatiemenu is sticky en blijft dus altijd in beeld.

conversion thursday poppenhuis

Persoonlijk vind ik de slider te traag en te groot, maar voor de rest zit alles op de juiste plaats. Ondanks de meisjeskleuren is het prettig winkelen in deze webshop. De reviews en 5%-kortingsactie blijven tijdens het scrollen in beeld staan, prima!

Content

De hoeveelheid gebruikte tekst op de homepage is voldoende, maar op de categoriepagina’s soms net weer te weinig of zelfs niet aanwezig. Voor SEO en conversieoptimalisatie raad ik aan om dit uit te breiden. De categoriepagina’s zijn voorzien van een filter voor het zoeken op merk en je kunt selecteren op basis van prijs.

De productpagina’s zien er prima uit. De cadeauservice is een slimme toepassing voor meer conversies en een hogere orderwaarde. Er staat meer dan voldoende productinformatie (ook onder details) en er wordt gebruikgemaakt van gerelateerde producten.

Sommige zinnen in de productteksten zijn erg klein. Deze zin zou ik groter maken, omdat dit belangrijke informatie bevat in de vorm van een USP en extra reden om hier te bestellen:

‘Beschikbaarheid: Op voorraad. Levertijd: Voor 15.00 uur besteld, de volgende werkdag in huis!’

De bezoeker weet waar hij aan toe is als het gaat om verzendkosten. Het is niet nodig om het bestelproces in te gaan om erachter te komen of er verzendkosten berekend zullen worden. Dit staat vermeld onder de winkelwagenknop en bovenaan op elke pagina van de webshop.

Eindoordeel

Op het gebied van SEO valt hier nog wel het een en ander te verbeteren. Volgens mij is het goed te doen om een goede positie te behalen voor de woorden ‘Poppenhuis’ en ‘Poppenhuizen’. Dit kan door middel van linkbuilding en on-page SEO-optimalisatie bereikt worden.

Deze webshop is voor deze termen wel goed zichtbaar in de betaalde zoekresultaten. Kennelijk leveren deze termen dus conversies op. Voor ‘Houten poppenhuizen’ en ‘Houten poppenhuis’ staat deze webshop wel bovenaan in de niet-betaalde zoekresultaten.

Al met al scoort deze webshop een voldoende. Met wat extra aandacht voor SEO kan de omzet en het conversiepercentage nog flink omhoog. Ik denk dat maar heel weinig kinderen teleurgesteld zullen zijn als ze uit deze webshop iets cadeau krijgen. Misschien dat jongetjes teleurgesteld zouden zijn.

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.