Een showcase van webwinkeliers die gebruik maken van ons eCosysteem’s prachtig ontworpen thema’s: deel 2

Afgelopen week presenteerden we het eerste deel van de klanten showcase om uit te lichten hoe mooi webwinkels kunnen zijn met vooraf ontworpen thema’s, die ofwel ontworpen zijn door onszelf, ofwel ontworpen door partner design bureaus. Zoals vermeld is het design van uw webwinkel een belangrijke factor voor de gebruiksvriendelijkheid en conversie en daarom is het belangrijk om het design van uw webshop vroegtijdig in het process mee te nemen. Lees verder in deel 2 hoe drie andere webwinkeliers gebruik maken van onze vooraf ontworpen thema’s en steek wat op van de tips en tricks de ze u geven. U staat wederom vrij om uw eigen kennis of webwinkeldesign te delen in de commentaren en deze blogpost te delen.

Brillenprinz.de – Martin Müller

Sailor by DGsolutions

Brillenprinz

Brillenprinz.de is begonnen als een eBay winkel die brillen en zonnebrillen verkocht, maar een poosje terug zijn ze gestart met het bouwen van een webwinkel op het SEOshop platform. Voornaamste reden hiervoor was dat een eigen webwinkel een grotere individualiteit uitstraalt en daarnaast een bredere doelgroep aantrekt dan enkel een product-list op eBay.

Voor het ontwerp van de webwinkel wordt gebruik gemaakt van het Sailor thema door DGSolutions, omdat dit thema naast overzichtelijk en functioneel, erg aantrekkelijk oogt, aldus Martin, de eigenaar van Brillenprinz.de. De functies van dit thema zijn daarnaast erg handig en er is een duidelijke Duitstalige documentatie beschikbaar. Brillenprinz.de maakt gebruik van de bannerfunctie op de homepage, zodat iedere klant direct de meest belangrijke merken in een oogopslag ziet. Om zoeken ter vereenvoudigen, maakt Brillenprinz.de gebruik van filters op productniveau. De eigenaren zijn pas net begonnen, dus zijn nog bezig om meerdere functies te implementeren zoals de ‘product overlay’, waardoor er een keuze wordt geboden om producten direct aan te schaffen, of eerst naar de beschrijving te gaan. Ook de ‘video plugin’ staat op het lijstje om binnenkort te integreren, omdat video goed converteert. Daarnaast zal het ‘mega menu’ bekeken worden, zodat klanten direct kunnen navigeren naar subcategorieën.

Martin’s advies voor concullega’s is dat een webwinkel overzichtelijk, gefocused en functioneel moet zijn, zodat klanten eenvoudig kunnen navigeren binnen een shop en met enkele clicks bij het juiste product kunnen aankomen. Brillenprinz.de heeft dit uitermate goed in de praktijk toegepast.

Stoffen-online.nl – Mark van Veen

SneakerZshop door Webdinge

Stoffenonline

Nadat Mark van Veen voor een textiel wholesaler had gewerkt, is hij gestart met de webwinkel Stoffen-online.nl. Dit is alweer 4 jaar geleden, maar Mark is recentelijk (3 maanden terug) toegetreden tot het SEOshop platform. De oude webwinkel voldeed niet meer aan de eisen en groeimogelijkheden waren er niet meer. De vrijheid en mogelijkheden in design waren enkele van de hoofdredenen waarom Mark is overstapt naar SEOshop.

Om te voorzien in de nieuwe visie die past bij de toekomst van Stoffen-online.nl, wende Mark zicht tot het SneakerZshop thema door Webdinge. De aantrekkelijke banner in het midden van de homepage, die ingevuld kan worden naar de wensen van de webwinkelier, heeft ervoor gezorgd dat Mark iets unieks kon creëren en dit was precies waar ze naar op zoek waren. Met behulp van dit thema hebben ze een bijzonder design gemaakt met veel mogelijkheden, waardoor het thema zowel klant vriendelijk is, maar er ook aantrekkelijk uit ziet.

Inmiddels is Mark al vijf jaar actief in de e-commerce industrie en daarom geeft hij enkele adviezen. Allereerst, design is belangrijk, zowel voor product verkopen alsook voor marketing uitingen. Het gebruik van banners om je producten te promoten helpt voor conversie en draagt bij aan aankopen in uw webwinkel en niet bij die van je concurrentie. Investeer daarom is het ontwerp van deze banners zodat ze er professioneel uit zien. Hij krijg vaak positieve feedback van klanten op de lay-out van zijn webwinkel en dit komt mede door deze banners. Ten tweede geeft hij aan dat de categorisatie van je producten belangrijk is omdat klanten je producten zo op een eenvoudige wijze kunnen vinden. Maak er dus optimaal gebruik van.

Sweetlivingshop.nl – Paul Bos

Amsterdam door Totalli e-Commerce

Sweetlivingshop

Sweet Living Shop, met haar webwinkel Sweetlivingshop.nl, is een eigentijds en professioneel bedrijf in de woonbranche. Ze verkopen verschillende producten op het gebied van woonaccessoires, zowel online in de webwinkel als in de showroom. De eigenaar van de webwinkel, Paul Bos, heeft enige ervaring in de e-commerce branche, alsook met SEOshop, en daarom koos hij ervoor om zijn webwinkel bij ons te plaatsen.

Aangaande het design van de webwinkel was het duidelijk dat deze overzichtelijk en handig in gebruik diende te zijn en daarom koos Paul voor het ‘Amsterdam’ thema van Totalli, specifiek de preset ‘bright’. Dit ruimtelijk design biedt overzichtelijke categorische pagina’s, die eenvoudig te bereiken zijn via de sidebar. De product-pagina levert een goede call-to-action door het ‘witte’ design in combinatie met de groene buttons. De klanten van Sweet Living Shop geven dan ook vaak positieve feedback op de gebruiksvriendelijkheid, wanneer ze in de fysieke winkel in contact komen met personeel. Het design van de webwinkel kan samengevat worden als ‘design voor functie’.

Paul heeft één eenvoudige tip voor webwinkeliers: houd het simpel! We verliezen onszelf vaak in het karakter van het design, waardoor het er mooi uit ziet, maar waardoor er een slechte navigatie ontstaat en daardoor weinig conversie wordt gerealiseerd.

Afsluiting

We hopen u wederom enigszins te hebben geïnspireerd en hopelijk bent u het met ons eens dat het niet heel moeilijk hoeft te zijn om een mooi ontworpen webwinkel te creëren. Als u meer te weten wil komen over de beschikbare thema’s, bezoek dan graag onze Theme Store.

Deel graag uw ideëen, feedback of eigen designs in de comments, omdat we allemaal van elkaar kunnen leren. Vanuit hier bedanken we wederom de deelnemende webwinkeliers voor hun tijd en kennis.

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.