Creëer unieke content voor uw blog met deze 4 tips

In deze blogpost geeft e-commerce blogger Dirkjan Vis 4 tips waarmee u unieke content creëert voor uw eigen blog. Het onderwerp is deze keer ‘achter de schermen’.

Een blog geeft uw webwinkel een persoonlijk tintje, helpt te onderscheiden, vergroot uw vindbaarheid en wekt vertrouwen op bij uw bezoekers. Via SEOshop is uw webwinkel met een druk op de knop voorzien van een blog, dat is de moeite niet. Het ‘lastige’ werkje moet nog komen: want waar gaat u over bloggen? Wij geven een aantal artikelideeën. Deze keer: Achter de Schermen.

De consument rekent zijn winkelmandje af en ontvangt zijn bestelling een paar dagen later. Wat daar allemaal bij komt kijken, daar hebben alleen webwinkeliers een idee van. Rijen aan de kassa, de winkel netjes en schoon houden, retouren aannemen, het pand beveiligen: het gebeurt allemaal wel, maar niet onder de neus van de klant zoals dat in een fysieke winkel vaak wel het geval is. Om te laten zien hoe hard u werkt om uw klanten een optimale winkelervaring te bezorgen, kunt u hen een kijkje achter de schermen geven. Het betrekt bezoekers bij uw winkel en doet het goed op de sociale media.

1. Op pad

Het assortiment in uw webwinkel is altijd vernieuwend. U volgt de laatste trends en struint beurzen en evenementen af om de mooiste en bijzonderste artikelen te selecteren. Neem bezoekers eens mee op uw jacht naar de perfecte artikelen. Maak een foto- of videodagboekje van uw dag en laat zo zien welke eisen u stelt aan de producenten. Gaat het om duurzame of ambachtelijke producten? Laat de bezoekers dan zien hoe deze worden gemaakt. Zo betrekt u bezoekers bij uw product en uw winkel.

2. Inpakken

Iedere webwinkelier behandelt zijn bestellingen op een eigen manier. Doet u het zelf of besteedt u het uit? Gaat de boel in een grijze doos, of gaat er een speciale verpakking omheen? Brengt u het pakketje op de fiets naar het postkantoor of rijden er de hele dag busjes af en aan? Laat de klant zien wat er gebeurt wanneer zij op ‘afrekenen’ drukken. Volg een bestelling van begin tot eind: tot aan de deur van de klant. Doet de klant open? Geef het pakketje zelf af en leg het vast.

3. Vernieuwen

Net als een fysieke winkel, krijgt een online shop zo nu en dan een ook een opknapbeurt. Een nieuwe indeling, een nieuw sausje over het logo: laat de bezoeker zien waar u mee bezig bent. Laat bijvoorbeeld zien wat de eerste schetsen zijn van een nieuw ontwerp of laat een sneakpreview zien van het eindresultaat. Zo komt de verandering van uw shop ook niet ‘koud op het dak’ van de consument terecht en kunt u uitleggen wat de nieuwe visie is van het aangepaste ontwerp.

4. Dagelijkse kost

Een winkel die 24 uur per dag open is. Als het zou gaan om een pand in de Kalverstraat, was het groot nieuws. Bij een webwinkel kijkt niemand ervan op en veel mensen hebben weinig besef van wat er allemaal bij komt kijken om de winkel netjes in de lucht te houden. Laat de klant zien wat u de hele dag doet. Laat bijvoorbeeld zien hoe u met de klantenservice omgaat, hoe een retour wordt verwerkt, hoe u de achterkant van uw webshop opruimt: maak zo nu en dan een verslagje van uw dagelijkse werkzaamheden.

Conclusie

Bovenstaande onderwerpen zijn een aantal tips. Er zijn natuurlijk nog tientallen andere onderwerpen waarover u kunt bloggen op uw webwinkel. Het gaat erom dat uw klanten u en uw webwinkel een beetje beter leren kennen, want hoe meer vertrouwen uw shop opwekt bij uw bezoekers, hoe lager de drempel wordt om te bestellen!

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.