De food truck rage: 3 redenen om met je restaurant de straat op te gaan

Of het een gevolg is van de instabiele economie, de afkeer van de consument tegen grote restaurantketens of de opkomst van foodies en superfoodbewegingen, een ding is zeker: er is een food truck revolutie gaande en het spreidt zich als een lopend vuurtje. Wanneer je dit weekend naar de Rollende Keukens gaat, naar foodfestival Trek of naar een willekeurig park op een zondag, je zult vast en zeker een groot scala aan mobiele keukens aantreffen. Wat er te eten is? Dat kan van alles zijn. Van vegetarische soepen tot varken aan het spit. Ga je neus achterna, er is van alles te koop.

Maar wat betekent deze food truck rage voor bestaande en aankomende restauranthouders? Nou. Mogelijkheden! Van de lage operationele kosten tot de mogelijkheid om je merk naar buiten te brengen, food trucks kunnen je helpen een jump-start te maken in je carrière als kok of je bestaande restaurant een boost te geven. Speel je met het idee om met je eigen restaurant de weg op te gaan? Hier zijn 3 redenen waarom je het zou moeten doen.


 

Lage opstartkosten

Het maakt niet uit welk argument je op tafel legt, een food truck kost altijd minder geld dan een restaurant. Een eigen food truck busje dat aan al jouw persoonlijke wensen voldoet kost circa 20.000 euro. Natuurlijk kun je ook voor een paar duizend euro zelf een oud busje op de kop tikken of er één huren. Ter vergelijking, een McDonald’s pand kost gemiddeld 650.000 euro.

Huur, personeel, keukenmateriaal, borden, bestek en linnen zijn essentiële aankopen voor elk restaurant. Maar wanneer je een food truck begin heb je hier veel minder van nodig. Alleen de food truck zelf kost al minder dan een jaar lang huur betalen. Laat staan wat je bespaart op personeel en keukenspullen. Bovendien heb je een veel kleiner menu, wat zorgt voor veel lagere operationele kosten.


 

De stad is jouw oester

Mobiel zijn is één van de beste eigenschappen van het hebben van een food truck. Alhoewel sommige steden restricties opleggen en om vergunningen vragen, zijn de wielen van de bus je beste vriend. Of het nu een druk park, het strand of een festival is, jij bent ter plaatse! Je kunt overal je merk uitdragen en je bereik is enorm. Bovendien kun je zo een weg inslaan naar een nieuw marktsegment.

Hoop je dat je er tussenuit springt? Dit doe je met je logo, bestickering of schilderwerk op je bus. Laat het iets zijn wat mensen onthouden. Een goede social media strategie doet de rest. Gebruik Twitter om mensen op de hoogte te brengen waar je staat, maak snapshots van je gerechtjes en plaats ze op Instagram en gebruik Facebook voor winacties, updates en klantenservice. Zo houd je jouw klanten en potentiële gasten op alert, betrokken en op de hoogte.


 

Test, test test!

Als je nieuw bent in de restaurantbranche begin dan met een eigen food truck waarmee je eerst naam kunt maken. Zie het als een test-keuken op wielen. Je kunt je creativiteit kwijt door bijvoorbeeld aparte combinaties uit te proberen of een nieuwe manier van koken te bedenken. Of geef je eigen draai aan klassieke gerechten. En het beste is, je kunt een succesgerecht meteen als signature dish bestempelen. En als het niet lukt? Dan probeer je toch gewoon iets anders? Hoe je weet of het een succes is? Hang uit je raampje en vraag het aan voorbijgangers.

 

Lightspeed_food-truck_blog

Heb je al een restaurant? Gebruik je meest populaire gerechten om de aandacht te trekken, stuur jouw beste menu-items op tour langs verschillende wijken en steden. Hiermee bereik je een nieuw publiek en lok je ze naar je bestaande restaurant toe. Kijk ook meteen welke wijken of steden wellicht interessant zijn als nieuwe locatie om je restaurant uit te breiden.

Naast dat een mobiele keuken je de mogelijkheid geeft om buiten de gebaande paden te gaan biedt het nog meer mogelijkheden. Doe je wel eens catering? Dat gaat natuurlijk veel makkelijker vanuit je eigen food truck. Je hebt geen mensen die in de weg lopen en bovendien zien mensen heel duidelijk welk restaurant het eten serveert. Je merk rijdt namelijk altijd met je mee.


 

Net als in elk restaurant bepaalt de manier van bestellen – makkelijk en snel – in grote mate of je food truck een succes wordt. Om te weten wat een mobiel kassasysteem allemaal voor je kan doen, vraag het één van onze experts. We denken graag met je mee. Jouw succes is ons succes.