De meest opvallende e-commerce ontwikkelingen in 2013

Het jaar 2013 is alweer bijna ten einde. Het was een belangrijk jaar voor de e-commerce branche en daarom leek het ons zinvol om de belangrijkste ontwikkelingen in de markt en bij SEOshop nog eens op een rijtje te zetten.

Marktontwikkelingen in 2013

Voor webwinkeliers was het een turbulent jaar. Waar andere branches veel verliezen leidden, steeg de online omzet in de eerste helft van 2013 met ruim acht procent. Dit kwam grotendeels binnen via laptops en PC’s, maar ook mobile commerce nam aanzienlijk toe. Volgens Thuiswinkel.org was de smartphone verantwoordelijk voor 11% van de totale e-commerce omzet.

Google Penguin 2.0

Ook Google zat in 2013 niet stil en lanceerde Google Penguin 2.0. Deze update raakte met name de grote jongens, maar deed ook wat stof opwaaien bij de kleinere webwinkeliers (gelukkig viel de schade mee).

De regelgeving werd ook weer verder aangescherpt. Europa wilde het voor consumenten gemakkelijker maken om vanuit het ene EU-land iets te kopen bij een webwinkel in een andere lidstaat en wil daarom dat Nederlandse webshops meer bedenktijd geven aan hun klanten. De toevoeging van de term ‘betaalverplichting’ die in Duitsland al op de bestelknop moet staan, gaat in Nederland nog even in de ijskast. Nederlandse webwinkeliers hebben nog tot 13 juni om daar aan te voldoen.

De Nederlandse overheid heeft wel het beste voor met de webwinkelier, want deze maand werd besloten om de HBD-heffing op te heffen.

Ontwikkelingen bij SEOshop

Ook bij SEOshop zaten we niet stil in 2013. In januari verhuisden we naar het nieuwe pand aan de Keizersgracht in Amsterdam, groeiden uit van 20 werknemers naar ruim 50 en van zo’n 2500 klanten naar bijna 5500. Bovendien vierden we ons vijfjarig bestaan!

SEOshop dollar

Onze internationale ambities kregen bovendien hoge prioriteit en we ontvingen een investering van 1,1 miljoen euro om hier invulling aan te geven. We groeiden zodoende o.a. harder in Duitsland en haalden grote internationale klanten binnen zoals Van Gogh Museum, dance4life, Fairphone en You are Good.

Platformverbeteringen

Ook het platform werd verbeterd. We lanceerden een nieuw gratis thema, bereidden het platform voor op SEPA en maakten het Duitsland-proof, introduceerden ons SMS-platform en verbeterden onze support via een online support omgeving.

Marketingactiviteiten

Ook organiseerden we voor het eerst twee seminars, een voor starters met de naam Successions en een voor gevorderden met de naam Masterclass. Deze worden vanaf nu 1x of vaker per maand gegeven. Voor gevorderde webwinkeliers introduceerden we daarnaast de maandelijkse webinar en schreven verschillende e-books en whitepapers in samenwerking met onze partners.

Nieuwe apps

We introduceerden veel nieuwe apps in 2013 waarmee onze App Store er goed gevuld is gaan uitzien. We zijn natuurlijk trots op alle apps, maar we zijn in het bijzonder blij met de SEOshop mobile app, een handige app om uw webwinkel te beheren.

Op het gebied van e-mailmarketing werden enkele interessante apps toegevoegd, waaronder Copernica, MailChimp, Campaign Monitor en CleverReach. Ook werden een aantal grote boekhoudpakketten toegevoegd, waaronder Exact Online, Twinfield en Yuki. Tenslotte werd fulfilment en voorraadbeheer een stuk gemakkelijker dankzij apps van Picqer, eWarehousing WMS, HC Distributie en 12Return. Uiteraard is dit slechts een selectie van de apps die u in onze App Store kunt vinden.

Als afsluiting van het jaar is de app van het jaar verkiezing in het leven geroepen. Vier apps – de genomineerden zijn Yotpo, Give.it, ROBIN en SEOshop Mobile – strijden deze maand om de award ‘SEOshop App van het Jaar 2013’. Heeft u al gestemd? Stemmen kan hier. May the best app win!

Genomineerde apps

Naast apps zijn er ook nieuwe thema’s toegevoegd in samenwerking met onze agency partners.  Zo is er het thema ‘Botein‘ van eFusion, het strak vormgegeven thema van InStijl Media en ‘Sailor‘ van DG Solutions. Voor meer nieuwe thema’s kunt u een kijkje nemen in de Theme Store.

Vooruitkijken naar 2014

2013 was een goed jaar voor ons en we hopen ook voor u als webwinkelier. In het nieuwe jaar kunt u weer veel updates van ons verwachten en we hopen er – samen met u – een nog beter jaar van te maken in 2014. Wij wensen u vanuit hier in ieder geval al een succesvol, ondernemend 2014 toe.

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.