4 responsive designs voor een mobielvriendelijke waardering van Google

Al eerder brachten we u de blogpost  ‘4 responsive thema’s die mobiele conversie doen stijgen‘. Deze blogpost toonde verschillende webwinkels die de successen lieten zien die ze bereikt hadden, mede dankzij het responsive design van hun webshop.

In deze blogpost laten we u vijf prachtig ontworpen webwinkels zien die gebruik maken van een responsive design. We laten u de verschillende thema’s zien en hoe deze zijn toegepast om een uniek ontwerp te bouwen. Ook wordt uitgelicht hoe dit heeft bijgedragen aan het succes van de webwinkels.

Purewooddesign.be – Mascha Beekmans

Thema: Essentials designed by Webdinge

Met het idee om hun design- en aangepaste meubelworkshop uit te breiden, opende Mascha de webwinkel PUREWoodDesign.be. Dit deed ze om online meer naamsbekendheid te krijgen om zo de Europese uitbreiding te stimuleren.

Mascha en haar team bouwden en ontwierpen hun webwinkel zelf en kozen het thema Essentials, dat zeer geschikt was voor de unieke producten die de webshop aanbiedt. Ook het feit dat de USP’s duidelijk gecommuniceerd konden worden in dit thema was uitermate belangrijk, omdat veel van de producten van PUREWoodDesign.be op maat gemaakt worden.

Vanaf het moment dat PUREWoodDesign.be het thema Essentials voor het eerst gebruikte, merkte ze al direct positieve resultaten. Het mobiele succespercentage steeg geleidelijk met 23% en het weigeringspercentage is aanzienlijk gedaald. Nu de webwinkel geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten, merkt Marscha ook dat meer mensen de webwinkel bezoeken, wat pleit voor het gebruiksvriendelijke design van de webwinkel.

Full image PUREWoodDesign

Fascwear – Georg Moser

Thema: The Bridge Responsive designed by Brothers Media

Voordat ze online ging, was Fasc Wear een normale detailhandel, die goed liep. Toen Georg een verandering in de markt opmerkte in de richting van het internet, zocht hij naar nieuwe manieren om zijn bedrijf uit te bereiden. Hij heeft toen besloten om een webwinkel te openen op het SEOshop platform.

Ook Fasc Wear zag de verschuiving naar smartphones en daarmee het belang van een responsive design. De keuze viel op het thema Bridge responsive.

Vanaf het moment dat het nieuwe thema werd gebruikt, zag Georg resultaten. Het opmerkelijkste resultaat is dat het conversiepercentage met bijna 60% is gestegen, terwijl het weigeringspercentage met meer dan een derde is gedaald. Er zijn nu 22% minder achtergelaten winkelwagens in de check-out.

Full image Fascwear

Living and Company – Tjarda van Brandwijk

Thema: Fusion designed by eFusion

Livingandcompany.com is het ontastbare resultaat van een universiteitsproject dat een eigen leven is gaan leiden. Met een duidelijke belangstelling van het algemene publiek en een groeiend aantal bestellingen, besloot Tjarda een webwinkel te openen.

In het begin werd gebruikgemaakt van het standaard SEOshop thema, maar al snel beseften de eigenaars het belang van de mobiele markt en de bestaande vraag voor een responsive design. Terwijl ze bezig waren met de keuze tussen het laten maken van een aangepast responsive thema of het overnemen van een bestaand thema, werd het thema Fusion gelanceerd en de beslissing was onmiddellijk genomen.

Ook Living and Company heeft enorm geprofiteerd van haar responsive thema. Het aantal paginabezichtigingen is gemiddeld 27% hoger (43% op mobiele apparaten). Bovendien kwamen er grote orders van enkele bedrijven binnen wat de omzet heeft laten stijgen.

 

Full image Living and Company

TuinPlantenWinkel.nl – Marc Neutkens

Thema: Blueprint Premium designed by Crivex

Om zijn webshop voor fysiek tuinieren uit te breiden, besloot Mark Neutkens om Tuinplantenwinkel.nl te openen.

Marc wist heel goed dat ‘responsive design’ in 2014 een must was en dat het ondenkbaar zou zijn om dit in 2015 niet te hebben. “Tegenwoordig zijn klanten altijd online, op smartphones en tablets. Vanwege die mobiele apparaten is een responsive design gewoon gezond verstand. Een webshop zonder een responsive design heeft in 2015 geen toekomst.”

Op zoek naar het perfecte thema, koos Mark Neutkens het thema Blueprint Premium, voornamelijk vanwege de responsive kenmerken, maar ook vanwege het duidelijke overzicht dat goed bij zijn producten past en de stand-alone foto’s van de planten zeer goed uit laat komen.

Gedeeltelijk dankzij het responsive design is Marc’s omzetpercentage nu meer dan twee keer zo hoog als dat van de gemiddelde webshop. Omdat de fysieke winkel en de webshop in een tandem werken, krijgt Marc ook regelmatig in zijn winkel positieve reacties op zijn webshop van zijn klanten.

Full image TuinPlantenWinkel.nl

Ten slotte

Dat de responsive design een grote bijdrage heeft geleverd aan deze resultaten staat vast, maar dat is niet de enige factor die heeft bijgedragen aan deze resultaten. Een goed design, een goed gedefinieerde marketingstrategie en een uniek bedrijfsconcept zijn allemaal sleutels tot het succes van deze webwinkels.

Wilt u meer weten over de beschikbare responsive thema’s, of bent u op zoek naar inspiratie, ga dan naar de SEOshop Theme Store. De responsive thema’s zijn te herkennen aan hun ‘responsive’ lint in de rechter bovenhoek van het voorbeeld. U kunt ook op de term ‘responsive’ zoeken in de zoekbalk.

We horen graag uw reacties, ideeën en eigen ontwerpen hieronder. We danken alle deelnemende verkopers voor hun tijd en het delen van hun ervaringen!

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.