Conversion Thursday - Walldesign56.nl

Een nieuwe donderdag, een nieuwe Conversion Thursday! Walldesign56.nl wordt deze week beoordeeld door OOSEOO. Om te bepalen in hoeverre deze webshop is geoptimaliseerd voor conversie, worden het design, de navigatie, SEO en de content op de site beoordeeld. Heeft u tips voor deze shop? Laat het weten in de comments!

Het woord is aan de experts van OOSEOO:

1. Introductie

Walldesign56.nl verkoopt muurstickers. Met deze muurstickers kan er karakter en uitstraling worden gegeven aan muren, trappen, deuren en meubilair. Ook is het mogelijk om muurstickers met eigen design op maat te laten maken.

2. Eerste indruk

We zijn niet heel erg enthousiast helaas. We kunnen er wel omheen draaien, maar het gaat hier om het verhogen van conversies. Daarom zijn we eerlijk. We krijgen er niet direct een warm gevoel bij.

De shop verkoopt producten waarbij het van groot belang is dat deze goed worden gepresenteerd. Boven de vouw is gebruikgemaakt van een slider die is opgesplitst in drie stukken. Aan de linkerkant staat een logo. Aan de rechterkant staat ook een logo met daarin de tekst ‘’gratis verzending’’. In het midden staat een sfeerfoto van het product. Die krijgt te weinig ruimte en dat is jammer. De logo’s krijgen veel te veel ruimte in de slider wat ten koste van de sfeerfoto’s gaat.

<conversion thursday

Wij adviseren om deze logo’s elders in de shop als USP’s te plaatsen zodat de slider optimaal benut kan worden voor de beleving en uitstraling.

Onder de slider staat heel veel tekst. De USP’s vormen een groot gedeelte van de tekst. Hierdoor zijn zelfs op een scherm met HD-resolutie geen producten zichtbaar zonder te scrollen.

Onderaan de webshop staan de producten en dat zijn er heel veel. De beschikbare ruimte laat het niet toe om goed beeld te geven van de muurstickers. In combinatie met de grote hoeveelheid tekst, oogt het geheel heel druk en zelfs een beetje rommelig.

Nog meer naar beneden komen we dezelfde categorieën als in de hoofdnavigatie nogmaals tegen. Daaronder staan de servicepagina’s, social media, nieuwsbriefinschrijving, naam van de webshop, tags, betaalmogelijkheden en daaronder nog eens beoordelingen. Het is allemaal heel erg veel, vooral omdat alles onder elkaar staat zonder de juiste prioriteit.

3. Navigatie

Op de homepage staat in grote letters muurstickers, interieurstickers, geboortestickers en raamstickers. In de navigatie staat slechts de categorie muurstickers. Hieronder staan alle subcategorieën met de overige producten. Een geboortesticker blijkt een raamsticker en toch staat dit ook onder de muursticker als hoofdcategorie. Een subcategorie interieurstickers en raamstickers ontbreekt.

conversion thursday

“Muurstickers voor kinderen” heeft een aparte hoofdcategorie. Het is ook mogelijk om stickers op maat te laten maken. Die zijn niet direct online te bestellen. Hiervoor wordt verwezen naar een e-mailadres en een contactformulier die wij zo snel niet konden vinden. Waarschijnlijk wordt het contactformulier op de klantenservicepagina hiermee bedoeld.

Wij adviseren om de verschillende producten als hoofdcategorie op te nemen in de navigatie. Dit ten koste van de categorie ‘’Just for KIDS’’, ‘’Stickers op maat’’, ‘’FAQ’’ en ‘’Klantenservice’’. Deze pagina’s kunnen onderaan in het servicepagina-gedeelte worden geplaatst. De categorie ‘’Just for KIDS’’ zouden wij aanbieden in de vorm van een subcategoriepagina.

4. SEO

Om goed te converteren is het belangrijk dat bezoekers de webshop kunnen vinden. Ook op gebied van SEO zijn er voor deze webshop genoeg verbeteringen mogelijk.

De categorietekst is een plaatje waardoor Google de tekst niet kan indexeren. Omdat Google deze tekst niet kan lezen is het onderwerp niet goed te bepalen met als gevolg dat de webshop niet goed scoort in de zoekresultaten. De tekst in het plaatje is overigens niet geoptimaliseerd voor het onderwerp van de categorie. In de overige categorieën staat helemaal geen tekst.

Het gebruik van meta-tags is niet optimaal geïmplementeerd helaas. De description-tag is overal hetzelfde en te lang. Er is gebruikgemaakt van de keyword-tag, wat niet wordt aangeraden door Google.

De webshop heeft weinig links op externe aan het onderwerp relevante sites die naar de webshop verwijzen. Hier valt veel te verbeteren. Een goed backlinkprofiel is heel belangrijk voor de positie van de webshop in de zoekresultaten van Google.

4. Design

Het ontwerp van de shop is smal en schaalt niet mee met de resolutie van het scherm. De webshop is niet responsive. Dit is nadelig voor de gebruikerservaring en voor de positie in Google. Een site die geoptimaliseerd is voor mobiele gebruikers is een SEO-factor. Een voor mobiele apparatuur geschikte site scoort beter in de zoekresultaten van Google.

Zoals eerder al besproken is de homepage voorzien van heel veel tekst gevolgd door veel, te kleine productafbeeldingen. Daarnaast volgt een heleboel additionele informatie die allemaal onder elkaar staan zonder de juiste prioriteit.

Onze aanbeveling hierin is als volgt:

Gebruik de hele breedte van de slider voor sfeerfoto’s. Integreer de USP’s in de afbeeldingen van de slider in plaats van ernaast. Gebruik minder producten naast elkaar op de homepage. Verplaatst de winkelwagen in het navigatiemenu naar boven of haal deze weg, want er staat al een verwijzing naar de winkelwagen op die plek. Zet de USP’s bovenaan of aan de zijkant. Maak het menu “sticky”. Gebruik geen plaatjes om teksten weer te geven.

Haal de categorieën aan de onderkant weg. Maak de tags op de homepage onzichtbaar. Plaats de reviews meer in het zicht. Zet de betaalmethoden ergens anders neer dan in de footer. Haal de link met de naam van de webshop onderaan de pagina weg.

5. Content

De hoeveelheid gebruikte tekst op de homepage is te veel en op de categoriepagina’s weer te weinig. Nog afgezien van het feit dat de tekst in afbeeldingen is gezet. Op de productpagina’s is wel een goede hoeveelheid tekst. Goed is dat er gebruik wordt gemaakt van social media iconen om de productpagina’s te promoten. Ook prima is dat er verschillende productfoto’s worden getoond en dat de opties direct gekozen kunnen worden zodat het product aangepast aan de eigen wensen direct online kan worden besteld.

conversion thursday

Op de pagina ‘’Muurstickers op maat’’ adviseren wij om een link naar de klantenservice te plaatsen zodat klanten het contactformulier beter en sneller kunnen vinden.

6. Eindoordeel

Werk aan de winkel voor deze webshop. Het komt wellicht negatief over, maar dat is met de beste bedoelingen. Eenmaal geoptimaliseerd zal de webshop veel beter converteren. Het product is een veel gezocht artikel op internet, dit weten wij uit ervaring.

De kans is daarom groot dat met de nodige aanpassingen veel meer omzet behaald kan worden. Dit rechtvaardigt de extra tijd en eventueel de kosten indien de werkzaamheden worden uitbesteed.

Met een responsive thema (geoptimaliseerd voor mobiel, tablet en desktop) dat beter aansluit op het product, komt deze webshopeigenaar al een heel eind. Een aanrader is het boekje SEO voor Dummies, met essentiële tips voor het optimaliseren van de inhoud.

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.