DMH 2019: Data als sleutel tot succes voor marketing in de horeca

DMH 2019: Data als sleutel tot succes voor marketing in de horeca

Afgelopen maandag werd de tweede editie gehouden van Data Meets Hospitality. Wederom was het een groot succes! Ruim 800 horeca ondernemers uit Nederland en België kwamen af op het grootste data horeca event van België. Presentatrice Pascale Naessens trapte de dag af, en Dax Dasilva – oprichter en CEO van Lightspeed – heette iedereen hartelijk welkom. Sprekers als Yuri Vandenbogaerde, Dries Henau (Chez Claire), Peter van Praet (Bavet), Florian Brunsting (Uber Eats) en Zhong Xu (Deliverect) deelden hun data-inzichten met de bezoekers. Naast de sprekers kon er bij 21 partners en 29 exposanten nog veel meer getest, geproefd en geleerd worden. De educatieve dag werd afgesloten met een hapje en een drankje aan de oever van de Schelde in Antwerpen.

Aan de hand van drie pijlers: marketing, service en personeel geven we de belangrijkste take-aways van het Data Meets Hospitality event. We starten de reeks met een artikel over het belang van data voor marketing in de horeca.

Data Meets Hospitality Recap

Gebruik de juiste data om gerichter te communiceren

Met de juiste digitale tools kun je snel data verzamelen en gebruiken voor je marketingkanalen. Maak bijvoorbeeld klantprofielen aan om favoriete gerechten van gasten te onthouden of dieetwensen op te slaan. Die informatie kun je vervolgens gebruiken voor gepersonaliseerde communicatie naar je klant. De mogelijkheden zijn eindeloos. Veerle van Gorp (Lightspeed) geeft de tip om hier klein te beginnen:

“Je moet zorgen dat je rapportages meegroeien met je onderneming. Vanuit daar kun je steeds verder gaan uitbreiden”.

Verzamel daarom data die relevant is voor jouw onderneming. Krijg meer inzicht in het gedrag van je gasten, maar ook op welke kanalen ze te vinden zijn. Veel horecaondernemingen communiceren via e-mail en social media kanalen, maar Yuri Vandenbogaerde en Dries Henau (Chez Claire) kijken in dit digitale tijdperk ook naar andere mogelijkheden:

“We zijn vandaag allemaal zo hard gefocust op SEO en SEA, maar vergeet bij marketing ook de klassieke media niet. Elke dag moeten gazetten gevuld worden, en met het juiste verhaal liggen daar heel veel kansen voor je”

Het belangrijkste is: wat past bij jouw gasten en jouw onderneming? Data maakt het makkelijker om de juiste kanalen en manieren van communicatie te onderzoeken.

Data Meets Hospitality Recap

Branding – Zorg voor een totaalconcept

Zowel online als offline is er een sterke behoefte aan goede en consistente branding. Met de sterke groei van delivery en online restaurants – volgens Zhong Xu (Deliverect) een gemiddelde groei van 20%, ten opzichte van 5% groei in de sector – is het vooral belangrijk om je online branding in orde te hebben. Voer één stijl door op je website en social media, maar vergeet hierbij ook de details niet; je online menu’s moeten er piekfijn uitzien.

De gast verwacht tegenwoordig een totaalconcept. Daar weet Casper Reinders alles van: “Licht en geluid zijn de sleutel tot succes. Het zijn vaak de ondergeschoven kindjes, terwijl het zó belangrijk is.” Michiel Bleys en Frank De Meulder (Lipton Ice Tea & Growzer) combineren online met offline door te focussen op de presentatie van het gerecht:

“Zodra het bord op tafel komt, wordt er niet eerst een vork naar boven gehaald – maar een smartphone. Hoe spelen restaurants hierop in? Door een instagram kit aan te bieden natuurlijk! Alles voor die extra laag in de ervaring.”

Door je branding online en offline consistent uit te dragen versterk je de uitstraling van je onderneming.

Maak gebruik van een loyalty programma

Beloningen zijn belangrijk om vaste gasten te behouden en nieuwe gasten te verwelkomen. Dirk Gypen (Resengo) raadt horecaondernemers aan om, mede als gevolg van de komst van de GDPR, gerichter en passiever naar gasten toe te communiceren. Geef bijvoorbeeld een kortingscode zodra klanten je hashtag gebruiken of een review plaatsen op de website. Peter van Praet (Bavet) ziet loyalty programma’s als onderdeel van het totaalconcept waarover je als ondernemer de controle moet blijven houden.

Duik daarom in je data. Bekijk hoe je gasten hun geld spenderen, en pas daarop je promoties aan. Als je begrijpt wat gasten naar jouw restaurant trekt kun je daaraan de juiste beloningen koppelen.

Lightspeed Loyalty

Data Meets Hospitality Recap

Marketing in de horeca kan niet meer zonder data. Hoe je het het best in kunt zetten is een leerproces, maar ook dat is deel van het ondernemerschap. Zoals Thijs Meliefste (Restaurant Meliefste) het kort maar krachtig samenvat:

“Het is heel belangrijk om te blijven groeien. Je bent nooit uitgeleerd, en gaandeweg leer ik steeds meer over wat het inhoudt om te ondernemen. Vandaag moet beter zijn dan gisteren, morgen moet beter zijn dan vandaag.”

Lightspeed restaurant