Een showcase van webwinkeliers die gebruik maken van ons eCosysteem’s prachtig ontworpen thema’s: deel 1

Het design van uw webwinkel is een belangrijke factor voor de gebruiksvriendelijkheid en conversie, dit is iets waar onderzoekers en e-commerce specialisten het al lang en breed over eens zijn. Het is daarom belangrijk om het design van uw webshop vroegtijdig in het process mee te nemen. Het SEOshop platform biedt een grote hoeveelheid aan vooraf ontworpen thema’s, ofwel ontworpen door onszelf, ofwel ontworpen door partners, die webwinkeliers helpen bij het vervullen van hun ‘uiterlijke’ wensen. Deze thema’s zijn geoptimaliseerd voor design, conversie en hebben specifieke functies om consumenten te activeren. Om een aantal van deze thema’s uit te lichten hebben we 7 van onze klanten geïnterviewd.

Deze week presenteren we vier cases en volgende week verschijnen de overige drie. Naast het feit dat we u hierdoor een verzameling bieden die laat zien hoe mooi online winkels kunnen zijn met vooraf ontworpen thema’s, geven de webwinkeliers wat tips en tricks aan u. Neem een kijkje en wordt geïnspireerd om uw eigen design te optimaliseren. Laat graag een berichtje achter en deel uw eigen webwinkel in de commentaren.

Mijntas.nl – Iris Witteveen

Webshophelpers theme door Webshophelpers

Mijntas.nl

Van uw hobby uw beroep maken, dat is toch wat iedereen wil? Iris Witteveen, de eigenaar van Mijntas.nl deed precies dat. Haar webwinkel verkoopt tassen, specifiek voor vrouwen. Als een typische tassen-liefhebber weet ze dat een vrouw niet genoeg tassen kan bezitten en toen ze een poosje geleden online zocht naar een nieuwe tas, was ze niet tevreden met wat de markt haar bood. Ze miste een specifieke tassen-winkel voor het vrouwelijke geslacht; the female touch, om het zo maar even te noemen! Toen besloot ze zelf maar te beginnen met een online winkel en daarvoor ging ze aan de slag met SEOshop.

Tijdens het bouwen van haar webwinkel besloot ze het thema van Webshophelpers te gebruiken. Hoofdzakelijk de ruimte voor grote banners op de homepage, maar ook de grote product afbeeldingen waren reden voor haar om het thema in gebruik te nemen. Samen met de mogelijkheid om uitgebreide teksten te plaatsen, zorgt dit voor een professionele uitstraling. Iris heeft 6 producten op haar homepage uitgelijnd, om het simpel en overzichtelijk te houden en maakt daarbij gebruik van ‘bestsellers’ en ‘nieuwe producten’, aangezien deze het meest interessant zijn voor haar klanten. Om terugkerende bezoekers te voorzien in hun behoefte, heeft de zoekfunctie een ‘suggest-function’, waardoor de bezoekers snel naar een bekend product kunnen navigeren. De categorie pagina’s bevatten sfeerbeelden zodat klanten een betere impressie krijgen van het assortiment. Mijntas.nl is daarom zowel klantgericht als mooi, dankzij het Webshophelpers thema.

Iris geeft enkele tips voor andere webwinkeliers. “Professionele headers zijn belangrijk”. De eerste impressie van een webwinkel blijft hangen en consumenten kunnen nou eenmaal eenvoudig wegklikken als de eerste indruk niet goed is. Daarbij is ze van mening dat goed informatie cruciaal is. De meest belangrijke informatie moet daarom aanwezig zijn op iedere pagina – niet te veel, maar zeker niet te weinig. Een derde tip is een logische categorische indeling te leveren. Navigatie in een webwinkel is belangrijk, zeker gezien online winkeliers snel een product moeten kunnen vinden, anders haken ze af. Als laatste raad ze aan om bij te blijven en genoeg te lezen aangaande trends en ontwikkelingen. Dit is wat Iris doet en het is een van de redenen waarom haar shop zo succesvol is.

Shopperdeshop.nl – Stephan Punt

Botein door eFusion

Shopperdeshop

Iedereen houdt van gadgets. Een simpele reden hiervoor is dat we constant bezig zijn met mobieltjes, smartphones en tablets en dat we nagenoeg 24 uur online zijn. Het verkopen van deze gadgets is daardoor ook onwijs competitief, maar met behulp van het SEOshop platform was Shopperdeshop.nl in staat om sales te verhogen en loyale klanten te creëren. De juist keuze van een thema zorgde daarnaast voor een korte time-to-market, waardoor de webshop nog sneller kon gaan verkopen met een mooie interface.

Doordat Shopperdeshop.nl hun klantensegment begrijpt en met behulp van alle functies in het SEOshop platform kon de webwinkel snel schakelen, waardoor ze ervoor zorgden dat ze niet omver gereden werden door de concurrentie. De homepage is geoptimaliseerd met een duidelijk en simple thema genaamd Botein door eFusion. Het resultaat is positieve feedback door verschillende klanten. Toen we Stephan vroegen naar wat het Botein had bijgedragen aan het succes van zijn webwinkel was hij zeer duidelijk: “Het onmiddellijke succes heeft me geholpen mijn conversie nog verder te optimaliseren en dat na slechts drie maanden nadat mijn webwinkel geopend is”.

Het vinden van het juiste design was niet eenvoudig voor Shopperdeshop.nl; het duurde even voordat een thema werd gevonden dat paste bij het business concept van het bedrijf. Vooral de ervaring van de klant was een cruciaal item in het besluit. “Een focus op een transparante lay-out die eenvoudig de aandacht grijpt van bezoekers is enorm belangrijk, omdat vroeger of later, dit ze zal stimuleren tot het aankopen van een gadget”. Wie deze tip volgt, bevindt zich in een voorspoedige conditie, aldus Stephan.

Hafervoll – Philip Kahnis & Robert Kronekker

Playful door SEOshop

Hafervoll

Het idee om Hafervoll.de te starten komt voort uit het feit dat de twee oprichters, Philip Kahnis en Robert Kronekker, helemaal klaar waren met de gewone graanrepen, die er wellicht gezond uit zien, maar vol zitten met zoveel chemicaliën dat de lijst niet lijkt te eindigen. Ze besloten er iets tegen te doen en nu produceren ze 100% natuurlijk graanrepen, Flapjacks genaamd, en daarnaast zelfs hun eigen speciale afbak-methode hebben ontwikkeld.

Philip en Robert zochten een start-up vriendelijke, maar vooral snelle oplossing om hun product via het Web te verkopen. Ze kwamen terecht bij SEOshop en waren zielsgelukkig met de interface (backoffice); vooral het opstarten van een webwinkel zonder enige technische kennis. Vooral de demo-periode waardeerden ze enorm en ze adviseren andere webwinkeliers dan ook echt gebruik te maken van deze periode om alle functies te testen die aanwezig zijn in de back office. Hierdoor zorg je ervoor dat je na je demo-periode niet vast loopt doordat je niet bekend bent met het systeem.

Om een juiste uitstraling te creëren, besloten ze het Playful thema van SEOshop te gebruiken omdat dit thema verschillende Social Media oplossingen in de voorkant heeft geïmplementeerd. Daarnaast heeft het thema een overzichtelijke uitstraling, iets dat past bij hun product. Het gele menu en de donker-gele headers staan in contrast met de lichte achtergrond, waardoor sommige elementen naar voren springen. De icoontjes en de kleine tekeningentjes maken het design uniek en geven daarnaast de individuele karakteristieken van het product weer. Het thema draagt het gevoel ‘natuurlijk’ goed over en daarnaast ziet het er professioneel uit, iets dat belangrijk is voor een startend bedrijf met een product van hoge kwaliteit.

Hafervoll’s klanten vind het design geweldig; ze vinden eenvoudig wat ze nodig hebben en de website entertained op een unieke manier (zie maar eens de WTF! Button in de menubalk). Samengevat, de webwinkel is ontworpen zonder onnodige additieven – net als de Flapjacks!

Liefzebraatje.nl – Richard van Leeuwen

InStijl Media theme door InStijl Media

liefzebra

Zebra’s hebben een uitstekend zicht en men denkt zelfs dat ze in kleur kunnen zien. Als we kijken naar de webwinkel Liefzebraatje.nl, zien we overal roze. Met behulp van deze karakteristieke trek, slaat het design de enorme concurrentie in de industrie van kindertassen naar beneden. Volgens Richard van Leeuwen (Liefzebraatje.nl’s eigenaar), heeft SEOshop de complicatie uit e-commerce gehaald en Liefzebraatje.nl geholpen met het eenvoudig en snel runnen van online business. Slechts 7 maanden is de webwinkel geopend en Richard beseft dat het succes voornamelijk afhankelijk is geweest van een juist ontwerp, in dit geval een vooraf ontworpen thema.

Aangezien Richard niet overtuigd was van het eerste thema van Liefzebraatje.nl, besloot hij te zoeken naar een ander en tijdens zijn zoektocht kwam hij terecht bij een specialist (InStijl Media) die hem hielp met het vertalen van zijn eisen naar een ‘uniek’ design. Het was duidelijk bij beide partijen dat de website ouders zou moeten herinneren aan hun kindertijd, de navigatie moest helder zijn en producten moesten eenvoudig worden weergegeven. Deze aspecten gecombineerd leidde tot het (enigszins op maat gemaakte) InStijl Media thema. Een van de functies die dit thema uniek maakt is het ‘sticky menu’ aan de bovenkant; dit is handig voor consumenten omdat ze op die manier overal naar toe kunnen navigeren terwijl ze aan het zoeken zijn naar producten.

Richard geeft enkele tips aan andere webwinkeliers. Hij geeft aan dat extern advies, zoals hij deed met InStijl Media, kan leiding tot meer traffic naar je webshop en daarnaast het verschil kan maken tussen alle overige concurrentie. “Met het eCosysteem dat SEOshop biedt, zijn er ontzettend veel experts aangesloten die precies kunnen bieden wat je nodig hebt. Hartelijk dank voor deze showcase”.

Afsluiting

Hopelijk hebben we u enigszins geïnspireerd en laten zien dat mooi ontworpen webwinkel wel degelijk het verschil kunnen maken. En geef toe, als consument zou u toch ook eerder kopen in een webwinkel die er goed uit ziet, dan in een winkel die er guur uit ziet: het oog wil nou eenmaal ook wat. Als u meer te weten wil komen over de beschikbare thema’s, bezoek dan graag onze Theme Store.

Deel graag uw webwinkel in de comments als u ook gebruik maakt van een thema-design, of wat maakt het ook uit, als u een super cool maatwerk design heeft, om u mede-webwinkeliers te inspireren. En voel uzelf vrij om deze blogpost te delen op Facebook, Twitter, of andere sociale media om te laten zien om mooi webwinkels kunnen zijn, gebaseerd op vooraf ontworpen thema’s.

Vanuit hier bedanken we de deelnemende webwinkels dat ze de tijd hebben genomen om onze vragen te beantwoorden en daarnaast nog enkele tips en tricks hebben gegeven voor andere webwinkeliers.

Deel 2 zal binnen enkele dagen gepubliceerd worden, dus houd het blog in de gaten voor meer showcases.

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.