De food truck trend: 3 redenen om met je restaurant de weg op te gaan

De food truck trend: 3 redenen om met je restaurant de weg op te gaan

Van wereldsteden naar kleine dorpen, food trucks zijn niet meer van het straatbeeld weg te denken, vooral tussen mei en september kennen food trucks hoogtijden. Food truck festivals zoals de Rollende Keukens en foodfestival TREK trekken jaarlijks meer en meer bezoekers aan, en er komen steeds meer nieuwe spelers op de markt. Er valt werkelijk van alles te eten, van sushi tot Surinaams en van vegan burgers tot pulled pork buns. De opties zijn talrijk en food truck eigenaars doen hun uiterste best om iets uniek en lekker op tafel te brengen.

Maar wat betekent deze food truck rage voor bestaande en aankomende restauranthouders? Mogelijkheden! Van lage operationele kosten tot de perfect gelegenheid om uw merk naar buiten te brengen. Food trucks kunnen je helpen een jump-start te maken in jouw carrière als chef of je bestaande restaurant aan een breder publiek voor te stellen. Speel je met het idee om met een eigen restaurant de weg op te gaan? Hier zijn de 3 voornaamste redenen waarom je er voor zou moeten gaan.

1. Lage opstartkosten

Het maakt niet uit welk argument je op tafel legt, een food truck kost altijd minder geld dan een restaurant. Een eigen food truck busje dat aan al jouw persoonlijke wensen voldoet kost circa € 20.000. Natuurlijk kun je ook voor een paar duizend euro zelf een oud busje op de kop tikken of er één huren. Ter vergelijking, een McDonald’s pand kost gemiddeld € 650.000.

Huur, personeel, keukenmateriaal, borden, bestek en linnen zijn essentiële aankopen voor elk restaurant. Maar wanneer je een food truck begint heb je veel van deze dingen niet nodig. Alleen de food truck zelf kost al minder dan een jaar lang huur. Laat staan wat je bespaart op personeel en keukenspullen. Bovendien heb je een beknopt menu, wat zorgt voor lagere operationele kosten.

2. Nieuwe markten veroveren

Mobiel zijn is één van de beste eigenschappen van het hebben van een food truck. En hoewel sommige steden restricties opleggen en om vergunningen vragen, zijn de wielen van de bus je beste vriend. Of het nu een druk park, het strand of een festival is, je bent ter plaatse. Je kunt overal je merk uitdragen en het bereik is enorm. Bovendien kun je zo een weg inslaan naar een nieuw marktsegment.

Door de jaren is de food truck markt natuurlijk competitiever geworden. Wil je er bovenuit springen? Dit doe je met jouw logo, stickers of schilderwerk op je bus, iets zijn wat mensen zullen onthouden. Ook kunnen leuke Instagram-waardige verpakkingen of mooi gepresenteerde gerechtjes voor een boost zorgen op social media. Een goede social media strategie doet de rest. Gebruik Foursquare om mensen op de hoogte te brengen waar u staat, plaats snapshots van de gerechten op Instagram en gebruik Facebook voor winacties, menu updates en klantenservice. Zo houd je je klanten en potentiële gasten op op de hoogte en betrokken.

Geïnspireerd? Start vandaag zelf een food truck.

Onze experts helpen je graag op weg.

3. Experimenteer met je restaurant

Test-keuken voor nieuwkomers

Als je nieuw bent in de restaurantbranche begin dan met een eigen food truck waarmee je eerst naam kunt maken. Zie het als een test-keuken op wielen. Je kunt je creativiteit kwijt door bijvoorbeeld aparte combinaties uit te proberen of een nieuwe keukens uit te proberen. Of geef jouw eigen draai aan klassieke gerechten. En het beste is, je kunt een succesgerecht meteen als signature dish bestempelen. En als het niet lukt? Dan probeer je toch gewoon iets anders? Hoe je weet of het een succes is? Hang uit je raampje en vraag het aan voorbijgangers.

Ook bestaande restaurants kunnen experimenteren

Heb je al een restaurant? Gebruik jouw meest populaire gerechten om de aandacht te trekken, stuur de beste menu-items op tour langs verschillende steden. Hiermee bereik je een nieuw publiek en lok je ze naar jouw bestaande restaurant toe. Zo zie je ook meteen welke wijken of steden wellicht interessant zijn als nieuwe locatie om je restaurant uit te breiden.

Naast dat een mobiele keuken de mogelijkheid geeft om buiten de gebaande paden te gaan biedt het nog meer mogelijkheden. Verzorg je wel eens catering voor evenementen? Dat gaat natuurlijk veel makkelijker vanuit je eigen food truck. Je hebt altijd de juiste keukenapparatuur mee en bovendien zien mensen heel duidelijk welk restaurant het eten serveert. Jouw merk reist namelijk altijd met je mee.

Net als in elk restaurant bepaalt de manier van bestellen – makkelijk en snel – in grote mate of je food truck een succes wordt. Om te weten wat een mobiel kassasysteem allemaal voor u kan doen, vraag het één van onze experts. We denken graag met je mee. 

 

 

Horeca Masterclass | Van Data Naar Omzet: De Tips

Horeca Masterclass | Van Data Naar Omzet: De Tips