Duurzaamheid als core business bij Fashion for Good

Duurzaamheid als core business bij Fashion for Good

Bij Fashion for Good draait alles om het realiseren van duurzame mode door innovatie. Van het ontdekken en ondersteunen van sustainable alternatieven, tot het samenwerken met bekende merken om deze innovaties daadwerkelijk toe te passen: Fashion for Good zet zich in voor het verbeteren van iedere stap in het productieproces.

De kern van deze operatie bevindt zich op het Rokin. In een indrukwekkend pand vind je het Fashion for Good museum, inclusief de interactieve Experience en de bijbehorende winkel.

Bewustwording is key

Fashion for Good houdt zich bezig met het zoeken en realiseren van duurzame oplossingen voor iedere vertical van de mode industrie. Hoewel het belangrijkste werk hier achter de schermen gebeurt, is gebleken dat bepaalde partijen sneller willen meedenken over duurzamer ondernemen zodra er druk wordt uitgeoefend door het publiek.

Dat is de gedachte achter het museum: mensen bewust maken en onderwijzen op het gebied van verduurzaming. De grootste uitdaging hier? Het leuk houden. Veel problemen zijn immers niet leuk: kinderarbeid, verschrikkelijke werkomstandigheden, noem het maar op. De filosofie hier is dat je niets oplost door erover te klagen. In plaats daarvan is het effectiever om mensen te laten nadenken over wat ze kunnen doen om de huidige situatie te verbeteren. Door low key oplossingen te bieden zoals het kijken van een documentaire op Netflix, of het aanschaffen van meer tweedehands kleding, hoopt Fashion for Good de consument te prikkelen: het kan al anders, dit moet je doen!

Retail als verlengstuk

Aan het einde van het museum vind je de winkel. Hier worden duurzame merken verkocht die innovaties en alternatieven voor niet-duurzame processen zoeken en deze toepassen in de productie van hun artikelen.

Ook in de winkel wordt er nog steeds gefocust op onderwijs. Door mensen aan te spreken in een retail omgeving en ze ook in deze context bewust te maken van waar kleding vandaan komt, hoopt Fashion for Good dat de volgende keer dat mensen weer in een winkelomgeving komen, ze terugdenken aan deze interactie en bewuster hun aankopen doen. Door het thema en de inhoud van de winkel elke paar maanden volledig om te gooien blijft ook de retail-ruimte een deel van het concept, en heeft het als bijkomend voordeel dat mensen terug blijven komen om meer vragen te stellen en meer te leren.

Een duurzame toekomst

Het ultieme doel van Fashion for Good is zichzelf overbodig maken. Tot dat moment bereikt is blijven ze zich inzetten om met de huidige experience meer mensen te onderwijzen. Dit doen ze door internationaal door te groeien; er staat een fysieke uitbreiding naar Azië op de planning, maar ook lokaal blijven ze zich focussen op hun naamsbekendheid en een vast klantenbestand. Met hun 51.000 volgers op Instagram is de bekendheid van hun concept geen probleem, toch zouden ze naast de experience ook de winkel de aandacht willen geven die het verdient. Zoals Anne-Ro Klevant Groen, communicatie manager voor Fashion for Good, het pakkend verwoordt: “Heel veel mensen denken dat duurzame kleding lelijk, duur en niet modieus is. Wij bewijzen dat dat niet waar is.