De toekomst van SEO en SEA volgens Mark Jansen, CEO van OOSEOO

Na ons zeer succesvolle interview met Tomer Tagrin van Yotpo over de toekomst van klantenfeedback leek het ons interessant om dergelijke interviews vaker af te nemen en via ons blog te delen. Daarom komt in deze tweede editie partner van het eerste uur – en tegenwoordig Platinum Partner – Mark Jansen, CEO van OOSEOO aan het woord over de toekomst van SEO en SEA. Lees zijn toekomstvisie hier.

OOSEOO als SEO-specialist

‘Voordat ik met OOSEOO begon werkte ik in ICT projectmanagement,’ vertelt Mark Jansen. ‘In die tijd heb ik een concurrent van Blogger gebouwd en ben me gaan verdiepen in SEO. Binnen korte tijd lukte het me om internationaal een nummer 1 positie voor het zoekwoord weblog te behalen. Ik heb daar vervolgens een boek over geschreven dat nog steeds heel populair is.’

‘Mijn site werd vervolgens gehacked, waardoor het opeens een nummer 1 positie voor het zoekwoord Viagra had. In die tijd kon dat nog met linkspamming. Ik heb toen helemaal uitgezocht wie hier achter zat en wat het hen opleverde. Opvallend genoeg kwam ik tot de conclusie dat het ‘maar’ €1.000 per dag opleverde. Dat is toch opvallend voor zo’n zoekwoord.’

Hoe ben je dan tot het idee gekomen om OOSEOO te beginnen? ‘In 2007 had ik voldoende kennis opgedaan om full-time advies te gaan geven en bedrijven te helpen op het gebied van SEO. Renate kwam er vervolgens eigenlijk noodgedwongen bij. De kredietcrisis brak los, waardoor zij zonder werk kwam te zitten. Nu zeven jaar later weet zij nog meer dan ik over SEOshop en AdWords!”

SEOshop-partner sinds het begin

Hoe zijn jullie bij SEOshop terechtgekomen? ‘We zijn elkaar tegengekomen op de Webwinkel Vakdagen van 2009 en hadden toen direct een klik. In 2010 stonden we vervolgens samen in een stand. De rest is geschiedenis.’ OOSEOO helpt ook enkele grote SEOshop-klanten bij de optimalisatie en vindbaarheid van hun webshop. Klanten zoals Hair and Beauty Online. Levert deze samenwerking jullie veel op? ‘Het levert ons heel veel exposure op en bovendien heeft SEOshop ons zeker geholpen bij onze groei. Nu hebben we zowel SEOshop-klanten alsook niet-SEOshop-klanten.’

Webwinkel Vakdagen 2010

SEOshop en OOSEOO stonden in 2010 en 2011 samen op de Webwinkel Vakdagen.

Wat maakt OOSEOO dan uniek ten opzichte van andere vergelijkbare SEO-partijen? ‘We denken verder dan de standaardoplossingen. We zijn niet een partij die zich bezighoudt met SEO-trucjes. Bovendien zitten we in de top 25 van de 4.000 Google certified partners in de Benelux. Het boek waarin we onze expertise delen heeft echt geholpen om de lucht uit de markt te halen. We zijn gespecialiseerd in het MKB en geven veel aandacht aan de band met de klant.’ Hoe ziet jullie ideale klant eruit? ‘Onze services worden pas echt interessant als je 100.000 euro omzet per jaar hebt, maar we doen hetzelfde voor iemand die een budget heeft van €300 per dag, als iemand die een budget heeft van €2.000 per dag.’

De toekomst van SEO en linkbuilding

Laten we het hebben over de toekomst van SEO en linkbuilding. Wat is volgens jou de toekomst van SEO? ‘We gaan zien dat SEO steeds meer naar branding toegaat. Het optimaliseren voor trefwoorden is echt te dun en zal steeds minder effectief zijn. Je zult er voor moeten zorgen dat je de leider in de branche wordt. Vergeet alleen niet dat Google nog steeds een machine is en dus moet weten waar een pagina over gaat. In die zin blijven zoekwoorden dus wel belangrijk. Maar waar je vroeger op een pagina over rode sportauto’s niet over blauwe sportauto’s mocht praten, kan dat tegenwoordig wel. Het gaat dus minder over trefwoorden, maar meer over thema’s.’

Speelt social media daar nog een belangrijke rol in? ‘Indirect wel. Social media zal steeds meer een factor van betrouwbaarheid worden. Denk bijvoorbeeld aan Airbnb en Uber. Bij Airbnb ga je bij volkomen onbekenden slapen, bij Uber stap je in de auto van een wildvreemde. Als je Facebook-vrienden gebruikmaken van deze services, dan zul je het toch voldoende vertrouwen. Dat is een menselijke gedachte en Google zal die gedachte zoveel mogelijk volgen.’

‘Google controleert al of een site actueel en betrouwbaar is. Als wij in hetzelfde netwerk op Google+ zitten en ik schrijf een artikel over SEO, dan zal jij mijn artikel hoger in je zoekresultaten zien staan dan iemand die niet in mijn netwerk zit. Dat geldt overigens alleen als je ingelogd bent bij Google. Hoe groter je netwerk is, hoe meer mensen je dan bereikt.’

Gaat Google dan straks alleen nog maar naar Google+ kijken en niet naar bijvoorbeeld Facebook en Twitter? ‘Laten we eerlijk zijn, Google+ is nog niet zo succesvol als Google had gehoopt. Google zal dus de resultaten van andere social media daarbij betrekken.’

Als Google in social media stapt, kunnen we dan verwachten dat ook Facebook in search stapt? ‘Het is nog niet zo gemakkelijk om in search te stappen. Dit is een zeer volle markt met bijvoorbeeld ook Bing. Wat wel zou kunnen gebeuren zijn samenwerkingen, bijvoorbeeld tussen Facebook en Bing. Dat soort samenwerkingen zie je nu eigenlijk al. Waneer je een browser installeert, heeft deze vaak ook een voorkeur voor een zoekmachine. Het is zeer aannemelijk dat we dat meer en op grotere schaal gaan zien.’

Is het einde van linkbuilding dan in zicht? ‘Nee, absoluut niet, maar linkbuilding is content marketing. Waar je vroeger linkjes kon plaatsen op directories, zul je tegenwoordig voor kwalitatief hoogstaande content moeten zorgen waar mensen naar linken. Je moet er dus voor zorgen dat je content zo goed is, dat mensen er graag naar linken.’

Google is groot geworden met PageRank, dat belang hecht aan de hoeveelheid en de kwaliteit van de links naar een pagina. Wordt social media nu ook meegenomen in Google’s PageRank? ‘Google houdt dit bewust stil om traditionele linkbuilders weg te houden, maar je kunt er wel van uit gaan dat social media een belangrijke rol speelt in PageRank.’

Waarom maakt Google het eigenlijk steeds moeilijker om organisch gevonden te worden? ‘Google heeft natuurlijk ook aandeelhouders die ze tevreden moet houden. Boven de vouw zien we steeds minder organische, niet-betaalde, resultaten. Als je nu nog goed gevonden wilt worden, moet je ervoor zorgen dat je productomschrijvingen goed zijn ingevuld. Je moet je daar bij richten op informatievoorziening.’

Waarom zien we in Google Analytics steeds vaker ‘not provided’? ‘Google wil de traditionele SEO-optimaliseerders ontmoedigen. De rest is daar eigenlijk de dupe van geworden. Wat je wel kunt doen is gebruikmaken van Google Webmaster Tools. Je kunt dan onder acquisitie inzicht krijgen in de zoekwoorden waarmee mensen je webshop hebben gevonden. Dat is alleen niet meer op paginaniveau.’

De toekomst van adverteren

Wordt iedereen dan straks gedwongen om maar via AdWords te gaan adverteren? Zeker als betaalde zoekresultaten boven de vouw staan en je in Google Analytics alleen nog maar de betaalde zoekwoorden goed kunt analyseren? ‘Ik denk dat Google AdWords straks een heel goed middel wordt om juist de organische resultaten te optimaliseren. Met Google AdWords krijg je inzicht in de belangrijkste zoekwoorden en je landingspagina’s. Daarmee kun je dan je organische pagina’s optimaliseren. Een andere tool die ik iedereen kan aanraden is Moz.com, waarmee je precies kunt zien welke zoekwoorden belangrijk voor jou zijn en de positie van jouw site voor die zoekwoorden. Door gebruik te maken van dat soort tools word je veel doelgerichter. Online marketing en je webshop worden daarmee veel meer een onderneming en niet iets wat je als hobby erbij kunt doen.’

Heeft adverteren dan direct effect op je organische, niet-betaalde, plek in Google? ‘Volgens Google niet, maar indirect toch wel. Als je adverteert met Google AdWords zie je een kwaliteitsscore. Als deze score omhoog gaat, betaal je minder. Google kijkt er bijvoorbeeld naar of jouw zoekwoord in de advertentie staat en op de landingspagina. Als adverteerder ga je dan je landingspagina optimaliseren. Het is zeer aannemelijk dat de kwaliteitsscore van Google AdWords overeenkomt met de organische kwaliteitsscore. Als je dus een pagina optimaliseert voor AdWords, optimaliseer je hem ook voor de organische resultaten.’

De toekomst van social media

Ik hoor dat steeds meer jongeren Facebook verlaten voor Instagram. Moeten we ons straks meer gaan richten op Instagram in plaats van Facebook? ‘Dat landschap gaat zeker veranderen. Jongeren verlaten Facebook met name omdat hun ouders op dat netwerk aanwezig zijn en kiezen daarbij inderdaad vaker voor Instagram of Snapchat. Ik denk dat het voor nu met name belangrijk is om je te bedenken waar je doelgroep zit. Facebook is bijvoorbeeld meer een B2C-kanaal, LinkedIn meer een B2B-kanaal en Instgram leent zich bijvoorbeeld bijzonder goed voor kunstvoorwerpen. Google+ gaat in de toekomst ook zeker een belangrijkere rol spelen. Social media worden meer en meer een kwaliteitsstempel.’

Google Car

Dus over 10 jaar bestaat Facebook misschien niet meer? Hoe kan Google dan wel blijven bestaan? ‘Google is natuurlijk de grootste zoekmachine, maar heeft ook een aantal verstandige strategische keuzes gemaakt. Ze zijn bijvoorbeeld op tijd in mobiel gestapt en hebben dat met hun Android-platform veilig gesteld. Ook investeren ze in zelfrijdende auto’s. Dat moet je zien als een soort Uber, maar dan zonder chauffeur. Zie het als een ‘levende’ zoekmachine. Je stapt in de auto, zegt tegen je auto dat je zin hebt in een lekkere pizza en de auto brengt je naar een goede pizzeria op basis van de AdWords-resultaten.’

Beter optimaliseren dan de grote spelers

Hoe kunnen webwinkeliers in de toekomst hun vindbaarheid vergroten? ‘Belangrijk is dat ze de oude SEO niet loslaten. Ook moet je denken aan een logische structuur van je zoekwoorden en niet willekeurig de zoekwoorden op je pagina zetten. Ook moet je voldoende aandacht besteden aan informatievoorziening in je productomschrijvingen. Zorg ook voor achtergrondinformatie en plaats video’s om de lezer vast te houden.’

‘Naar mijn idee is dat hoe je kunt concurreren met de grote spelers. Amazon en Bol.com hebben te weinig tijd en te weinig specifieke kennis om dat soort dingen te doen. Je concurreert dus door meerwaarde te leveren. Door dat te doen zal Google je pagina’s meer waarderen.’ Is dat dan ook voldoende om boven Amazon en Bol.com in de zoekresultaten te komen? ‘Ja, dat geloof ik zeker! Vergeet niet dat deze partijen niet handmatig hun AdWords-campagnes voor 80.000 producten kunnen optimaliseren. OOSEOO kan webwinkeliers wel helpen bij het handmatig optimaliseren van hun AdWords-campagnes. Dat geeft je een voorsprong.’

Wat is de toekomst van Google Shopping? Gaat dit belangrijk zijn voor de organische zoekresultaten of wordt het juist een onderdeel van Google AdWords? ‘Dit gaat onderdeel worden van de betaalde zoekresultaten. Product listings worden nu ook buiten de Google-zoekresultaten getoond, in het Google-netwerk, zodat je bereik hiermee nog groter wordt.’

Wat is Google’s intentie eigenlijk met de algoritme-updates? ‘Google wil hiermee SEO-partijen die overoptimaliseren ontmoedigen. Google zal hierbij steeds slimmer worden in het opsporen van blognetwerken en dat ontmoedigen. Met de Hummingbird update wil Google ook zoeken via spraak promoten. De reden is dat spraak een veel natuurlijker inzicht geeft in waar mensen echt naar op zoek zijn. Als je met iemand praat, gebruik je ook geen losstaande zoekwoorden, maar formuleer je volledige zinnen. Dat maakt longtail keywords ook steeds belangrijker en Google wil daar meer inzicht in krijgen.’

Gaan webwinkeliers veel last krijgen van Google’s updates? ‘Zolang je meerwaarde blijft leveren en de genoemde tips volgt, dan kan je er juist van profiteren. Het gaat meer en meer over het beantwoorden van vragen, niet om het vullen van een pagina met zoekwoorden.’ Gaan we dan straks meer blogposts zien met titels als ‘Hoe kan je ABCD?’ in plaats van de inmiddels zeer populaire top 10 lijstjes? ‘Ja, daar kan je wel van uit gaan. De top 10 lijstjes zijn leuk, maar geven niet echt een antwoord op een vraag en dat is wat Google nu juist wel wil zien. Bovendien moet je als webshop de beste willen zijn. Dat betekent optimaliseren, nuttige informatie leveren en een goede look-and-feel hebben.’

De toekomst van OOSEOO

Hoe zie je de toekomst van OOSEOO? ‘We zullen steeds meer een partner voor online groei zijn, oftewel een totaalaanbieder voor online succes.’ Betekent dat dat jullie ook meer in social media gaan investeren? ‘We hebben daar nog geen expert voor, maar wel gaan wel advies geven. De webwinkelier moet het dan wel zelf uitvoeren. Ik ben er ook van overtuigd dat je social media in-house moet blijven doen.’

Heb je nog een hele goede tip voor onze webwinkeliers? ‘Focus op ondernemen en niet op SEO of AdWords, dat zijn slechts tools. Het is veel belangrijker dat je op tijd je telefoon opneemt.’ Haal je daarmee niet je eigen business onderuit? ‘Dat maakt me niet uit. Ik zeg ook niet dat het niet belangrijk is, maar je moet eerst je bedrijf op orde hebben. Zodra webwinkeliers dat voor elkaar hebben, mogen ze bij ons komen voor hun SEO- en SEA-campagnes en dan maken we er samen een succes van!’

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.