Conversion Thursday: Kurkvloer.nl

Het is weer donderdag en dus tijd voor Conversion Thursday! Deze maand is ShopMonkey onze conversie specialist en hun eerste review is van de webshop Kurkvloer.nl. Kurkvloer.nl is gespecialiseerd in kurkvloeren en biedt dit zowel online als offline vanuit de showroom in Doetinchem aan. Deze webshop biedt uitsluitend kurkvloer en kurkvloerbenodigdheden aan; een echte nichemarkt dus!

Wat valt er te zeggen over het design van de webshop?

Bij binnenkomst valt ons direct op dat er wat foutjes in de template zitten en dat grafisch materiaal niet helemaal goed is opgemaakt. Zo valt bijvoorbeeld op dat de cookiebar (bovenste balk met notificatie omtrent het cookiebeleid) niet juist is uitgelijnd (in de meeste browsers), de headlines in de slider niet correct opgemaakt zijn, de banner onder de slider lastig leesbaar is en dat de video op de homepage niet netjes gecentreerd is. Als we dieper gaan kijken, zien we dat er veel zorg besteed is aan de informatiepagina’s, maar dat de teksten hier ook niet helemaal lekker staan. Al met al laat de shop qua vormgeving een wat amateuristische indruk achter wat de conversie natuurlijk niet ten goede komt!

conversion thursday

De productafbeeldingen zijn daarnaast onregelmatig. De ene keer wordt een afbeelding getoond van de vloer zelf, de andere keer van een vloer die in het magazijn lijkt te staan. Daarnaast zijn de verhoudingen telkens anders; de ene keer liggend en de andere keer staand. Het staat professioneler op het moment dat alle productfoto’s op dezelfde manier zijn gefotografeerd. Ook is het handig om op productoverzichten (klik hier voor een voorbeeld), de categorieafbeelding vierkant en vullend toe te voegen zodat het ‘plaatje met het praatje’ strookt met de achterliggende informatie en beter zichtbaar is.

Ook zetten wij wat vraagtekens bij de keuze voor het gebruikte thema. Een groot voordeel is dat het een responsive thema is, maar we achten het thema niet 100% geschikt voor het product dat Kurkvloer.nl aanbiedt. Het gekozen thema is wat druk en meer geschikt voor een traditioneler ‘tastbaar’ product, ofwel voor het bredere SEOshop-publiek. Vloeren zijn een sport an sich en zouden net op een andere wijze aangeboden moeten worden.

Verder vinden wij dat de naam van de webshop goed verwoordt wat er wordt verkocht. Grafisch kan de boodschap echter nog veel beter geuit worden, door bijvoorbeeld meer grafisch relevant materiaal toe te voegen. Headlines, banners, categorieafbeeldingen, wellicht buttons of de bovenste balk in de header zouden wel een ‘kurk-kleurtje’ mogen krijgen. Door meer raakvlak te creëren met het onderwerp ‘kurk’ krijgt de consument de indruk dat ze voor kurkvloeren en aansluitende producten bij Kurkvloer.nl aan het juiste adres zijn. Qua conversie is dit natuurlijk een heel belangrijke.

Navigatie

Er wordt enorm veel informatie getoond over wat er wordt verkocht in de webshop. Op zich is dat goed, maar aan de andere kant verwacht men niet alleen informatie, maar ook direct een verwijzing naar het product zelf. Wij denken dat het handiger is om ‘Vloer’ en ‘Wand’ als hoofdcategorieën als eerst in de menubalk te tonen. Via tekstpagina’s kan Kurkvloer.nl informatie verschaffen onder bijvoorbeeld een button ‘Informatie’. Het klinkt als een omweg, maar wanneer de klant op zoek is naar informatie is deze weg relevanter en duidelijker.

Een goed punt is dat de categorieën zowel aan de bovenkant (topmenu) als aan de linkerzijde (sidebar) worden getoond. Dit vereenvoudigt het navigeren van de ene pagina naar de andere. Op de homepage is dit echter niet het geval, maar kan er uitsluitend via het topmenu genavigeerd worden. Verstandig is om gebruik te maken van ‘Categorieën op de voorpagina’ zodat de klant ook via die weg naar de onderliggende categorieën kan navigeren.

Product of dienst?

Wat opvalt is dat Kurkvloer.nl zowel diensten als een product verkoopt, waardoor irrelevante en onduidelijke informatie wordt verschaft. Op deze productpagina (even klikken) staat alle relevante informatie met betrekking tot deze dienst netjes beschreven, maar we vermoeden dat veel consumenten niet exact begrijpen wat de dienst precies inhoudt. Daarnaast worden veel irrelevante functies zoals ‘Toon in vergelijking’ en ‘maak een keuze’ getoond. Het zou handiger zijn om de dienst niet als een product aan te bieden maar middels een maatwerkoplossing op een apart ingerichte tekstpagina.

conversion thursday

USP’s en informatie

Wanneer een consument op het punt staat een bestelling te plaatsen, wil de consument vaak weten hoe men kan betalen, wanneer het product geleverd wordt, onder welke condities en of Kurkvloer.nl wel betrouwbaar is. Kurkvloer.nl informeert op de productpagina heel duidelijk de betaalmethoden, maar de levertermijn is vaak onduidelijk (bijvoorbeeld “max 10 werkdagen”). De consument wil graag weten waar hij of zij aan toe is, dus dit kan beter. Qua betrouwbaarheid is het daarnaast heel goed dat Kurkvloer.nl een telefoonnummer toont, maar aan de andere kant ontbreekt het aan beoordelingen van andere klanten. Het niet tonen van beoordelingen is een echte conversiekiller!

Algemene tip

Onder het mom van ‘Hapklare brokken’ en ‘Monkeyproof’ lijkt het ons handig een rekenmodule te gebruiken op de productpagina waarmee de klant aan de hand van het aantal vierkante meters kan uitrekenen hoeveel vloer er benodigd is. Behalve het makkelijker achterhalen van de totaalprijs biedt dit met name ook een hoop duidelijkheid. Onduidelijkheid wegnemen betekent een directe toename van conversie!

Een dergelijke oplossing is niet standaard binnen SEOshop mogelijk, maar middels een niet te dure maatwerkoplossing zou dit gemakkelijk opgelost kunnen worden.

conversion thursday

Eindoordeel

Kurkvloer.nl krijgt van ons een voldoende. We zien dat er enorm veel tijd gestoken is in de informatieverstrekking, maar aan de andere kant vinden we dat de template grafisch veel beter kan worden ingevuld. Een betere invulling straalt meer professionaliteit uit en zorgt dus direct voor een hogere conversie!

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.