SEOshop Conversion Thursday - Ikbenzomooi.nl

Het is SEOshop Conversion Thursday! Vorige week donderdag werd Heerlijk-waar.nl beoordeeld door Yellowlab. Dat artikel kunt u hier teruglezen. In de laatste Conversion Thursday van 2014 – op eerste kerstdag – is Ikbenzomooi.nl aan de beurt.

Heeft u tips of opmerkingen over deze shop? Laat het weten in de comments onderaan deze post. SEOshop en Yellowlab wensen u een mooie kerst, tot in 2015 bij SEOshop Conversion Thursday!

Dan nu het woord aan Yellowlab:

1. Introductie

Ikbenzomooi.nl is opgericht in 2010 en inmiddels uitgegroeid tot een succesvolle webshop waar klanten vaak terugkomen. Het is een unieke baby-webshop met producten voor baby, kind en moeder. Service, kwaliteit en competitieve prijzen zijn de voornaamste USP’s. Het assortiment is breed en er worden elke week nieuwe artikelen toegevoegd.

2. Navigatie

Ikbenzomooi.nl gebruikt een dubbele navigatie. Zo kun je de meeste categorieën benaderen via de horizontale navigatie, terwijl dit ook kan via de categoriebanners op de homepage. De categoriebanners zijn mooi vormgegeven dankzij de afbeeldingen die gebruikt worden en zorgen voor een moderne en professionele uitstraling.

Wat meteen opvalt is het grote aantal categorieën in de vaste navigatie. Op het moment van schrijven zijn dat er 21. Daarnaast hebben sommige subcategorieën wel een uitklapmenu, terwijl andere subcategorieën deze missen. Dit navigeert niet erg logisch. Daarnaast kan het grote aantal categorieën in de vaste navigatie, de bezoeker wellicht ook in de war brengen.

De categoriepagina winter bevat een aantal subcategorieën. Wanneer de bezoeker op deze pagina komt, ziet hij een overdaad aan kleine afbeeldingen. Een subcategorie bestaat uit één afbeelding, die vervolgens weer bestaat uit 6 kleinere afbeeldingen. Zo staan er wel erg veel afbeeldingen, die ook nog eens allemaal op elkaar lijken. Een bezoeker kan dus niet snel en eenvoudig vinden wat hij wilt. Dat kan er voor zorgen dat er conversie wordt misgelopen!

Ik ben zo mooi

Ook wordt er actief geschreven op het blog van de webshop. Er wordt geblogd over allerlei interessante onderwerpen die de doelgroep interesseert. Vanuit het blog zijn er diverse links die je voorverwijzen naar bijbehorende product/categorieën. Dat navigeert wel zo prettig en optimaliseert conversie.

3. Design

Het design van de shop is vrij simpel gehouden, wat de homepage overzichtelijk maakt. Door het gebruik van mooie afbeeldingen en effectieve productplaatsing komt de webwinkel mooi en professioneel over.

Op de homepage staan er 9 even grote banners in een blok, waardoor er geen een echt uitspringt. Dit kan een bewuste keuze zijn, maar hierdoor is het moeilijk om de nadruk te leggen op een product/categorie.

Ik ben zo mooi 3

Het design oogt fraai door het gebruik van mooie foto’s, modern lettertype, en het consistente kleurgebruik van roze en groen. Klein puntje van kritiek is de footer, die qua hoogte gelijk is aan precies 1 beeldscherm bij een vrije hoge resolutie. Dat maakt de footer dus wat aan de grote kant.

4. Content

De USP’s zijn zichtbaar op elke pagina. De USP’s zijn sterk, vallen op en passen mooi in het design. Op sommige plekken in de website is er echter een overdaad aan content. Zo staan er erg veel labels in de footer, wat de focus wegneemt van de belangrijkste elementen in diezelfde footer. Ook is er op de productpagina een Kiyoh-widget zichtbaar, terwijl deze niet ver daaronder in de footer ook wordt weergegeven.

Ik ben zo mooi

Er is veel informatie beschikbaar op de productpagina. Dat is handig, maar het maakt de pagina wel vrij lang. Als er onder aan de pagina wordt genavigeerd, moet de bezoeker weer helemaal naar boven scrollen om op de bestelknop te klikken en het product in de winkelwagen te plaatsen. Een niet snel vindbare bestelknop kan leiden tot minder conversies!

5. Feedback

In de bovenstaande alinea werd al gesproken over twee Kiyoh widgets, welke het mogelijk maken de webshop snel en gemakkelijk een beoordeling te geven. Voor de beoordeling per product wordt Yotpo gebruikt. Er zijn relatief veel productrecensies, wat veel vertrouwen uitspreekt. Een grote trigger die de bezoeker kan overtuigen om tot een conversie over te gaan!

Ik ben zo mooi

In de header is ten alle tijden het telefoonnummer zichtbaar. Een sticky-knop aan de rechterzijde kan door bezoekers gebruikt worden indien zij vragen hebben. Het is dus eenvoudig om contact op te nemen, wat een zeer goede zaak is.

6. Bijzonderheden

De ‘sorteer op kleur’ pagina is slim en innovatief bedacht. De pagina en de afbeeldingen die gebruikt worden zien er mooi uit en werken heel prettig. Het is waarschijnlijk dat je in de babykamer vaak eenzelfde kleur gebruikt, dan is shoppen op die kleur natuurlijk erg handig.

Ik ben zo mooi

7. Conclusie

De site is fraai vormgegeven dankzij de mooie afbeeldingen die gebruikt worden. Er zijn nog wel een aantal puntjes die aangepast kunnen worden, zoals de structuur van de hoofdnavigatie. Als het navigeren wat prettiger en eenvoudiger werkt, leidt dat tot meer conversies!

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.