eCom Support: 7 Veelvoorkomende vragen beantwoord

Iedere dag worden tientallen vragen bij Lightspeed eCom Support in behandeling genomen. De ene dag gaat het over de eCom Backoffice en webshop, de andere dag komen er veel Order-en Productvragen binnen. Wij merken dat sommige vragen vaker gesteld worden dan anderen. Veelvoorkomende vragen dus. Daarom hebben wij besloten een lijstje te maken van 7 veelvoorkomende vragen. En natuurlijk hebben wij het antwoord er even bijgezet!

Benieuwd? Lees hier verder!

 

1. Is mijn webshop veilig?

Alle Lightspeed webshops zijn veilig.

Wanneer klanten willen afrekenen, wordt bij iedere webshop automatisch een SSL certificaat geactiveerd. Dit is een kleine cryptografische sleutel dat zorgt voor een veilige verbinding tussen webserver en browser. Alle data-uitwisseling, zoals persoonsgegevens, betaalgegevens en andere privégegevens van klanten worden versleuteld verzonden of opgeslagen. Sinds kort biedt Lightspeed een gratis SSL certificaat aan voor de Lightspeed webshops. Deze SSL-verbinding kun je herkennen aan de ‘https://’ in de URL.

Voor extra beveiliging kunnen webshop ondernemers zich richten tot een Extended Validation SSL. Deze encryptiesleutel kun je herkennen aan het groene gedeelte en het slotje in de adresbalk. De organisatie achter de website kan hiermee aantonen dat zij daadwerkelijk bestaat en dat de website zwaarder is beveiligd.

Google hecht steeds meer waarde aan een veilige website. Als een website niet beschermd is door een SSL certificaat, stuurt Google websitebezoekers meteen een waarschuwing. Met een SSL certificaat kun je dit voorkomen. Ook zal Google jouw webshop beter waarderen, zodat je hoger in de zoeklijsten komt te staan. Het is dus van groot belang om een SSL certificaat voor jouw gehele webshop te activeren.

Wil je weten hoe je een SSL certificaat voor jouw Lightspeed webshop kunt installeren?

Lees het hier.

 

2. Hoe koppel ik een domein aan mijn webshop?

Wanneer je een webshop lanceert, is een domeinnaam essentieel. Een domeinnaam, of simpelweg ‘domein’, is jouw online identiteit. De juiste domeinnaam zorgt ervoor dat bezoekers jouw Lightspeed webshop sneller kunnen vinden en makkelijker onthouden.

Wanneer je jouw Lightspeed webshop wilt koppelen aan een domein, is het belangrijk om dit zo snel mogelijk te doen. Je kunt een domein huren bij hostingpartijen als Transip. Via de hostingpartij kun je een domein op twee manieren koppelen: via een Nameserver-koppeling of een DNS-koppeling. Bij een Nameserver-koppeling loopt zowel jouw webshop als jouw e-mail via Lightspeed. Wil je liever volledige controle houden over jouw e-mail? Kies dan voor een DNS-koppeling.

 

Domein scherm

 

Lees hier hoe je de koppeling kunt doorvoeren.

 

3. Mijn productbundel is onzichtbaar. Hoe kan dit?

Met productbundels krijgt een klant korting als ze bepaalde producten samen kopen. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan bestek: koop een vork samen met een lepel en mes en je krijgt 5% korting over jouw hele aankoop.

Het kan voorkomen dat jouw productbundel niet zichtbaar is. Vaak betekent dit dat er één product op ‘verborgen’ staat. Vanuit de productbundelpagina kun je dit eenvoudig weer zichtbaar maken.

Klik in het linkermenu van de backoffice op SHOP > Producten > Productbundels.

Heb je nog geen productbundel in jouw webshop?

Lees dan hier hoe je een productbundel kunt creëren.

 

4. Hoe voorkom ik dat mijn e-mails in SPAM komen?

Bij webshops die gekoppeld zijn via DNS, kan het voorkomen dat automatische e-mails in de spamfolders van klanten terechtkomen. Dat wil je natuurlijk niet. Voorkom dat e-mails in de spambox belanden door een SPF record in te vullen.

SPF staat voor Sender Policy Framework.

Met een SPF record kun je aangeven welke servers namens de domeinnaam een e-mail mogen verzenden. De ontvangende partij kan op basis van het SPF record besluiten om de e-mail te accepteren, als onveilig te markeren of helemaal te weigeren.

Lees hier hoe je bij Lightspeed eCom een SPF record kunt instellen.

 

5. Hoe stel ik een redirect in?

Met een redirect verwijs je van het ene internetadres/URL naar het ander. Redirects worden vaak gebruikt om bezoekers naar de juiste webpagina te leiden. Wanneer je bijvoorbeeld overstapt van een ander winkelplatform naar Lightspeed, kun je bezoekers via de oude URL’s doorverwijzen naar jouw nieuwe Lightspeed webshop.

Redirects worden ook gebruikt om de SEO waarde van jouw webshop te behouden. En dat is handig, zeker wanneer jouw oude URL al een goede positie had in de Google zoeklijsten!

Een redirect invoeren is een fluitje van een cent!

Ga in het linkermenu van jouw backoffice naar DASHBOARD > Instellingen > WEBSITE INSTELLINGEN > Redirects. Klik op Voeg een redirect toe en stel de redirect in.

 

Redirect scherm

 

Lees hier een uitgebreide uitleg.

 

6. Hoe vertaal ik webshop content?

Bepaalde zinnen en woorden kun je binnen de backoffice een andere benaming geven. Hierbij gaat het om systeemzinnen en -woorden die standaard in de backoffice staan. Verschillende links zoals ‘Over ons’, ‘Mijn account’ en ‘Winkelwagen’ kun je een andere naam geven.

Webshop content vertalen doe je via de backoffice: DASHBOARD > Inhoud > Vertalingen.
Op deze pagina vind je de exacte stappen.

Wil je jouw gehele webshop in een andere taal hebben, dan kun je zelf de content moeten vertalen. Hiervoor kun je een vertaalapp zoals Simply Translate gebruiken. De app is geheel gratis en beschikbaar in de App Store van Lightspeed eCom. Ook kun je zelf op zoek gaan naar een vertaalbureau of een professionele vertaler. Via websites als Freelance kom je snel in contact met vertalers op elk niveau.

Wil je liever zelf de handen uit de mouwen steken? Met Excel en Google Sheets kun je woorden vertalen naar meerdere talen, zoals Frans, Spaans en zelfs Koreaans! Bekijk deze video.

 

7. Hoe stel ik Google Analytics in?

Google Analytics biedt veel mogelijkheden voor webshops. Dit is één van de belangrijkste tools om het bezoekersgedrag op jouw website te meten.

Meet bijvoorbeeld hoeveel mensen jouw Lightspeed webshop bezoeken, welke paden zij bewandelen en waar zij het meest op klikken. Ook kun je onderzoeken hoe mensen jouw Lightspeed webshop hebben gevonden en wanneer ze afhaken.

Om Google Analytics te kunnen gebruiken, heb je een Google-account en een Tracking ID nodig. Via jouw Google-account vul je jouw webshop URL en andere gegevens in. Vervolgens kun je onderaan de pagina jouw Tracking code ophalen en kopiëren. Ga in de backoffice naar DASHBOARD > Instellingen > WEBSITE INSTELLINGEN > Web Statistieken > Google Analytics. Vul jouw Tracking ID in en activeer Google Analytics.

Met doelconversies meet je hoe goed jouw webshop voldoet aan jouw doelstellingen.

Lees hier hoe je doelconversies in Google Analytics kunt aanmaken.

 

Meer weten?

Onze experts helpen graag.

 

Staat jouw vraag hier niet tussen? Lightspeed’s eCom Support helpt je graag. Stel jouw vraag op deze pagina!

 

Aurora Oetomo

Aurora Oetomo

Aurora is een Content Specialist bij Lightspeed. Als ze niet een blog aan het tikken is, leest ze artikelen over filosofie en psychologie, neemt ze lange wandelingen of speelt ze piano.