Een Facebook Webshop: Wat is dat precies?

Facebook is een waardevol medium voor webwinkeliers. Het is dan ook geen verassing dat de mogelijkheden voor e-commerce op Facebook stukje bij beetje worden uitgebreid. Een online winkel óp Facebook die de producten uit uw webshop toont: een mooie oplossing, maar wat houdt het precies in?

Wat is een Facebookwinkel?

U heeft hoogstwaarschijnlijk een pagina voor uw webshop op Facebook. Het doel van deze pagina is natuurlijk dat uw klanten en andere gebruikers de pagina gaan liken, volgen en uiteindelijk dichterbij een aankoop in uw webwinkel zijn. Het hebben van zo’n Facebookpagina is erg waardevol, maar neemt niet weg dat een groot deel van de bezoekers uw website nooit zal bereiken. De reden hiervoor is dat veel Facebook-gebruikers de Facebookwebsite niet willen verlaten.

Facebook introduceerde Facebook Commerce, waarmee het webshopbeheerders de mogelijkheid biedt hun producten direct via Facebook te verkopen. Het is een win-winsituatie: als webwinkelier verkoopt u meer via Facebook en laatstgenoemde verliest minder verkeer aan de website van uw shop.

Met een Facebookwinkel biedt u de producten uit uw webshop rechtstreeks aan op uw Facebookpagina. Daartoe behoort dus ook de mogelijkheid om het product in de winkelwagen te doen en aan te schaffen vanaf de Facebookpagina. Dit is hoe een bezoeker naar de Facebookshop van het Van Gogh Museum navigeert:

facebook webshop

De shop zelf heeft een standaard lay-out binnen Facebook. Daarin worden de producten, een header en productinformatie getoond. De productpagina van een Facebookwinkel ziet er zo uit:

facebook webshop

Sinds kort biedt Facebook ook de Shopping-button aan in Nederland. Deze functioneert als een call-to-action die kan leiden naar pagina’s binnen óf buiten Facebook – dus ook naar uw webshop. De shopping-button verschijnt naast de profielfoto, in het rijtje van de ‘vind ik leuk’ en ‘bericht’-buttons.

De voordelen van een Facebookshop voor uw webwinkel

9,2 miljoen Nederlanders hebben een geregistreerd Facebook-account. Er is dus genoeg afzet te vinden op Facebook, maar slechts een kleine groep volgers zal ook daadwerkelijk uw webshop bezoeken. Om meer verkopen te realiseren is het direct aanbieden van uw producten op Facebook dus erg handig.

Facebook is vandaag de dag te vergelijken met het algemene web: het is een hub waar allerlei informatie naar verstuurd wordt, samenkomt en ook weer vanuit herleid wordt. Waar u op het web een domeinnaam heeft voor uw webshop, daar is de Facebookpagina met bijbehorende Facebookwinkel als het ware uw domein voor Facebook. En het is natuurlijk nooit verkeerd om een extra retailkanaal te hebben, helemaal wanneer het gewoon gratis is.

Door verstandig in te spelen op de mogelijkheden van uw Facebookshop, kunt u volgers van uw pagina converteren tot klanten. Ze zijn immers altijd een stap dichterbij een aankoop, aangezien uw producten al op Facebook staan en bezoekers niet eerst naar uw website hoeven te navigeren. Anderzijds is een Facebookwinkel de ideale oplossing om klanten te binden aan uw Facebookpagina. Als een klant weet dat u ook producten verkoopt op Facebook, zal hij namelijk vaker uw pagina in de gaten houden. Zo haalt u dus volgers, fans en uiteindelijk trouwe klanten binnen die meer dan eens een aankoop bij u doen!

Begin zelf met verkopen op Facebook!

Om uw webshop te koppelen aan Facebook – en zo de Facebookshop te creëren – dient u een connectie te maken met Facebook vanuit de backoffice van uw webshop. Uiteraard heeft u voor het maken van de shop op Facebook, ook een Facebookpagina en account nodig die admin van de betreffende pagina is. Het kan zijn dat uw (SaaS-)platform de Facebookstore-functionaliteit niet ondersteund of dat u een app moet laten inbouwen. Bij SEOshop kunt u uw webshop gemakkelijk koppelen aan Facebook vanuit de backoffice en zo dus uw Facebookwinkel starten. Het proces staat stap voor stap beschreven in onze handleiding.

Binnen een paar minuten staat uw volledig functionele Facebookshop klaar en is deze gemakkelijk en vrijblijvend toegankelijk voor bezoekers van de Facebookpagina van uw webwinkel. Het maken en onderhouden van een webshop op Facebook kost – nogmaals – niks en is het proberen dus absoluut waard. De resultaten kunnen er alleen maar beter op worden!

Heeft u al een Facebook webshop? Laat het weten in de comments!

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.