Employee advocacy: promotie voor jouw bedrijf

Eerder gaven wij 7 social media tips om jouw bedrijf te laten groeien. Als winkeleigenaar kun je door middel van social media een positief beeld creëren over jouw bedrijf. Ondernemers kunnen onder andere een zakelijke blog bijhouden om klanten op de hoogte te houden van nieuwe trends binnen een industrie, geweldige producten die aandacht verdienen en andere nieuwtjes over het bedrijf. Een andere methode is het opzetten van een social media pagina. Dit wordt niet alleen gedaan om een organisatie online te promoten, maar het is ook een uitstekende manier om makkelijk contact te leggen met een groter publiek. Dit zijn allemaal handige tools om de zichtbaarheid van jouw bedrijf te vergroten en jouw klanten beter te informeren.

Heb je deze tips al toegepast, dan is er een volgende stap die je kunt nemen om een extra boost te geven aan jouw bedrijf: employee advocacy.

 

De kracht van jouw personeel

Employee advocacy is niet nieuw. De term bestond al voordat Internet en social media populair werd onder de ‘’normale’’ bevolking. Het concept houdt simpelweg in dat werknemers hun eigen bedrijf promoten.

Voor de opkomst van online communicatie konden bedrijven worden gepromoot door ‘’ouderwets’’ erover te babbelen. Het verhaal ging van mond tot mond en werd op die manier onder de mensen verspreid. Meestal kwam het nieuwtje niet heel erg ver. Hoe groot iemands sociale netwerk ook is, het kan zijn dat het verhaal alleen maar zal rondcirkelen binnen vrienden- en familiekringen, een straatje of, met een beetje geluk, de hele wijk.

Met social media kan een verhaal veel verder komen. Stel, je woont in Amsterdam en werkt bij een lokaal restaurant. Je vindt het heerlijk om hier te werken, want er gebeurt elke dag weer iets nieuws bij het restaurant. Op een dag besloot je een filmpje over een grappige conversatie tussen de restaurantmanager en een klant te posten op Facebook. Je Facebook vrienden vonden jouw post wel leuk en kozen ervoor het te delen op andere social media kanalen. Enkele dagen later ging het filmpje viral in Nederland en kwamen meer mensen te weten over het restaurant. Dankzij jouw bericht heb je jouw bedrijf via social media gepromoot.

Tegenwoordig kun je dus eenvoudig een merk of organisatie promoten via social media. Employee advocacy door middel van social media is dé manier geworden om snel content over jouw bedrijf op een grote schaal te verspreiden. Elke ondernemer kan natuurlijk wel extra promotie gebruiken!
Werknemers die hun bedrijf promoten, oftewel employee advocacy doen, worden employee advocates genoemd. Zo kun je een employee advocate herkennen:

  • Deelt content om zijn/haar bedrijf onder positieve aandacht te brengen. De werknemer kan bijvoorbeeld een blogbericht publiceren waarbij hij/zij enthousiast vertelt welke goede doelen het bedrijf steunt;
  • Doet aanbevelingen over het productaanbod van het bedrijf;
  • Vertegenwoordigt de normen en waarden van het bedrijf;
  • Gebruikt kennis en expertise om klanten namens het bedrijf te hulp te schieten.

 

Employee advocacy in praktijk

Er zijn al veel bedrijven die employee advocacy inzetten. Dit zijn grote bedrijven als IBM, HP Software en AT&T. Je kunt employee advocacy echter ook gebruiken als minder groot bedrijf, zolang je maar een goede advocacy strategie en/of plan hebt dat volledig is afgestemd op jouw situatie.

man texting on his mobile phoneLaten we als voorbeeld Starbucks nemen. Starbuck gebruikt een simpele tactiek om al haar personeel betrokken te laten voelen bij het bedrijf. Werknemers worden hier namelijk ‘partners’ genoemd, en worden ook als een belangrijk onderdeel van de organisatie beschouwd. Ieders stem telt, en dat laat het bedrijf weten door middel van social media accounts zoals Starbuck’s Twitter pagina. Hier kunnen de partners zelf content posten over het dagelijkse leven bij Starbucks. Dit kan iets klein zijn als bijvoorbeeld foto’s van de vrijdagmiddagborrel. Aan de andere kant kunnen de partners ook een uitgebreide post op de social media pagina zetten waar ze hun mening uiten. In ieder geval staat er een ding vast: Starbucks zorgt ervoor dat haar werknemers gehoord worden.

Een ander goed voorbeeld is AT&T’s ‘Social Circle’. Dit employee advocacy plan is opgezet met als doel de reputatie van de organisatie te verbeteren. Personeel met veel social media kennis en ervaring kunnen lid worden van de Social Circle en bijdragen aan het promoten van AT&T. Het bedrijf ging een stapje verder door content op de persoonlijke social media accounts van de Social Circle leden te posten. Deze content is vooraf vastgesteld, zodat de leden snel en gemakkelijk informatie en nieuws over AT&T kunnen sharen en re-sharen.

Voor Social Circle had AT&T al een grote hoeveelheid personeel dat actief was op verschillende social media websites. Omdat deze groep al een social media follower-base had, kon AT&T in contact maken met mensen die zij anders niet zou kunnen bereiken. Het gebruik van persoonlijke social media heeft de promotie ook meer ‘’menselijk’’ gemaakt. Klanten worden bereikt door echte personen in plaats van een bedrijfsaccount.

Het resultaat: een grote community, 20,000 social media posts over het bedrijf en customer engagement met meer dan 400,000 mensen online.

 

Voordelen van employee advocacy

Zoals je ziet heeft employee advocacy al een goede naam opgebouwd bij bekende merken. Niet gek, want een goede employee advocacy strategie brengt veel voordelen met zich mee:

Een groter bereik
Bedrijven hebben vaak accounts op Facebook, Instagram of Twitter. Maar het personeel kan actief zijn op andere social media websites, zoals Quora, Reddit en Tumblr. Als een bedrijf haar content kan delen via de social media accounts van haar werknemers, kan het een meer gevarieerde groep mensen benaderen. Daarnaast is het potentiële online bereik van een werknemer zeker 10 maal zo groot vergeleken met een corporate social media account.

Authenticiteit en vertrouwen
Een onderzoek door Gartner heeft aangetoond dat slechts 15% van de ondervraagden vertrouwen heeft in de aanbevelingen van bedrijven. Aan de andere kant gaf 84% aan dat ze eerder aanbevelingen van vrienden, familie en kennissen geloven. Data van de 2017 Edelman Trust Barometer geeft aan dat mensen meer vertrouwen hebben in een werknemer vergeleken met een CEO. Een bericht afkomstig van een medewerker wordt als zes keer betrouwbaarder beschouwd dan een bericht van het bedrijf zelf. Dit komt omdat echte employee advocacy niet geforceerd kan worden; het gaat uiteindelijk om de eerlijke mening van een werknemer. Een positieve boodschap van een medewerker over het bedrijf kan dus meer invloed uitoefenen op het publiek en zeer bepalend zijn voor het imago van de organisatie.

Biedt personeel de gelegenheid voor professionele ontwikkeling
Natuurlijk is employee advocacy ook erg relevant voor de werknemer zelf. Wist je dat ervaring en kennis van social media zeer in trek is in het bedrijfsleven? Een goede reden om actiever te zijn op social media en social media skills verder te ontwikkelen. Regelmatig een kijkje nemen op social media houdt werknemers ook up to date wat betreft de laatste trends binnen hun industrie. Het delen van nieuwtjes op social media heeft een leuke bijwerking: het zorgt ervoor dat content beter wordt begrepen en onthouden.
Daarnaast helpt content delen om social media een professioneel netwerk te bouwen. Je zult sneller werknemers bereiken die ook geïnteresseerd zijn in jouw content en met jou in contact willen blijven.

Meer weten?

Onze experts helpen graag.

Employee advocacy voor mijn bedrijf

Het handige van employee advocacy is dat het in principe niet uitmaakt of jouw onderneming groot of klein is. Zolang enkele werknemers gewillig zijn om content over jouw bedrijf te delen op hun persoonlijke social media accounts, kun je al een employee advocacy plan in elkaar zetten. Tijdens het maken van zo’n plan zijn er een paar dingen waar je rekening mee kunt houden:

Hoe motiveer ik mijn werknemers?
Waar focust een employee advocacy plan op? Op de werknemer natuurlijk! In het begin zijn werknemers vaak wel bereid om tijd te besteden aan employee advocacy. Maar na verloop van tijd kan de motivatie hiervoor verzwakken. Hoe zorg je ervoor dat een werknemer niet na een maand afhaakt?
Het is belangrijk je personeel te blijven stimuleren. Dit kan heel verschillend zijn voor elke werknemer. De een wilt misschien een bonus, terwijl de ander gemotiveerd wordt door extra trainingen. Doe daarom eerst onderzoek naar welke voordelen van employee advocacy relevant zijn voor jouw werknemers.

Welke content zal ik verspreiden?
Ook hier ligt de keuze voor het grootste deel bij de werknemer zelf. Zij zijn uiteindelijk degenen die beslissen of ze content wel of niet op hun social media pagina willen plaatsen. Vraag dit dan ook na.
Verder kun je de content zo gevarieerd mogelijk maken. Houd het dus niet alleen op foto’s en statusupdates, maar denk ook eens aan blogs, vlogs of podcasts. Wees lekker creatief! Zorg er wel voor dat content niet helemaal off-brand gaat. Controleer daarom welke medewerker wat deelt en welke impact de content kan hebben op het bedrijf. Een methode om employee advocacy in de hand te houden is om eerst de keywoorden en- zinnen te bepalen voor medewerkers die zelf content willen creëren.

Welke KPI’s zijn belangrijk?
Elk goed plan heeft een doel nodig. Wat wil je met employee advocacy bereiken en hoe kun je dit meten? Bepaalde KPI’s (key performance indicators) geven aan of het plan de resultaten biedt die voor jou van belang zijn. Dit kan bijvoorbeeld het aantal pageviews zijn van jouw webshop of het aantal potentiële klanten die jij met employee advocacy kunt bereiken.

Wanneer zet jij jouw beste promotietool in?

Aurora Oetomo

Aurora Oetomo

Aurora is een Content Specialist bij Lightspeed. Als ze niet een blog aan het tikken is, leest ze artikelen over filosofie en psychologie, neemt ze lange wandelingen of speelt ze piano.