Een Facebook Webshop: Wat is dat precies?

Een Facebook Webshop: Wat is dat precies?

Facebook is een waardevol medium voor webwinkeliers. Het is dan ook geen verrassing dat de mogelijkheden voor eCommerce op Facebook stukje bij beetje worden uitgebreid. Facebook introduceerde bijvoorbeeld Facebook Shop, een online shop op Facebook die de producten uit jouw webshop toont. Het is een onderdeel van Social Commerce, een onderdeel van eCommerce waar sociale media gebruikt worden om de aankoop en verkoop van producten te stimuleren. Een mooie oplossing, maar wat houdt het precies in?

Wat is een Facebook Shop?

Je hebt hoogstwaarschijnlijk al een Facebookpagina voor jouw webshop. Het doel van deze pagina is natuurlijk dat jouw huidige en potentiële klanten op Facebook de pagina gaan liken, volgen en uiteindelijk een stap dichterbij een aankoop in jouw (web)winkel zijn.

Het hebben van zo’n Facebookpagina is erg waardevol, maar de meeste volgers zullen niet direct naar jouw winkel snellen nadat ze jouw pagina hebben geliked. De reden hiervoor is dat veel Facebook-gebruikers de Facebookwebsite niet willen verlaten.

Facebook marketing, heb jij het al onder de knie?

Lees de Facebook Marketing checklist en vergroot je bereik online.

Facebook introduceerde daarom Facebook Shop waarmee het webwinkels de mogelijkheid biedt hun producten direct via Facebook te verkopen. Het is een win-win situatie: als webwinkelier verkoop je meer en Facebook verliest minder verkeer aan de website wanneer bezoekers doorklikken naar jouw webwinkel.

Je kunt de shop eenvoudig opzetten, producten toevoegen, productinformatie updaten (bijvoorbeeld wanneer je een promo- en/of kortingsactie hebt of iets uitverkocht is), producten categoriseren en een maattabel toevoegen wanneer je producten in verschillende maten verkoopt.

Bezoekers kunnen producten in een winkelwagen plaatsen en aanschaffen vanaf de Facebookpagina. Dit is hoe Pluk Amsterdam Facebook-gebruikers naar de shop leidt:
Pluk Facebook Page

Wanneer je klikt op Shop of See all, wordt je geleid naar de volledige Facebook Shop. Maak net zoals Pluk een pinned post voor verzend- en betalingsinformatie en eventueel een link naar jouw andere social media pagina:
Pluk Amsterdam Facebook Shop

Bezoekers kunnen zich abonneren op jouw Facebook Shop, zodat ze een notificatie krijgen wanneer je een nieuw product toevoegt. Daarnaast kunnen jouw bezoekers jou ook een bericht sturen als ze vragen hebben over een product.

De voordelen van een Facebook Shop voor jouw webwinkel

Er zijn maar liefst 10,8 miljoen Nederlandse Facebook-accounts geregistreerd. En hoewel de meningen over Facebook momenteel verschillen, blijven veel Nederlanders dit platform trouw. Er is dus genoeg afzet te vinden op Facebook, maar slechts een kleine groep volgers zal ook daadwerkelijk jouw webwinkel bezoeken. Om meer verkopen te realiseren is het direct aanbieden van jouw producten op Facebook dus erg handig.

Een Facebook Shop is tevens snel en eenvoudig opgezet. Het is nooit verkeerd om een extra verkoopkanaal te hebben, helemaal wanneer het gewoon gratis is.

Door verstandig in te spelen op de mogelijkheden van jouw Facebook Shop, kun je volgers van jouw pagina converteren tot klanten. Ze zijn immers altijd een stap dichterbij een aankoop, aangezien jouw producten al op Facebook staan en bezoekers niet eerst naar jouw website hoeven te navigeren. Anderzijds is een Facebook Shop de ideale oplossing om klanten te binden aan jouw Facebookpagina. Als een klant weet dat je ook producten verkoopt op Facebook, zal hij namelijk vaker jouw pagina in de gaten houden. Zo haal je dus volgers, fans en uiteindelijk trouwe klanten binnen die meer dan eens een aankoop bij jou doen!

Zelf verkopen op Facebook

Om jouw webwinkel te koppelen aan Facebook – en zo een Facebook Shop te creëren – dien je een connectie te maken met Facebook vanuit de back office van jouw webshop. Je hebt wel eerst Facebookpagina nodig. Heb je die nog niet, lees dan hier hoe je een Facebookpagina aanmaakt.

Zo maak je een Facebook Shop via de Lightspeed backoffice: ga in de back office naar jouw linkermenu. Klik op Design > Facebook Commerce. Voer jouw Facebook Page ID in of klik op Verbind met Facebook. Kies je het laatste, dan wordt je doorgestuurd naar een pagina waar je je Facebook Page URL kunt invullen en zo jouw Page ID kunt vinden.

Facebook Shop opzetten met Lightspeed eCom

Bij de optie Toon headlines kun je aangeven of je de headlines van jouw webshop weer wilt geven in jouw Facebook Shop. Heb je nog geen headlines aangemaakt? Open dan het linker menu en klik op Design > Headlines.

Je kunt er ook voor kiezen om een header toe te voegen aan jouw Facebook Shop door Toon header te activeren. Klaar? Klik dan op Opslaan om jouw Shop te activeren. Veel succes met jouw Facebook Shop!

Succesvol online verkopen?

Ontdek de mogelijkheden van Lightspeed eCom.