Een omzet van zes nullen in drie jaar én de wereld afreizen - succesverhaal mymediacenter.nl

Freek van de Looveren, eigenaar van mymediacenter.nl, had al jaren lang de droom om met zijn vrouw voor onbepaalde tijd de wereld over te reizen. Maar hoe combineer je reizen met het runnen van een succesvolle webshop? Lees in dit blogpost het verhaal van Freek, en hoe hij met zijn webshop zijn droom en carrière succesvol wist te combineren.


 

Het begin

‘Mijn vrouw en ik zijn in 2006 drie maanden naar Australië geweest, we zeiden toen al dat we een keer voor onbepaalde tijd op reis wilde.’ vertelt Freek ons. ‘Maar vervolgens komt dat er niet meteen van – dan ga je toch een huis kopen, een eigen zaak starten en mijn vrouw werd ook zwanger, dan worden die plannen op de lange baan geschoven.’

1

‘Ik werkte voordat ik begon met mymediacenter.nl als systeem beheerder in de IT. My Media Center ben ik 6 jaar geleden begonnen.’ vertelt Freek trots. ‘Wij hebben begin 2015, na alle omstandigheden die onze droom blokkeerde besloten de stap te nemen. We zijn twee maanden naar Frankrijk en Spanje geweest om te kijken of het zou lukken om alles volledig te automatiseren.’ legt Freek uit. ‘Er waren een aantal kleine problemen zoals post die naar ons oude adres werd verzonden, maar eigenlijk verliep alles heel goed en niemand had in de gaten dat wij weg waren. We hebben toen alle voorbereidingen getroffen, en zijn nu al ruim 14 maanden onderweg!’

Overstap naar Lightspeed

‘Ik ben begonnen via een provider die een webshop kon bouwen, osCommerce. Al gauw was dat duidelijk dat dat niet professioneel genoeg was.’ zegt Freek. ‘Na een jaar was ik overgestapt naar een andere partij die iets op maat hadden gemaakt. Helaas was dat ook niet toereikend.’

mymedia

‘In 2013 heb ik mijn shop overgezet naar Lightspeed. Het fijne aan Lightspeed is dat er al heel veel standaard in zit.’ vertelt Freek tevreden. ‘Dat is een van de hoofdredenen waarom we naar Lightspeed zijn overgestapt, je kan vrijwel alles automatiseren wat uiteindelijk zijn geld oplevert.’

Automatisering

Freek gebruikt apps om sommige zaken omtrent zijn webshop uit te besteden. ‘Ik wilde al snel een boekhoudkoppeling. Op een gegeven moment is het niet meer te overzien met alle facturen en bestaat er een grote kans dat je een typfoutje maakt waardoor alles er verkeerd uit komt te zien.’ zegt Freek. ‘Ik heb toen een koppeling gevonden, Exact boekhoudpakket.

‘Ik wilde al snel een boekhoudkoppeling. De kans op een typfoutje werd steeds groter.’

‘Al je verkoopfacturen worden automatisch in Exact gezet, en dan hoef je er verder niet naar om te kijken.’ vertelt Freek tevreden. ‘Wij werken ook met een extern magazijn waar onze voorraad ligt. Orders op de webshop worden via Order 2 Suppliers automatisch doorgemaild naar het magazijn. Zij nemen de order op en verpakken en versturen de bestelling. Deze integraties maken het wel echt een stuk gemakkelijker.’

Benieuwd naar andere handige apps voor je webshop? Bekijk de Lightspeed App Store.

Klant is koning

Freek geniet van een Thuiswinkel Waarborg cijfer van 9.3. ‘Je klanten zijn natuurlijk het aller aller belangrijkst. Je moet al je klanten serieus nemen en je 100% voor ze inzetten.’ benadrukt Freek. ‘Met de huidige technieken kunnen mensen mij bellen op mijn 0492-nummer uit Helmond. Ik heb dat gekoppeld aan een VoIP account waardoor ik overal bereikbaar ben op een gelokaliseerd nummer.’

‘Ik heb bewezen dat het kan, het is toch wel een soort “new way of working”.’

‘Ik vond het in het begin ook niet nodig om te melden dat ik in het buitenland zat. Klanten gaan dan misschien twijfels trekken bij de betrouwbaarheid van de bestelling. Wij hebben nu al meer dan een jaar de webshop van buiten Nederland gerunt, en dat met bijna 100% klant tevredenheid!’ vertelt Freek trots. ‘Door de techniek wordt dit alles mogelijk gemaakt, we zijn ook verder dan dat iedereen aan huis gekluisterd is. Het enige wat niet kan is dat iemand langs kan komen als iets niet naar wens is, maar dan geef je ze bijvoorbeeld een antwoordnummer waarmee ze de bestelling gratis retour kunnen sturen en dan zijn ze zelden ontevreden.’

thuiswinkelwaarborg

Wat was het moeilijkste land om je webshop van te runnen?

‘Één van de ex-joegoslavië landen zoals Kroatië en Slovenië, aangezien het internet op de camping belabberd was, dan moest je zo’n 3G kaartje kopen. Die kaartjes werken echt super! Het is rete snel, voor mijn gevoel zelfs sneller dan 3G in Nederland!’

5

Welke dingen zijn essentieel als je van een als je van een grote afstand een bedrijf runt?

‘Waar je vooral op moet letten is dat je bereikbaar bent. Je hoeft niet altijd telefonisch bereikbaar te zijn, het kan ook via email. Je email moet je regelmatig checken en er ook op antwoorden!’ legt Freek uit. ‘Als je ‘s avonds thuiskomt moet je wel de tijd nemen om al je emails te beantwoorden, als je dat niet doet loop je al gauw achter!’

6

Als je moest kiezen tussen beide, voelt het dan meer als een vakantie of meer als werk?

‘Je moet bereikbaar zijn, dus je telefoon neem je overal mee naartoe. De consequentie is dat je daardoor nooit 100% vakantie hebt.’ vertelt Freek. ‘In het begin vroegen mensen of ik niet beter eerst twee maanden kon werken, en dan twee maanden op vakantie kon gaan – nee, dit is niet echt een vakantie maar een way of living voor een bepaalde tijd.’

‘Het voelt als een combinatie tussen vakantie en werk.’

‘Er moet uiteindelijk gewoon gewerkt worden, maar ik kan mijn eigen tijd indelen en ik zit liever in 30 graden op het strand in Spanje dan binnen terwijl het regent!’ zegt Freek. ‘Uiteindelijk voelt het wel meer als vakantie, maar dat komt natuurlijk door de omgeving en de mensen die om mij heen vakantie aan het vieren zijn.’

Familie

Freek geniet het meest van de tijd met zijn familie. ‘Dat is misschien nog wel het allerleukst. Mijn dochter vind het helemaal geweldig, die ziet mij de hele dag door.’ vertelt Freek ons. ‘Pap heeft natuurlijk niet altijd tijd omdat hij vaak op zijn telefoon of laptop zit, maar ik hoef niet van 9 tot 5 achter een bureau te zitten.’ legt Freek uit. ‘Zeker nu dat ze nog zo jong is het mooi dat ik elke dag eigenlijk full time bij haar kan zijn. Ze roept de hele dag naar papa en mama, die altijd binnen handbereik zijn.’

2


 

Wil je de avonturen van Freek en zijn familie blijven volgen? bekijk hun blog!

Vond je deze blogpost interessant en wil je weten hoe je andere webshops hun conversie verhogen? Lees dan het succesverhaal van Maaike, eigenaresse van vonvavoom.nl.

Wil je jouw eigen webshop starten? Begin met het Lightspeed eCommerce product en vraag een gratis demo aan.

Op zoek naar apps om je conversie te verhogen? Je vindt ze in onze App Store.

Marc Lefebvre

Marc Lefebvre

Marc Lefebvre fungeert als creatieve marketeer bij Lightspeed. Hij is betrokken bij zaken omtrent e-Commerce, de Lightspeed App Store en de populariteit en functionaliteit van nieuwe en bestaande apps.