Een webshop runnen - zo hou je het leuk

Een webshop runnen - zo hou je het leuk

Een webshop runnen vergt veel energie. Zodra je de collectie binnen hebt richt je binnen no time je webshop in. Maar dan? Je bent tevreden op het moment van livegang, maar volgende week is je content weer verouderd. Hoe blijf je interessant voor je bezoekers en (potentiële) klanten – en waar haal je die dagelijkse creativiteit vandaan om up to date te blijven?

Met deze tips geef je jouw webshop een boost én motiveer je jezelf om iedere dag vol goede moed aan de slag te gaan.

Stel een helder en haalbaar doel

Inmiddels zitten we in het tweede kwartaal, en mocht je aan het begin van het jaar doelen voor jezelf hebben opgesteld, dan is dit het perfecte moment voor een review. Denk je nu: “Oeps, is het al zo laat” Dan is het de hoogste tijd om aan de slag te gaan.

Stel een duidelijk doel op voor het komende jaar, en maak het concreet door het op te splitsen in verschillende maanden.

Voorbeeld: Binnen 12 maanden wil je minimaal een X aantal bezoekers, waarvan een X % een bestelling plaatst. Per maand betekent dit dat er iedere maand een stijging moet zijn van X %.

Ook een maanddoel bereik je niet van de een op de andere dag. Zorg dat je ook hier iedere dag tijd aan besteedt

Voorbeeld: Wil je iedere maand een stijging van de bezoekersaantallen zien? Dan moet je wekelijks minimaal één blog schrijven, en iedere dag één social post om zo waardevolle content te blijven creëren.

Hou je webshop up-to-date

Je favoriete nieuws app laat ook niet iedere dag dezelfde artikelen zien. Zou dat wel zo zijn, dan ben je snel uitgekeken – je hebt alles immers al een keer gezien. Kijk nu eens naar je eigen webshop. Hoe vaak verander jij de inhoud van je webwinkel? Voeg je vaak nieuwe artikelen toe, en plaats je regelmatig nieuwe content? Wijzig je de content op je homepage wel eens?

Bezoek regelmatig je eigen webshop en ga vanuit een consumentenperspectief na of alles nog klopt. Plaats bijvoorbeeld een testbestelling of meld je aan voor je eigen nieuwsbrief.

Als het onderhouden van je webshop-content te veel tijd kost, overweeg dan om bepaalde taken te delegeren. Je zult merken dat er altijd wel iets te doen is, en als 100 euro investeren je 250 euro oplevert, waarom zou je dan niet doen?

Maak gebruik van een contentkalender

Een contentkalender helpt je bij het plannen en organiseren van je content. In een contentkalender geef je aan wanneer, voor wie en in welke vorm je iets publiceert. Dit kunnen blogberichten of social media posts zijn. Maar ook het toevoegen van een nieuwe collectie of het starten van een kortingsactie kun je hier kwijt.

Verwerk ook belangrijke dagen en gebeurtenissen in deze kalender. Deze momenten zijn een uitgelezen kans om door middel van een toepasselijke actie je webwinkel letterlijk even in het zonnetje te zetten.

Verkoop Omnichannel

Je hebt vast wel eens gedacht aan het uitbreiden van je verkoopkanalen. Ga ervoor! Het bewandelen van een nieuw pad kan je precies die nieuwe energie geven die je nodig hebt om ’s ochtends weer je bed uit te springen. Het opzetten van een succesvol social media kanaal, een booming insta-shop of – nog een stapje verder – het openen van een pop-up store voelt als het starten van een hele nieuwe business.

Denk vooruit

Weinig branches veranderen zo snel als de eCommerce branche. Stilstaan is achteruitgaan en daarom is het van belang om tijdig in te spelen om de nieuwe trends, en mee te groeien met de behoefte van je bezoekers. Vraag mensen om hun mening, hou de concurrentie in de gaten en laat je tijdig (vrijblijvend) adviseren door een webbureau.

Kijk verder dan de homepage

Het eerste waar je aan denkt met betrekking tot je webshop is de homepage. Het is tenslotte de eerste indruk, het eerste wat mensen zien. Vreemd eigenlijk, want het doel van iedere webshop is verkoop, en zonder een goed doordachte productpagina ga je dit doel niet behalen. Wist je dat een groot gedeelte van je bezoekers de homepage helemaal niet zien? Die komen binnen omdat ze vanuit een bepaalde zoekterm worden doorverwezen naar jouw website.

Een effectieve productpagina werkt minstens zo overtuigend als een mooie homepage. Zou jij bij het bezoeken van alleen de productpagina overtuigd zijn van je eigen webshop? Denk goed na over wat het doel is van jouw shop en houd deze gedachte vast bij het kiezen van een webshop thema. Bekijk alle pagina’s zorgvuldig en beoordeel één voor één of deze aansluiten bij jouw merk.

Je hoeft zelf geen ervaren designer of programmeur te zijn om je webshop regelmatig te kunnen updaten. Met het nieuwe Repos thema van DMWS ben je verzekerd van een inspirerende en converterende productpagina. Zo wordt iedere pagina volledig vormgegeven volgens de laatste trends om bij te dragen aan een positieve gebruikerservaring.