De snelst groeiende webwinkels van 2015 zijn...

Zojuist heeft de Stichting Nationale Thuiswinkel Awards bekend gemaakt welke webwinkels de winnaars zijn van de Thuiswinkel Awards. Sportjournalist Jan Joost van Gangelen reikte vanavond de Thuiswinkel Awards Publieksprijzen XL en Vakprijzen uit aan de beste webwinkels van Nederland. Ruud Stelder, initiatiefnemer van de Ecommerce50, maakte de top 3 snelst groeiende webwinkels bekend.

Dit is het eerste jaar van de Ecommerce50, er kon niet op de webwinkels gestemd worden en ook was er geen jury. Bij de Ecommerce50 draait het allemaal om wie de snelste groeier is. De uitslag werd dan ook berekend door EY op basis van o.a. jaarcijfers. Uit meer dan 100 deelnemers werd het veelbelovende Athleteshop ‘the althlete in everyone’ de winnaar. De webwinkel biedt meer dan 80.000 verschillende sportproducten online aan en is in korte tijd flink gegroeid.

De top 3 van de Ecommerce50:
Eerste plaats Athleteshop
Tweede plaats Helloprint
Derde plaats Dekbed-discounter

De hele lijst is te vinden op www.ecommerce50.nl.

Meer dan 100 deelnemers
Aan de Ecommerce50 deden meer dan 100 bedrijven mee. De deelnemers verkopen online Nederlandse producten en/of diensten in Nederland, zowel b2b als b2c, in alle branches. Voor een plek op de lijst moesten bedrijven minimaal € 500.000 aan jaaromzet draaien.

Groei deelnemers varieert tussen 50 en 500%
De procentuele groei van alle deelnemende bedrijven varieerde tussen de 50 en circa 500%. Het merendeel van de deelnemers behaalde een groei van 100-200%. De gerealiseerde omzetgroei in 2015 ten opzichte van 2014 op basis van de vastgestelde gegevens van de deelnemers heeft geleid tot de top 10 van snelstgroeiende bedrijven van Nederland. Bij de top 10 hebben aanvullende zaken zoals vermogenspositie, wijze van financiering, duurzaamheid van groei (van 2013-2016) geleid tot een top 3. Binnen de top 3 is het snelstgroeiende bedrijf (2014-2015) uiteindelijk benoemd als snelsgroeiende e-commerce bedrijf van Nederland. Het onderzoek is in opdracht van de Stichting Nationale Thuiswinkel Awards uitgevoerd door EY.

Grootste groeiers 2016
Volgend jaar wordt de Ecommerce50 weer gepresenteerd. Geïnteresseerden kunnen zich vanaf september aanmelden via de website van de Ecommerce50: www.ecommerce50.nl.

Sponsoren en partners
De Ecommerce50 wordt mede mogelijk gemaakt door:
Sponsors: Kieskeurig en Lightspeed
Onderzoekspartner: EY
Opdrachtgever: Stichting Nationale Thuiswinkel Awards
Mediapartners: Thuiswinkel.org en Twinkle

Jolien Huizinga

Jolien Huizinga

Marketing Content Specialist bij Lightspeed. Schrijft o.a. blogposts en whitepapers om zelfstandige ondernemers te inspireren en op de hoogte te houden van trends & nieuws op gebied van e-commerce, horeca en retail.