De beste Omnichannel insights van Lightspeed CONNECT

De beste Omnichannel insights van Lightspeed CONNECT

Tijdens de officiële openings speech van Lightspeed CEO Dax Dasilva werden de 4 pilaren van Lightspeed Connect 2017 aangekondigd. Het bereiken van Omnichannel Succes, de terugkeer van de human experience, verkoopstrategieën en navigating tech. Het was een dag vol insights over omnichannel en interessante visies op de ontwikkelingen in retail, tech en shopping. Lees hier de highlights van Lightspeed Connect!

Ace & Tate deelt visie

Koen Bremer, COO van het succesvolle brillenmerk Ace & Tate, presenteerde tijdens Connect waardevolle insights over de invulling en interpretatie die het merk aan omnichannel geeft. Het merk vierde de dag na het even de officiële opening van haar 20e retail locatie en weet uit ervaring dat fysieke winkellocaties perfect geschikt zijn om het eerste contact met de klant te leggen, hem te leren kennen en vertrouwen op te bouwen. De online kanalen zijn binnen het concept van Ace & Tate perfect geschikt om herhaalaankopen te doen, acties en nieuwe collecties te presenteren en het gemak van online bestellen te bieden. Koen Bremer ziet de definitie van Omnichannel als volgt:

“Omnichannel is het optimaliseren van alle mogelijke consumer touchpoints om een consistente merkbeleving met 0% wrijving te creëren”

Ace & Tate is er bijzonder succesvol in geslaagd om hun producten op elk kanaal dezelfde look te geven. De background van een landingpage voor nieuwe collecties komt bijvoorbeeld zelfs als decoratie in de winkel weer terug. Ace & Tate is zeker één van de koplopers op het gebied van omnichannel!

Return of the human experience

Na lange tijd alles geautomatiseerd te hebben en te richten op massaproductie, leggen steeds meer retailers de focus op de human experience. Ofwel: het menselijke contact en de persoonlijke belevenis zijn weer belangrijk. Tijdens een paneldiscussie gingen Dax Stokman van etq store, Daan de Greef van Baskèts, Max Verduyn van Multisafepay en Rob van de Heuvel van Sendcloud samen hierover in gesprek.
Het fashion concept Baskèts van Daan de Greef heeft zijn succes te danken aan haar sterke community, iets waar het merk bekend om is. Daan benadrukt hoe belangrijk de opbouw van een community is voor een concept of merk. Dax van etq store herinnert om ook de kracht van storytelling niet te vergeten. Waar etq het product vroeger volledig voor zichzelf liet spreken voldoen zij tegenwoordig steeds meer aan de behoefte van de klanten voor iets meer background, informatie en storytelling.

“Niet iedereen woont in de grote steden als Amsterdam of Rotterdam, waar alle winkels beschikbaar zijn. Met een goede omnichannel strategie kun je als ondernemer meer van het land bereiken”

Max Verduyn had een andere interessante kijk op het thema omnichannel. Hij herinnerde het publiek er aan dat niet iedereen in de grote steden als Amsterdam of Rotterdam woonde, waar alle winkels beschikbaar zijn. Met een goede omnichannel strategie kun je als ondernemer meer van het land bereiken en hebben mensen vanuit verschillende verkoopkanalen toegang tot de leuke winkels van de drukke winkelstraten in het land.

Offline is niet dood

Tijdens de panelsessie ‘achieving omnichannel success’ werd het volgende weer eens heel duidelijk: offline is niet dood. Het koopgedrag van de consument verandert voortdurend, maar offline winkelen blijft bestaan. Lukas Hietkamp van ReloadSEO wees er op dat ‘s werelds grootste online merken enorme kansen in de offline retail zien. Hij adviseert de voordelen van online kanalen, waaronder data, te gebruiken en op offline kanalen toe te passen. Ook volgens Laurentine van Landegem, oprichtster van het succesvolle kledingmerk Clouds of Fashion, speelt offline klantcontact een enorm grote rol voor de ondernemer van nu. Zij benadrukt vooral het creëren van vertrouwen bij de klant en brand identity. Dat doe je bijvoorbeeld door verschillende events te organiseren waar je je klanten kunt ontmoeten. .

Ook in de panelsessie verkoopstrategieën kregen ondernemers hands-on tips bij het verkopen van hun producten. Gijsbregt Brouwer van Tyrsday benadrukte vooral de kracht en het belang van content. Volgens hem begint het allemaal met sterke en relevante content en het daarmee opbouwen van een community. Bart Vincent van EffectConnect noemde zelfs praktijk voorbeelden waar content sterker was dan persoonlijk contact met betrekking tot support kwesties.
Jan Lastuvka van MonkeyData had nog een andere slimme tip voor de ondernemers: kopieer nooit een marketingstrategie naar een andere markt zonder deze van te voren goed te onderzoeken. Verzamel alle data die je nodig hebt en maak eerst een complete analyse voor je een nieuwe markt betreedt.

Picnic, het start-up raket

Picnic groeit als een speer en is één van de indrukwekkendere start-ups die Nederland op dit moment te bieden heeft. Daniel Gebler, CTO van Picnic, gaf op Connect een interessante keynote die ondernemers een inkijk gaf in het concept van Picnic. Hiermee legde hij de focus vooral op de manier van denken en benaderen van uitdagingen. Dabiel Gebler stelde hun driestapse ‘think, dare, do’-concept voor, waar vooral het think gedeelte uitblonk. De zorgvuldige planning, analyse en research die het fundament van het Picnic businessmodel vormt, maakte veel indruk in de grote zaal.

Een dag vol keynotes en panels eindigde met een gezellige netwerkborrel gesponsord door Dotcommerce en Monkeydata. Wij willen een uitverkochte zaal vol ondernemers en de vele inspirerende sprekers bedanken voor een fantastische tweede editie. Wij kijken nu al uit naar Connect 2018; hopelijk zien wij jou daar ook!

Lightspeed Connect 2018: Do Retail Better

Lightspeed Connect 2018: Do Retail Better