Dutch Hair Shop: "Wij beheren 10 webshops met z'n tweeën!"

Succesvol worden met de online verkoop van haarproducten is niet gemakkelijk. Toch lukte het Maikel Lee en Stefanie Roosenburg. Hun webshop Dutch Hair Shop heeft dagelijks veel bezoekers en een conversieratio van maar liefst 5%! Ze doen alles met z’n tweeën en beheren daarnaast ook nog enkele andere SEOshop webshops. Hoe ze dat doen leest u hier.

Hoe het begon

‘Een goede vriend van ons heeft kapsalons in Nunspeet, Ermelo en Laren’, vertelt Maikel ons. ‘Dit zijn geen doorsnee kapsalons, maar kapsalons waar beleving het belangrijkste is. Ze zijn gevestigd in historische panden; het type kapsalons waar je wel een half uurtje voor wilt rijden’. Stefanie en Maikel raakten geïnspireerd. ‘We vroegen ons af of we dit gevoel niet in een webshop zouden kunnen gieten en zo was het idee geboren. In het begin beheerden we alleen de webshop en leverde hij de producten. Tegenwoordig leveren we alles vanuit onze eigen winkel’.

Maikel en Stefanie werken samen onder de naam 2honderdprocent en hebben naast Dutch Hair Shop ook enkele andere webshops. Het idee om webshops te starten begon enkele jaren geleden toen Stefanie nog afslanksupplementen verkocht. Het bedrijf waar Stefanie voor werkte, zocht een reseller en Maikel dacht dat dit wel iets voor hem zou zijn. Ze begonnen een webshop, maar de afslanksupplementen werden vervolgens uit de handel gehaald. ‘We merkten toen dat we voor 100% afhankelijk waren van dit product. Dat wilden we absoluut niet meer en besloten om meerdere dingen tegelijk te gaan doen. Nu hebben we naast een webshop voor afslanksupplementen ook webshops in Cavello herenondergoed, haarproducten, LED producten en een webshop in verzorgingsproducten met verse paardenmelk’.

Hoe creëer je beleving in een webshop?

Beleving is voor ons erg belangrijk. ‘We horen regelmatig van onze klanten dat ze een Douglas-gevoel krijgen in onze webshop. Dat vinden we erg belangrijk, want dat onderscheidt ons van de concurrentie die zich op prijs richt’.

Hoe creëer je een Douglas-gevoel met een webshop? ‘We proberen onze klanten continu te verrassen. We voegen bijvoorbeeld luxe samples toe bij bestellingen, verpakken producten op een unieke manier en sturen een folder mee met aanbiedingen. Ook cadeautjes voor kinderen werken erg goed, evenals inspelen op evenementen. Met het WK stuurden we bijvoorbeeld een WK-pakket mee met de bestelling. Deze verrassingen vinden onze klanten leuk en stimuleert ze om opnieuw bij ons te bestellen’, legt Maikel uit. In de webshop wordt hier dan ook veel aandacht aan gegeven.

Naar 5% conversie met apps en partners

‘De integratie van SEOshop met social media en partners is, naar mijn idee, de sleutel tot het succes van SEOshop’, zegt Maikel. De webshop heeft maar liefst een 5% conversieratio, wat voor een grote webshop als Dutch Hair Shop ver boven het gemiddelde in de markt ligt. Wanneer we de webshop bezoeken, zien we direct dat er veel gebruik gemaakt wordt van de verschillende apps die de SEOshop Store te bieden heeft. ‘Noem een app die wij nog niet hebben en grote kans dat je hem binnenkort in onze webshops tegenkomt’, grapt Maikel.

De meest opvallende app is van Justuno. Voor een like op Facebook en het aanmelden voor de nieuwsbrief krijgt de bezoeker direct een kortingscode. Dat heeft de webshop al ruim 4.000 likes opgeleverd. ‘Facebook is ons gratis advertentiekanaal, waar we ook tips aan onze klanten geven’, vertelt Maikel ons. ‘De app van Justuno is de meest fantastische app van de afgelopen 2 jaar. Je moet ons volgen via Facebook en de nieuwsbrief, dus we zien direct wat het resultaat is’.

‘Vorig jaar hadden we ruim 1500 bestellingen en dit jaar gaan we dat meer dan verviervoudigen. Met SEOshop doen we waar we goed in zijn, de rest besteden we zoveel mogelijk uit’, vertelt Maikel. InStijl Media heeft het design van de webshop verzorgd. Wij testen onze webshop regelmatig. ‘We voeren continu kleine veranderingen door en kijken dan wat er gebeurt in de conversie. Bijvoorbeeld door op de bestelknop ‘Bestel nu’ of ‘In winkelwagen’ te zetten’. Maken jullie daarbij gebruik van de A/B testing tool van Optimizely? ‘Nee, nog niet, maar dat is wel een goede tip’.

In de webshop wordt veel aandacht gegeven aan de zogenaamde Spaarshop. Wat is dit precies? ‘De Spaarshop werkt via de app van Loyalty Lion. Wanneer klanten bij ons bestellen, kunnen ze punten sparen voor een tegoed van €25, inclusief gratis verzending. Nu registreert 90% van onze klanten zich vanwege het gebruik van onze Spaarshop’. Voorheen was dit nog geen 20%. Wat is de reden van dit succes? ‘Je moet een serieuze korting geven. Ik zie webshops die 5% korting geven; dat is niet interessant genoeg en werkt gewoon niet’.

Andere apps die gebruikt worden, zijn de apps van magazijn- en voorraadsoftware Picqer en de klantenservice tool van Robin. Verder wordt gebruik gemaakt van de klantenfeedback tool van KiyOh. ‘Op KiyOh hebben we in korte tijd al 345 beoordelingen. Je leert hier veel van als je er goed mee om gaat. Klanten vertellen je niet alleen wat je goed doet, maar ook wat er beter kan. Dankzij de feedback die we hebben verzameld via KiyOh zijn we ook op de Spaarshop gekomen’.

Ook met de app van Robin heeft Maikel goede ervaringen. ‘Onze e-mailadressen werken met Robin. Het voordeel is dat we klanten van alle webshops op één plek kunnen beheren. Bovendien laat Robin de historie van de klant zien, dus we hebben altijd ordergegevens en voorgaande contactmomenten bij de hand’.

Marketing van de webshops

Dat klinkt allemaal zeer indrukwekkend. Voeren jullie actief marketingcampagnes om een succes te maken van de webshops? ‘Dutch Hair Shop promoten we met name via de zoekresultaten van Google en Google Shopping. Ook maken we gebruik van re-marketing campagnes. Per jaar geven we erg veel geld uit aan marketing voor Dutch Hair Shop. Die campagnes leveren ons wel veel nieuwe klanten per maand op. Regel is dat we ongeveer 10% van de omzet investeren in marketing campagnes’.

Enige tijd geleden werd er een Cavello webshop opgezet. ‘We hebben hem goed ingericht met de juiste zoekwoorden en vervolgens begon het bijna als vanzelf te lopen. In 3-4 maanden gingen we van 0 naar 20 orders per dag. De manier waarop het SEOshop platform is gebouwd, levert hier een grote bijdrage aan. De e-mailadressen die we verzamelen via Justuno komen vervolgens in de Cavello database van MailChimp te staan. Op die manier kunnen we ook producten van de verschillende webshops bij verschillende klanten promoten; cross selling dus!’

Wat zijn jullie toekomstplannen?

Het ziet er allemaal al erg goed uit. Kan het nog beter? Wat zijn jullie toekomstplannen? ‘We hebben nu 5 hoofdgroepen met daarin 10 webshops. Dit jaar zal het aantal orders flink groeien naar meer dan 7.000 pakketten. In 2016 is de doelstelling om tussen de 25.000 en 30.000 pakketten te kunnen versturen’.

Tips voor andere webwinkeliers

Wat zou je graag tegen andere SEOshop-klanten willen zeggen? ‘Ik hoor mensen wel eens klagen over de prijs van SEOshop en de apps die worden aangeboden. Je betaalt er wel voor, dat is waar, maar je krijgt er ook echt wat voor terug’, zegt Maikel enthousiast. ‘Wij beheren alle shops met z’n tweeën. We doen alleen waar we goed in zijn: marketing, sales en klantenservice. De rest besteden we uit aan anderen. Je kunt dan alleen naar de kosten kijken die je maakt, maar uiteindelijk bepaalt het succes van de app de daadwerkelijke prijs van die app. Succes hangt niet alleen af van hard werken; je moet juist slim werken en de juiste keuzes maken voor jouw webwinkel! Belangrijk hierbij is ook, dat je je eigen identiteit behoudt en beschermt en durft in te grijpen als het niet werkt’.

Dutch Hair Shop is deze maand webwinkel van de maand.

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.