Wat zijn nu écht de voordelen van social media? Hoe bouw je een online community? En welke tools helpen bij het monitoren van social activity? In deze blogpost beantwoorden we de belangrijkste social media vraagstukken.
Er is veel te doen om social media. Helaas weten veel bedrijven niet precies hoe ze op social media moeten inspelen en dat is natuurlijk zonde. Anderzijds is het ook wel begrijpelijk: sociale media zijn uiterst geschikt voor promotionele doeleinden, maar de resultaten van social campagnes zijn bijvoorbeeld weer lastig meetbaar.
In deze blogpost bespreken we wat de ingrediënten voor een succesvolle social media strategie zijn. Daarnaast gaan we kijken naar de ROI van social media, niet enkel uitgedrukt in conversies, maar ook in merkwaarde.
1. Doelstellingen voor uw social media-strategie
Het opzetten van een succesvolle social media-strategie begint bij het formuleren van de juiste doelstellingen:
Social media doelstellingen voor uw webshop:
- Het verbeteren van de relatie met klanten
- Het verbeteren van merkwaarde
- Leads genereren op lange termijn
Zet dus zeker niet zomaar een Facebookpagina op zonder na te denken over uw doelstellingen. U zou dan uw volgers teleur kunnen stellen, terwijl er juist zoveel met een social media-kanaal als Facebook te winnen valt.
Het plaatsen van alleen commerciële content werkt niet op social media, omdat content dan al gauw als spam wordt beschouwd en gebruikers er snel langs scrollen. Bovendien bouwt u zo geen band op met potentiële klanten. Tenzij u van plan bent om dagelijks kortingscodes weg te geven op social media, heeft uw doelgroep nu geen enkele reden om vrijwillig op uw pagina te komen. En laat dat nu juist het doel zijn van uw social media-strategie.
2. Het bouwen van succes op social media
Een succesvolle social media-strategie levert volgers en fans van uw pagina op. Maar voordat u kunt beginnen met het bouwen van een fanbase, moet u wel eerst een platform hebben om dit op te doen. Bij het kiezen van een social media-kanaal dat past bij uw webshop, is het belangrijk te weten of uw doelgroep actief is op dat platform.
Social media-platforms hebben natuurlijk allen één ding in gemeen: ze zijn gericht op online socialisen. Het verschil zit ‘m echter in de doelgroep die een platform target, en de manier waarop content wordt verspreid. Dit is waar de meest bekende social media-kanalen voor gebruikt worden:
Dient als social hub. Facebook is het platform waar alles op social gebied samenkomt. Het linkt naar andere social media-platforms (zoals Instagram), maar biedt ook zelf uitgebreide mogelijkheden voor het plaatsen van foto’s. Daarnaast is Facebook-video sterk aan het groeien. In principe is Facebook dus onmisbaar voor uw webshop.
Vaak, samen met Facebook, één van de eerste social platforms waar webwinkeliers aan denken. Twitter heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld tot een medium waarop nieuws en recente ontwikkelingen razendsnel worden verspreid. De gemiddelde Twitter-gebruiker is nieuwsgierig, en dus doen gedeelde blogposts of nieuwsberichten met betrekking tot uw webwinkel het op Twitter goed.
Het zakelijke social media-platform, gericht op B2B. In eerste instantie uiterst geschikt voor het aanwinnen van professionele klanten, maar ook is LinkedIn zeer bruikbaar voor het opbouwen van uw zakelijk netwerk.
Social media op mobiel
De gigantische groei in m-commerce (mobile commerce) zorgt ervoor dat social apps voor smartphones en tablets niet mogen ontbreken in uw social media-strategie. We schreven eerder al over de mogelijkheden van Snapchat en waarom Instagram onmisbaar wordt voor webshops.
Video op social media
Video wordt steeds belangrijker op social media. Ten eerste is er natuurlijk YouTube, een social netwerk dat echt puur gericht is op video’s en het uploaden daarvan. Maar ook Facebook video is bezig aan een opmars, en uit onderzoek blijkt zelfs dat u tegenwoordig met video het hoogste organische bereik op Facebook kunt realiseren. Een waardige concurrent voor YouTube dus!
Twitter legt ook steeds meer nadruk op video. Sinds kort heeft het zijn eigen livestreaming dienst, Periscope, waarmee het gebruikers wil stimuleren gebeurtenissen live te streamen via Twitter.
Nadat u een account of pagina heeft aangemaakt voor uw webwinkel, is het essentieel te kijken naar wat soortgelijke bedrijven als de uwe doen op social media. Een goede manier om naamsbekendheid te genereren, is door anderen te volgen en hun content op social media te liken. Een actieve, behulpzame en vooral ook positieve houding is de meest effectieve manier om succes te behalen.
Belangrijk bij uw uitingen op social media zijn:
- De tone of voice – dit is op social media (met uitzondering van LinkedIn) altijd in de ‘je-vorm’
- Zorg dat uw post over een afbeelding of foto beschikt – Dit maakt de content veel aantrekkelijker
- Stel open vragen (‘wie, wat waar?’) – Dit zorgt voor betrokkenheid. Een goed voorbeeld: ‘Wat zijn jouw plannen voor dit #weekend?’
3. Monitoren en managen van campagnes
Als alles gaat volgens plan, zult u merken dat uw inspanningen op social-gebied beloond worden. Op een gegeven moment gaat het handmatig managen en monitoren van uw pagina echter teveel tijd kosten. Daarnaast bent u natuurlijk op zoek naar data met betrekking tot uw social media-strategie. Waarom bereikt het ene bericht bijvoorbeeld meer mensen dan het andere? Voor een antwoord op dat soort vragen en voor het vereenvoudigen van het social media monitor-proces, zijn er bepaalde tools ontwikkeld.
Hootsuite
Hootsuite is een (gratis) tool die het managen en monitoren van uw social media campagnes een stuk eenvoudiger en efficiënter maakt. Met een tool als Hootsuite:
- Kunt u berichten van te voren creëren en inplannen, in plaats van ze handmatig te plaatsen
- Kunt u metrics analyseren met betrekking tot uw campagnes op social media
- Heeft u toegang tot al uw social media-platforms vanuit één backoffice
Tweetdeck
Als u een eenvoudige beheer-tool zoekt voor uw Twitter-account, is Tweetdeck dé oplossing. Met Tweetdeck heeft u de statistieken met betrekking tot aantal mentions, keyword-mentions, volgers en accounts die u volgt binnen handbereik. Dat is bij een constant veranderend en bewegend platform als Twitter erg handig, en helpt u in te spelen op de laatste trending topics.
4. Adverteren op social media
Om uw social campagnes een flinke boost te geven, kunt u er voor kiezen te adverteren op social media. Dit fenomeen wordt steeds populairder, omdat het beheerders helpt die moeite hebben organisch (dus gratis) hun doelgroep via social media te bereiken.
Op Facebook is het al lange tijd mogelijk om te adverteren en door de veranderingen in het Facebook-algoritme is ook wel duidelijk geworden dat er bijna geen ontkomen meer aan is. Het voordeel van Facebook Ads is dat u uw doelgroep op basis van hun persoonlijke kenmerken kunt bereiken (in tegenstelling tot Google AdWords, waarbij u klanten bereikt op basis van hun zoekgedrag). Bovendien is Facebook Ads relatief goedkoop. Meer weten of Facebook Ads? Lees hier verder.
Adverteren op Twitter was voorheen alleen mogelijk voor bedrijven met grote budgetten, maar nu gelukkig voor iedereen! SEOshop partner OOSEOO schreef er een uitgebreid artikel over.
Ook op LinkedIn kunt u adverteren. Dit platform leent zich met name voor B2B-content, zoals de promotie van whitepapers. Adverteren op LinkedIn is ook duurder dan op de hiervoor genoemde platforms. Wel kunt u uw doelgroep zeer specifiek maken (u kunt bijvoorbeeld filteren op bedrijfsgrootte en functienaam). Meer weten over LinkedIn Ads? Lees hier verder.
5. Het resultaat van een succesvolle social media-strategie
Progressie op weg naar de doelstellingen die we bij punt 1 al besproken hebben, wordt pas echt goed merkbaar nadat uw social media-strategie succes behaalt. In dit geval houdt succes in: meer volgers van uw pagina, meer likes/retweets op uw posts en meer van uw content wordt gedeeld. Maar u wilt niet zomaar volgers die geen interactie hebben met uw webwinkel, want dan heeft u straks 10.000 pagina likes op Facebook, maar geen één like op uw social media posts.
Interactie met uw volgers is essentieel op social media. Een volger op social media, wordt misschien ook een klant. Als uw content interessant en inspirerend genoeg is, blijft de klant u loyaal en zal hij meerdere aankopen doen in uw webshop. De laatste ‘transformatie’ is die van klant tot merkambassadeur. Dit houdt in dat de klant niet alleen loyaal is aan uw webwinkel en ook herhaaldelijk aankopen doet, maar dat hij uw producten en merk ook aanprijst bij kennissen (waarschijnlijk ook weer online). Zo levert hij u dus weer meer volgers, klanten én mond-tot-mond-reclame op.
De precieze waarde van uw social media inspanningen zal nooit helemaal meetbaar worden. Met Google Analytics kunt u echter wel in de buurt komen, en op basis van die cijfers voor uzelf inschatten wat de waarde van uw social campagnes zijn.
Vanuit uw Google Analytics website-data, navigeert u naar ‘Conversies’ > ‘Multi-Channel trechters’ > ‘Beste conversiepaden’. Vanuit hier typt u de zoekterm ‘Sociaal’ in. Vervolgens geeft deze data u een indruk van alle conversies in uw webshop waaraan social media heeft bijgedragen:
Wanneer een klant in de aanloop naar een conversie van een sociaal netwerk naar uw website heeft genavigeerd, wordt die conversie dus in deze lijst weergegeven. Zo krijgt u een indruk van het feit dat social media vaak een rol speelt in het proces, en niet zozeer direct aanleiding geeft tot een conversie.
Data is niet altijd traceerbaar. Er zullen namelijk genoeg bezoekers zijn die de content op uw Facebook-pagina interessant vinden, maar toch pas dagen later een bezoek brengen aan uw webwinkel. Een social media campagne zorgt in dat geval zelfs zonder toonaangevende statistieken, alsnog voor meer conversies.

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.
Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.