De 5 mythes van online marketing

Het online marketing landschap verandert snel. Nu offline steeds meer verschuift naar online, bent u natuurlijk aan het uitzoeken hoe uw webshop het beste kan inspelen op deze trend. Tijdens dat proces vliegt het advies u om de oren. Het internet staat vol met artikelen over online marketing, waarvan de één natuurlijk meer op waarheid is gebaseerd dan de ander. Om u op weg te helpen, hebben wij een lijstje gemaakt van wat u in ieder geval niet moet aannemen: de 5 mythes van online marketing.

1. “Een goed product verkoopt zichzelf”

Een onjuiste aanname, die uiteindelijk voor veel problemen zorgt! Veel mensen denken bijvoorbeeld dat ieder Apple-product zichzelf verkoopt. De waarheid is echter dat (zelfs) Apple miljoenen dollars aan marketing uitgeeft, al is het maar om voldoende naamsbekendheid te genereren.

Wanneer u denkt over een toonaangevend product te beschikken, is het nog wel zaak om deze veelvuldig en correct te promoten. Verzin een leuke campagne, promoot het product actief, benoem de technische specificaties en ga er dus vooral niet vanuit dat het zich vanzelf zal gaan verkopen.

Het gemiddelde conversiepercentage ligt rond 1%, en dat getal is niet veel hoger voor webshops die een écht goed product aanbieden. Uiteindelijk gaat het om het totaalplaatje, bestaande uit: design en gebruiksvriendelijkheid van uw website, klantenservice, SEO enzovoorts. Een goed product kan daarnaast veel hinder ondervinden van deze conversie killers.

2. “Klanten waarderen hippe, informele communicatie”

Het internet is veelal informeel, en dat brengt organisaties ertoe hun commerciële tone of voice te veranderen. Op zich is dat een leuke ontwikkeling, die het van oudsher strenge imago van de bedrijfswereld een stuk toegankelijker maakt. Er zijn natuurlijk wel grenzen…

Als u uw boodschap té leuk of hip verpakt, kan dat zorgen voor argwaan bij uw klanten. U kunt namelijk de indruk wekken een beetje om de zaken heen te draaien, terwijl uw uiteindelijke doel natuurlijk wel gewoon winst maken is. De beste aanpak is een combinatie van eerlijkheid en toegankelijkheid: een informele approach, waarbij u de klant wel datgene vertelt dat hij wil horen.

3. “E-mailmarketing werkt niet”

De gedachte heerst dat e-mails met een sterk commerciële aard, direct als spam worden beschouwd. Maar sinds bedrijven steeds interessantere aanbiedingen sturen en klanten vaker en bewuster op zoek zijn naar de beste offers, gaat deze ongeschreven regel niet meer op. Niet alle commerciële mailtjes worden geopend, maar het deel dat wel de interesse wekt van potentiële klanten, is dusdanig groot dat het het proberen waard is. Dat geldt voor zowel nieuwsbrief als koude e-mailcampagnes.

Volgens deze studie is e-mailmarketing zelfs effectiever dan social media. Zelf beginnen met e-mailmarketing voor uw webshop? Bekijk dan eens de Mail Chimp app.

Mail Chimp Ecommerce Newsletter

4. “Veel verkeer zorgt vanzelf voor conversies”

Het binnenhalen van bezoekers in uw webshop is essentieel voor online succes. Echter is verkeer naar uw website – wederom – slechts één van de stappen in het conversieproces. Het is dus niet vanzelfsprekend dat een webwinkel die veel bezoekers ontvangt, ook veel conversies heeft.

Heeft u veel traffic naar uw webshop, maar wil het toch niet lukken om deze bezoekers in klanten te veranderen? Wellicht ontbreken deze functies dan in uw webshop.

Het kan ook zijn dat u niet-kwalitatief verkeer binnenhaalt of dat bezoekers in uw shop niet kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. In dat geval, bieden deze Google Analytics rapporten raad.

…wacht, u maakt nog geen gebruik van Analytics-software?

5. “De resultaten zijn al goed, ik heb geen dure data-tools nodig”

Niet helemaal waar. Zelfs als uw webshop al goed loopt, is toegang tot website-data uit bijvoorbeeld Google Analytics essentieel. Online marketing is data, en door goed gebruik te maken van analytische tools kunt u zelfs resultaten waar u tevreden over bent, verbeteren. Het is waar dat data-rapporten behoorlijk wat geld kunnen kosten, maar er zijn genoeg gratis tools waar u waardevolle informatie uit kunt halen. Google Analytics is daar een voorbeeld van.

Tegenwoordig heeft de klant keuze tussen duizenden webshops. Het is aan u om in te spelen op hun verlangens, indien u geen omzet wilt mislopen, en dat kan aan de hand van online verzamelde data. In onze Google Analytics whitepaper vindt u alle informatie die u nodig heeft om met Google Analytics te beginnen!

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.