€ 14.528 meer omzet door Shopboost - Case Study

Iedere webshop heeft ‘last’ van twijfelende bezoekers. Bezoekers die tijdens het bestelproces afhaken, een vol winkelwagentje achterlaten of lang blijven vergelijken tussen verschillende webshops. Hoe verleid je deze bezoekers nu tot een aankoop, en verhoog je je conversiepercentage? Wij interviewde 3 Lightspeed klanten die gebruikmaken van Shopboost, een app die met behulp van geavanceerde twijfeldetectie bezoekers automatisch een verrassing toont. Philips Light Gallery haalde via deze technologie al meer dan € 14.528 extra omzet. Ook Novus Fumus en Love&Chaos behaalde mooie resultaten. Lees in deze case study hoe zij hun conversie optimaliseerde via Shopboost.

Opvallen

Novus Fumus: “De populariteit van e-sigaretten groeit snel. Er zijn veel webwinkels en door de nieuwe tabakswet mogen wij geen reclame mogen maken. Je probeert klanten dus te binden zodra ze je webshop bezoeken, maar de vraag bij ons was ‘hoe’?” Love&Chaos vertelt eenzelfde verhaal: “Love&Choas is net nieuw in een concurrerende markt. We moeten dus opvallen om de conversie te verhogen.”


Lightspeed-klant Love&Chaos

Situatie na Shopboost

“Met de Shopboost App kunnen wij nu klanten die twijfelen direct een kortingscode aanbieden. We zien dat het bouncepercentage zakt, en het instellen is eenvoudig met de “twijfeldetector”. Daarnaast is installatie een fluitje van een cent”, aldus Novus Fumus. Ook Love&Chaos boekte snel resultaten door iedereen een kortingscode aan te bieden. “Doordat we geen minimumbedrag hanteerden, plaatsten mensen ook kleine orders. Hierdoor werden de marges erg klein. Daarna hebben we de instellingen gewijzigd zodat de code pas in een later stadium zichtbaar wordt. Ondanks dat de code nu minder gebruikt wordt, gaat vrijwel elke aanvraag over tot aankoop. Het gebruik van Shopboost levert dus meer concrete orders en omzet op”.

Ook Philips Light Gallery gebruikte Shopboost naar tevredenheid. “In een handomdraai heb ik de tool aangepast naar mijn wensen en kon ik aan de slag met het “testen”. Ik koos ervoor om Shopboost heel strikt te gebruiken overdag wanneer onze winkels open zijn en op zondag en ‘s avonds wat meer open te zetten. De bezoekers krijgen dan meteen een mail met de kortingscode en dan nog eens een reminder de dag erna.”

Resultaten

Novus Fumus: “Na wat te hebben geëxperimenteerd met de twijfeldetector kunnen we na 2 maanden concluderen dat onze conversie steeg met 4%, ons bouncepercentage volgens Google Analytics daalde met 3% en onze omzet steeg met 11%.” Love&Chaos gaf 349 codes uit, waarvan er maar liefst 130 werden omgezet in een aankoop. Ten slotte boekte Philips een prachtige omzetboost. “In cijfers hebben wij een 250-tal codes met 20% korting uitgegeven waar 67 bestellingen uitkwamen. De gegenereerde omzet in juli dankzij Shopboost was € 14.528 euro.”

Over Novus Fumus, Love&Chaos en Philips

Novus Fumus is leverancier van elektronische sigaretten en is gespecialiseerd op de beginnende roker of rokers die graag willen overstappen naar een e-sigaret. Ze willen graag “de winkel op de hoek” zijn, en bieden daarom 7 dagen per week telefonisch support van 09:00 tot 22:00u om klanten gedurende het koopproces te kunnen helpen. Ook de Live Chat is vaak tot ‘s avonds 22:00 uur bezet, en indien nodig zijn we langer aanwezig.

Love&Chaos is een online shop voor lifestyle en kinderproducten. Deze webshop heeft als doel om (nieuwe) moeders de leukste, mooiste, handigste en bijzonderste producten te laten zien voor kind en huis. Door een uitstekende service, grote voorraad, snelle levertijden en gratis verzending wil Love&Chaos zich onderscheiden in de markt en uitgroeien tot dé online winkel voor (aanstaande) moeders.

Philips Light Gallery biedt verlichtingsarmaturen in alle prijsklassen aan, met een keuze uit meer dan 3.000 verschillende armaturen in stijlen van klassiek, landelijk, hedendaags en design. Het designportfolio bevat onder meer Luceplan, Lirio by Philips en Philips Hue. Light Gallery engageert zich voor professioneel advies, het grootste aanbod, de beste prijs, twee jaar garantie, mogelijkheid tot omruiling, herstelling van je armatuur en mogelijkheid om reservestukken te bestellen.

Over Shopboost

“Via de App Store van Lightspeed kwamen wij in contact met Shopboost. Installatie en configuratie was relatief eenvoudig, maar toch hadden we een paar vragen. Lennart was snel met reageren en heeft ons goed geholpen. We bevelen iedereen Shopboost aan die de ruimte heeft om met marge te kunnen spelen”, aldus Novus Fumus. Ook Love&Chaos is erg tevreden; “Vanaf het begin is Lennart mijn contactpersoon en hij denkt echt mee over wat mogelijk is vanuit de app en hoe het mij het meest gaat helpen.” Tot slot is ook Philips tevreden met Shopboost; “Het voordeel van de Lightspeed apps is dat je kunt testen met welke tools je wilt werken, omdat er geen opzegtermijn is. Dus gewoon doen en testen!”.

Shopboost is beschikbaar in de Lightspeed App Store en is gratis uit te proberen.

Sebastiaan Smits

Sebastiaan Smits

Sebastiaan Smits is Team Lead Strategic Alliances bij Lightspeed. Voordat hij bij Lightspeed aan de slag ging had hij een succesvolle webwinkel in houten zonnebrillen. Met zijn ervaring als internetondernemer schrijft hij over de laatste ontwikkelingen rondom de App & Theme Store en helpt hij webwinkeliers te groeien met apps.