Een webshop in damesmode met woman empowerment als doel

Dat bedekkende kleding ook zeer vrouwelijk en charmant kan zijn bewijzen de dames van Nesci als geen ander. Anderhalve maand geleden openden ze een webshop bij SEOshop en trokken de aandacht van Metro en RTL Boulevard, vanwege hun vernieuwende ideeën over vrouwenmode. Wat minstens zo inspirerend is, is de ondernemende geest en het doorzettingsvermogen van de drie oprichters Zineb (26), Kaouther (20) en Enaam (22). We spraken met Zineb Youcef, Head of Design bij Nesci.

De aanleiding voor het starten van een webshop

Anderhalf jaar geleden ontstond het idee voor Nesci, dat is afgeleid van het Engelse woord Necessity (oftewel noodzaak), uit persoonlijke frustratie. “We zien een trend waarin kleding steeds korter moet, steeds minder bedekkend; een trend van hot tops en hot pants. Dit is echter niet voor iedereen geschikt. Anderhalf jaar geleden kwam de zus van Enaam, die in Engeland woont, naar Nederland en uiteraard wilde ze komen shoppen. Het resultaat; we hebben hele middagen bij Starbucks gezeten, omdat we niets konden vinden dat paste bij haar figuur en haar principes. Enaam stelde toen voor om zelf passende kleding te fabriceren en verkopen. Dat werd uiteindelijk Nesci.”

Nesci oprichters
Enaam Ahmed Ali, Zineb en Kaouther Youcef / bron: Metro

Zineb greep deze kans met beide handen aan. Hoewel ze nog bezig was met haar studie Rechten, besloot ze alles te leren van kledingdesign. Ook Kaouther en Enaam hadden geen ervaring met de modebranche. “We hebben in dat jaar met iedereen gesproken die ons kon helpen bij het opzetten van de onderneming, van leveranciers tot bekende designers als Gary Seymour. Daar hebben we ontzettend veel van geleerd.”

Lancering van de webshop

Op 21 april vond de soft launch van de webshop plaats; een maand later volgde de echte launch die werd ondersteund door een grote groep bloggers. Kwam het succes vervolgens echt aanwaaien? “Niets komt aanwaaien, kan ik je verzekeren! We hebben ons hele netwerk ingeschakeld om een succes van de lancering te maken. Vervolgens werd er een persbericht verstuurd naar de regionale media, waarna ook de landelijke media er aandacht aan besteedde. De landelijke media neemt namelijk vaak berichten over van de regionale media. Uiteindelijk kwamen we zelfs in de Metro terecht. Nadat ons artikel online het meest geliked en gedeelde artikel van de maand werd, zag ook RTL Boulevard het en besloot om ons aandacht in hun programma te geven.”

Nesci RTL Boulevard

Hoe zijn jullie uiteindelijk bij SEOshop terecht gekomen? “We hebben veel online onderzoek gedaan en zagen toen dat SEOshop alles had wat we nodig hebben. Het is betaalbaar, snel en we hebben een leuke accountmanager. Bovendien wordt er altijd snel gereageerd. Enaam heeft heel veel tijd in het onderzoek naar de juiste webwinkelsoftware gestoken.”

Een webshop voor alle vrouwen

De vrouwen die zich modieus en elegant willen kleden – zonder al te veel bloot te geven – kunnen slagen bij Nesci. “Behalve de Noord Afrikaanse en de Oosterse Vrouw, zijn het met de name de Nederlandse vrouwen die op dit moment bij ons shoppen, dat is eigenlijk ook niet vreemd. We verkopen bedekkende, elegante en geraffineerde kleding die iets breder zijn in de heupen. Daarmee is onze collectie dus ook zeer geschikt voor op werk of een speciale gelegenheid, ook voor Nederlandse vrouwen.”

“Nu beginnen we het succes te merken en reizen we regelmatig naar Parijs, Londen, Litouwen en ga zo maar door. We hebben nog niet voldoende middelen om er van te kunnen leven, maar dat moet je ook niet verwachten vind ik. We stoppen al het geld dat we verdienen direct weer in de onderneming. Alleen dan kun je blijven groeien!”

Zineb werkt naast de webshop als Juridisch Medewerker bij CNV, waarmee de werkweken goed gevuld zijn. Enaam werkt naast Nesci als strateeg bij het bedrijf Strategie Makers. Kaouther is student Psychologie/Pedagogie. De drie ondernemers worden gelukkig gesteund door een grote groep vrijwilligers, die in de filosofie van de onderneming geloven en helpen bij de promotie van de webshop.

Promotie van de webshop

Er wordt zeer veel aandacht besteed aan contentproductie om de webshop te promoten. “We schrijven veel content zelf. Eén van de thema’s is Styling Tuesday, waarin we styling tips op ons blog geven. Daarnaast zorgen we voor veel promotie op social media en we hebben veel bloggers die voor ons schrijven. Dat zijn vaak vriendinnen van ons. Bovendien hebben we veel volgers op Instagram en Facebook. Die zaten letterlijk op ons te wachten en lieten dat in aanloop naar de lancering ook duidelijk via social media weten.”

Hoe selecteren jullie bloggers? “Je moet echt goed kijken naar het type blogger. Wie is het? Waar komt ze vandaan? Werkt ze of studeert ze? Als dat bij je past, benader je de blogger. We merken overigens ook dat mensen op Facebook heel anders zijn dan op Instagram. Op Instagram worden veel foto’s gedeeld, op Facebook gaat het meer om kwalitatieve stukken en moet je mensen kritisch laten nadenken. Instagram is wat dat betreft veel luchtiger.”

Wat wil Nesci precies uitstralen? “Nesci is meer dan alleen webshop met dameskleding, het is een lifestyle brand. Het gaat erom dat vrouwen zich ervan bewust worden dat ze gezien mogen worden, dat je jezelf mag zijn en dat je je niet moet laten beperken door de maatschappij.” In die zin zijn jullie dus eigenlijk de verbindende factor tussen autochtone en allochtone vrouwen. Is het dan toch een soort politiek statement? “We kiezen er bewust voor om niet echt een positie in te nemen, maar ik kan niet ontkennen dat ik het een bijzonder interessante filosofische gedachte vind om vrouwen op deze manier samen te brengen.”

Over 5 jaar hoopt Nesci uit te breiden naar 15 landen, met 10 winkels per land. Deze maand zijn ze onze Webwinkel van de Maand. Van harte gefeliciteerd en veel succes!

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.