123Ledspots.nl - "E-fulfillment brengt mij een hoop voordelen"

Sinds eind 2011 maakt 123spots.nl deel uit van de Nederlandse LED markt. De webshop, dat gerund wordt door enthousiaste ondernemers, heeft zowel klantvriendelijkheid als klantgerichtheid hoog in het vaandel staan. Wij spraken Piet-Jan Boers, de oprichter en eigenaar van 123ledspots.nl, over het succes van zijn webshop. Daarnaast vroegen we hoe 123ledspots.nl e-fulfillment (via partner HC Distributie) inzet om zijn onderneming te laten groeien.

Benieuwd? Lees hier het verhaal.

 

Hoe het allemaal begon

In 2012 werd 123spots.nl pas een officieel concept. ”Ik zat hiervoor in de makelaardij en dat was toen toch een lastig verhaal; ik moest wat anders doen,” zegt Piet-Jan. Hij was altijd al geïnteresseerd in verlichting en besparing. Zijn passie in het besparen op LED verlichting was dus een logisch vervolg.

Vroeger had Piet-Jan een fysieke winkel. Zijn overschakeling naar een webwinkel had hij te danken aan zijn kennis van programmeren. Zelf was hij namelijk redelijk handig met HTML en PHP. ”Maar op een gegeven moment kwam je er toch achter dat [een webshop] iets meer vereist dan een beetje kennis,” aldus Piet-Jan. Nadat Piet-Jan op onderzoek uitging, kwam hij er al snel achter dat SEO en SEA cruciale elementen voor het behouden van zijn webwinkel.

 

 

Vindbaarheid is key

Het succes van 123ledspots.nl sloeg erg aan. Veel vrienden en kennissen van Piet-Jan wilden ook een webshop starten en vroegen vaak om advies. Piet-Jan zegt: “Met een winkel in een winkelcentrum komen de mensen ( . . . ) makkelijk binnen”. Zelf vindt hij dat het hebben van een webwinkel wordt onderschat. ”Het is erg lastig om bovenaan [in de zoekresultaten] te staan. De enige manier is Adwords en dat kost gewoon geld”, zucht Piet-Jan.

”Heel veel mensen die een webshop beginnen, denken dat ook [alles uit zichzelf] gebeurt en dat klanten vanzelf komen aanwaaien”. Die fout heeft Piet-Jan gelukkig niet gemaakt. Voornamelijk in de eerste jaren na de oprichting van 123ledspots.nl was Piet-Jan erg actief met SEA (Search Engine Advertising). Samen met IQ Leads en Global Marketing University (GMU) is ervoor gezorgd dat de SEO (IQ Leads) en SEA (GMU) van de webwinkel optimaal is. ”Mede dankzij IQ Leads en GMU hebben wij een top jaar kunnen draaien. Ik betaal graag mijn maandelijkse fee aan deze jongens”.

“Het is erg lastig om bovenaan te staan; de enige manier is met Adwords en dat kost gewoon geld. Dat moet je dus reserveren.”

 

Investeren in E-fulfillment

123ledspots heeft inmiddels haar hele verzending uit handen laten nemen door HC Distributie. “Zoals iedere webshop begint, zit je op een kantoorkamertje. Al je producten staan in datzelfde kamertje en op het gegeven heb je daar de ruimte niet meer voor”. Zelfs het magazijn van een kennis was op het gegeven moment niet groot genoeg. Overigens ben je als kleine partij niet in de positie om dezelfde voordelige tarieven te krijgen als grotere partijen.

“Het voordeel van een e-fulfillment partij is dat ze meerdere contracten hebben lopen bij verschillende vervoerders” aldus Piet-Jan. Verder is het nu mogelijk je bestelling op de volgende dag te ontvangen mits je vóór 22:00 besteld. Voorheen was dit 17:00. “We werken nu zelfs naar 00:00 toe. Dat kan je zelf niet omdat je een hele kleine partij bent voor PostNL”.

 

 

Het retourbeleid

Bij 123ledspots.nl staat klantgerichtheid centraal. Het retourbeleid is daar een belangrijk onderdeel van. Klachten over dit beleid werden altijd zo snel mogelijk aangepakt. Een klacht ziet Piet-Jan immers als een kans om de klant tevreden te maken.

“In het begin werd er vaak gespard over het retourbeleid. Niet alleen kostte het geld voor 123ledspots.nl, ook HC distributie was veel geld kwijt aan het beleid. De discussie begon haar vruchten af te werpen. Problemen waarbij bijvoorbeeld de verkeerde producten worden ingepakt en verzonden, doen zich minder vaak voor. Producten die erg op elkaar lijken, zorgt er al gauw voor dat de foutmarge van inpakken hoger wordt,” vertelt Piet-Jan. Door gelijksoortige producten verder van elkaar te plaatsen en alle producten extra te scannen, kun je volgens Piet-Jan dit probleem voorkomen. ”Daar betalen we wel iets meer voor, maar je voorkomt een hoop fouten. Nu gaat het maar 1 keer per maand verkeerd”.

 

HC distributie als e-fulfillment partner

“Het was belangrijk dat de voorraadadministratie goed op orde was, we verkopen vaak in bundels”. Uiteindelijk bleek dat 9 van de 10 partijen dit niet konden bieden. “Ik was aardig wat langsgeweest en had het bijna opgegeven”. Uiteindelijk kwam 123ledspots.nl in contact met HC distributie. “HC distributie doet de hele automatisering zelf. Als iets aangepast moest worden dan was het zo gebeurt”.

“Een bestelling moet met een glimlach en foutloos de deur uit gaan. We hebben daar heel lang aan gewerkt om dat zo goed mogelijk te doen. Fouten die je maakt moeten opgelost worden en dat kost verschrikkelijk veel geld. We hebben samen naar een verbetering gewerkt en dat is gewoon top”. “Op het moment dat er een probleem oploopt dan kan ik makkelijk een afspraak maken, zitten we rond de tafel en lossen we het op. Je spreekt met de eigenaar zelf”.

 

En tot slot…

Voor de mensen die zelf een webshop willen starten, heeft Piet-Jan nog een tip: “Begin met SEA en laat het langzaam overgaan naar SEO. Daarnaast levert e-fulfillment je meerdere voordelen op en ben je in staat je onderneming te laten groeien.” De gratis koppeling met e-fulfillment partij HC Distributie is te vinden in de Lightspeed App Store. Wil je meer lezen over e-fulfillment? Lees dan hier verder.

Jordan Sanijo

Jordan Sanijo

Jordan Sanijo maakt deel uit van Team Strategic Alliances bij Lightspeed. Door het schrijven van o.a. landing pages en blog posts, houdt hij je graag op de hoogte over de laatste ontwikkelingen rondom het Lightspeed ecosysteem.