SEOshop Conversion Thursday - Isolatieactie.be

Een nieuw jaar biedt nieuwe kansen, welkom bij de eerste SEOshop Conversion Thursday van 2015!

Vorige week donderdag was Ikbenzomooi.nl aan de beurt, in de laatste Conversion Thursday van 2014 met Yellowlab. Lees het artikel hier terug! In deze nieuwe Conversion Thursday is Isolatieactie.be (een Belgische shop!) aan de beurt. De beoordeling wordt verzorgd door OOSEOO.

Heeft u tips voor deze shop? Laat het weten in de comments!

Dan nu het woord aan de experts van OOSEOO:

1. Introductie

Isolatieactie.be is een webshop die zich richt op de online verkoop van isolatiematerialen aan bedrijven en consumenten in België. Zij hebben meerdere afhaallocaties en daarnaast ook nog een showroom (Toonzaal).

2. Eerste indruk

De eerste indruk is dat de webshop wat gedateerd overkomt. Dat is op zich niet vreemd, want de webshop gebruikt een zeer oud SEOshop thema. Dit is overigens geen slecht thema. Wij kennen heel wat webshops die met dit thema werken en zeer goed converteren. Nieuw en modern is in sommige gevallen geen garantie voor verbetering.

Website-helemaal

Klanten van ons die dit thema gebruiken zijn altijd heel succesvol geweest, omdat ze veel sneller in business zijn en zich niet vastbijten op design en andere bijzaken die voor onnodige vertraging zorgen. De producten die deze webshop verkoopt zijn gebruiksartikelen die gekocht worden zonder emotie of merkbeleving. De grafische elementen die verantwoordelijk zijn voor de uitstraling zijn hier een ondergeschikte factor voor conversies.

Om de webshop toch iets moderner te laten ogen, zijn slechts wat kleine aanpassingen nodig. De header zouden wij persoonlijk over de gehele breedte laten lopen en iets hoger maken zodat je hier meer kwijt kunt. Denk aan meer ruimte voor foto’s van bijvoorbeeld toepassingen, een pay-off en/of wellicht USP’s. Het logo neemt naar onze smaak te veel ruimte in beslag en is meer een achtergrondelement dan een herkenbaar logo.

De USP’s zijn wel aanwezig, maar kunnen anders worden opgemaakt zodat ze meer opvallen en bijvoorbeeld worden voorzien van afbeeldingen. De USP’s zijn bovendien alleen aanwezig op de homepage. Door deze in de header te zetten, zijn ze op alle pagina’s aanwezig. Niet iedereen landt op de homepage, dus het plaatsen van USP’s op alle pagina’s zou hier zeker conversie verhogend werken.

3. Navigatie

Ondanks het feit dat deze webshop een old school uiterlijk heeft, valt mij steeds weer op dat dit thema heel prettig is om mee te winkelen. Het assortiment leent zicht uitstekend voor de no-nonsense navigatie van dit thema.

Wij hebben naar diverse concurrenten gekeken. Sommigen maken gebruik van filters maar dat vonden wij geen verbetering. Anderen maakten gebruik van adviesmodules. Ook hier zijn we geen fan van als het gaat om dit soort producten. De webshop richt zich voornamelijk op bedrijven en mensen die waarschijnlijk heel goed weten welk product ze nodig hebben.

4. SEO

Om goed te converteren, is het belangrijk dat bezoekers de webshop kunnen vinden. De logische manier van navigeren zorgt er tevens voor dat op gebied van SEO het geheel goed in elkaar zit.

Wij hebben met een aantal (longtail) zoekopdrachten getest in Google en de webshop scoort dikwijls een goede positie in de zoekresultaten van Google. Voor de wat meer algemenere termen zoals bijvoorbeeld “dakisolatie” en “isolatiematerialen” komt de webshop niet voor op de eerste pagina van zoekresultaten in Google.be.

De website bevat maar vanaf één andere website een link. Om beter vindbaar te worden zijn linkbuilding en content marketing nog steeds belangrijke speerpunten. Start met een vorm van linkbuilding waarbij er goed gekeken wordt naar de kwaliteit van de links en niet naar de kwantiteit.

Backlink vergelijking

In de bovenstaande vergelijking is te zien dat een tweetal concurrenten (die hoog in de gratis zoekresultaten staan voor dakisolatie) een uitgebreider backlink-profiel hebben.

Wij zouden het gebruik van tags anders toepassen. Voor enkele gebruikte tags bestaan ook categorie- en merkenpagina’s. Dit zorgt ervoor dat de categorie- en merkenpagina’s concurrentie krijgen van de tagpagina’s. Dat is niet goed voor SEO.

De teksten op de categorie- en merkenpagina’s zijn summier. Dit komt de rankings in zoekmachines niet ten goede. Dit thema biedt standaard niet de mogelijkheid om tekst aan de onderkant te plaatsen. Voor de gebruikers is een lange tekst aan de bovenkant niet gebruiksvriendelijk, omdat dit betekent dat de producten onder de vouw komen te staan en je moet scrollen om deze te zien.

Ook de tekst op de homepage laat om bovenstaande reden te weinig ruimte over om deze te optimaliseren voor bijvoorbeeld “isolatiematerialen”. Dit is vanuit SEO-perspectief jammer, omdat op deze algemene term veel zoekvolume zit en mogelijk veel extra bezoekers naar de website zou kunnen genereren.

Het is te overwegen om de mogelijkheid te laten inbouwen om tekst aan de onderkant te plaatsen door een SEOshop partner. Dit zou niet al te complex en kostbaar hoeven zijn terwijl het de vindbaarheid ten goede komt. Ook voor conversies is dit gunstig, omdat er nu meer informatie kan worden gepubliceerd die klanten kan overtuigen om een aankoop te doen. Dit terwijl de producten nog steeds goed zichtbaar blijven zonder te hoeven scrollen.

Een aantal merkpagina’s bevat geen tekst. Daar zijn dus voordelen te behalen voor SEO en conversies. Een aantal merkenpagina’s bevat ook geen producten. Om te voorkomen dat lege pagina’s worden geïndexeerd in Google zouden wij deze op verbergen zetten in de backend van SEOshop.

Het gebruik van metatags is consequent op een goede manier doorgevoerd, perfect!

4. Design

Het ontwerp van de shop is small en schaalt niet mee met de resolutie van het scherm. Dit thema biedt voordelen voor deze webshop, maar is wel ontworpen in een tijd dat schermen nog een aanzienlijk lagere resolutie hadden. Dit zorgt ervoor dat de mogelijkheden voor grafische verbeteringen beperkt zijn door de ruimte. Het feit dat er zowel aan de rechterkant als aan de linkerkant een navigatiebalk aanwezig is, helpt niet.

De webshop is niet responsive, maar de vraag is of deze producten op smartphones worden besteld. Op tablets worden deze producten waarschijnlijk wel besteld en dan zijn de teksten op de webshop best wel klein en soms niet helemaal goed leesbaar.
Afgezien van de bovenstaande feiten en het feit dat het wat druk overkomt, denk ik niet dat dit ten koste gaat van de conversies. De header vergroten, zoals is besproken in de eerste indruk en het gebruik van USP’s op een betere manier inzetten, zal het uiterlijk van de webshop al een stuk verbeteren.

Header website

De rechterkant zou ook beter benut kunnen worden door gebruik van banners voorzien van bijvoorbeeld UPS’s en/of acties.
Ook het weghalen van de gele mapjes voor de hoofdcategorieën en het uitzetten van de aantallen achter de subcategorieën zorgt voor een rustigere uitstraling.

Website met rondje

5. Content

We missen reviews op de webshop. Zeker met het oog op het feit dat de webshop wat gedateerd overkomt, zouden wij het gebruik van reviews op de webshop zeker aanbevelen. Dit komt het vertrouwen van consumenten ten goede wat uiteraard conversie verhogend zal werken. De wel aanwezige chatfunctie wekt vertrouwen en is dus goed voor de conversies.

De servicepagina’s zijn erg summier qua content. Op de klantenservicepagina zijn bijvoorbeeld geen contactgegevens beschikbaar.

De toonzaal-pagina bevat een overzicht van een ruimte die lijkt op een showroom. Het ontbreken van een adres en eventuele openingstijden (al dan niet bewust) schept onduidelijkheid.

Complimenten zijn er voor de productpagina’s, die zijn namelijk erg uitgebreid, voorzien van specificaties en laten weinig aan onduidelijkheid over! Handig is ook de rekenhulp die simpel maar doeltreffend is. Deze zou misschien wel iets opvallender gemaakt kunnen worden.

6. Betalen

Het uitbreiden van betalingsmogelijkheden zou een belangrijke conversie verhogende factor kunnen zijn. Deze zijn nu beperkt. De webshop richt zicht uitsluitend op Belgische klanten en die hebben niet de mogelijkheid om te betalen via iDEAL. Het faciliteren van Mister Cash en Paypal zal Belgische consumenten mogelijk over de streep trekken om alsnog een aankoop te doen.

7. Eindoordeel

Deze webshop scoort een dikke voldoende. Er zijn technisch gezien op gebied van lay-out en design verbeteringen mogelijk, maar ik betwijfel of die conversie verhogend zullen werken op een manier dat dit de kosten en moeite van het re-design rechtvaardigt.

Met het oog op de toekomst is wel het aan te raden om het huidige thema aan te passen aan de huidige tijd, zeker nu responsive een belangrijke SEO-factor wordt. Hoewel er maar weinig mensen zullen zijn die dit soort aankopen doen met smartphones, is de kans wel groot dat men in bijvoorbeeld bouwmarkten prijzen gaat vergelijken met de smartphone en op deze webshop terechtkomen.

Op basis daarvan is het aan te raden om de website responsive te maken (of een responsive thema te kiezen) en enkele ontwerpaanpassingen door te voeren.
Maar voor nu: It does exactly what it says on the tin!

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.