De 4 essentiële kassafuncties voor horecaondernemers

De 4 essentiële kassafuncties voor horecaondernemers

Begin 2019 met goede voornemens die echt een impact hebben op je onderneming. Wil je het nieuwe jaar goed beginnen, evalueer dan of je kassasysteem niet toe is aan een update. Kies voor software die echt waarde toevoegt aan je zaak. Software die meer inzicht geeft in de beslissingen die je kunt nemen om volgend jaar nog meer te verkopen, maar je ook zal helpen elk aspect van uw bedrijf te optimaliseren. Van orderafhandeling tot betaling, en van voorraadbeheer tot personeelsbeheer.

Welke functies zijn écht noodzakelijk om een restaurant effectief te beheren? Hier is een samenvatting van de 4 functies die het meest worden gebruikt door managers in de horeca.

1. Dagelijks management

Je gaat veel baat hebben bij software die het dagelijks management eenvoudiger maakt. Van voorraadbeheer tot het wijzigen van uw menu tot het beheren van medewerkers, een kassasysteem moet al deze taken ondersteunen en vereenvoudigen.

Voorraadbeheer

Om een ​​vlotte service te garanderen en teleurstellingen te voorkomen, is het fijn om gasten van tevoren op de hoogte te kunnen stellen dat een gerecht niet langer beschikbaar is. Met het juiste kassasysteem kunt je de voorraad automatisch op elk apparaat in realtime aanpassen.

Vloerplan beheer

Het komt vaak genoeg voor dat gasten van tafel willen veranderen. Rond piekuren kunnen zulke wijzigingen stressvol zijn voor medewerkers. Met een functie in Lightspeed Restaurant, kunt je je vloerplan direct aanpassen, tafelgasten wijzigen, en met één klik en tafels samenvoegen voor grotere groepen.

Menu management

Het is makkelijk om een menu te maken, en net zo makkelijk om het ‘on-the-go’ bewerken. Heb je dagelijkse specials? In een paar minuten kun je gerechten toevoegen, verwijderen of bewerken in je kassasysteem. Ook kunt je het menu personaliseren door aantrekkelijke foto’s van producten toe te voegen. Zo wordt het voor de gast een makkelijker om een keuze te maken.

essentiele-kassafuncties-horeca

2. Bestellingen

Hoe maak je het leven van het personeel makkelijker? Optimaliseer de orderafhandeling in uw restaurant. Lightspeed heeft verschillende functies en toepassingen die hierbij kunnen helpen.

Bestellen

Het voordeel van Lightspeed Restaurant is dat je bestellingen rechtstreeks op de iPad kunt invoeren, ongeacht waar uw klanten zijn. Zodra je een bestelling invoert, wordt deze rechtstreeks naar de bar of de keuken verzonden. Bestellingen opnemen op papier en deze handmatig invoeren is verleden tijd! Deze manier bespaart je veel tijd, en geeft het personeel meer tijd om aandacht te besteden aan de gasten.

Self-Order Menu

Het Self-Order Menu van Lightspeed geeft je gasten de mogelijkheid te om zelf via een iPad te bestellen. Gemiddeld zal de rekening hoger uitvallen: gasten hoeven niet langer te wachten totdat een bediende vrij is om een ​​bestelling op te nemen en zullen sneller geneigd zijn om meer items toe te voegen. Aantrekkelijke foto’s van de gerechten hebben ook een grote invloed op hun keuze. Bijkomend voordeel van de Self-Order app is dat de hoeveelheid order-fouten drastisch vermindert.

Als de gewoonten van de gasten veranderen, kan de service niet achterblijven. Het restaurant La Ferme Blanche d’Asie maakte gebruik van de beschikbare technologie om de aangeboden ervaring te verbeteren. Minder fouten, meer efficiëntie, meer bestellingen en meer succes.
Ding Zhong Zhang – La Ferme Blanche d’Asie

Kitchen Display System

Het Kitchen Display System biedt betere communicatie tussen de keuken en de vloer. Wanneer het personeel bestellingen opneemt in het restaurant, kunnen zij meteen opmerkingen toevoegen en het keukenpersoneel informeren over specifieke verzoeken of allergieën van klanten.

Tijdens piekuren kan het erg stressvol worden, maar met dit scherm kan de keuken de verwerkingstijd en de bestelstatus volgen aan de hand van gemakkelijke kleurcodes.

essentiele-kassafuncties-horeca

3. Multi-locatie

Voor restaurateurs met meerdere restaurants kan het lastig zijn om alle vestigingen in de gaten te houden zonder zelf overal aanwezig te zijn. Met Lightspeed Restaurant kunnen al uw restaurants op één systeem draaien, en kunnen zo de prestaties van elk restaurant vanaf één plek geanalyseerd worden.

Multi-menu

Als het menu in elk restaurant hetzelfde is, kun je snel een wijziging doorvoeren door het aan te passen in de backoffice. In de restaurantmanager kun je met de master functie algemene wijzigingen in alle menu’s tegelijk aanbrengen.

Prestatie analyse

Het voordeel van de multi-locatie functie is dat je een realtime overzicht hebt van de verkopen in iedere vestiging en de verschillen in klant-gewoonten kunt analyseren. Je zult snel merken dat de ene restaurant de andere niet is en dat je verschillende locaties veel makkelijker kan vergelijken.

We merken bijvoorbeeld dat de klanten bij Rue de Flandre dol zijn op vegetarische suggesties. Klanten bij Place Jourdan waarderen vooral het speciale lunchaanbod.
Arnaud Mestdag – Takumi

Mobiliteit

Dankzij de mobiliteit van de software kunt je je onderneming overal beheren. Een kerstmarkt, een privé-evenement, een pop-uprestaurant of een festival: je mobiele kassasysteem vergezelt je overal

Het voordeel is dat ik Lightspeed overal kan gebruiken, zowel in mijn restaurant als op de kerstmarkt. Integratie is eenvoudig en ik houd overzicht over de verkoop, zelfs op afstand.
Cédric Mosbeux – Ferdinand Obb – Delicatessen

essentiele-kassafuncties-horeca

 

4. Data rapporten

De grote kracht van Lightspeed zijn de data rapporten. Dankzij de rapporten die beschikbaar zijn in de backoffice van uw software, kunt je elk detail van je restaurant analyseren.

Verkoop-rapporten

De analyse van gegevens is een van de sleutels tot succes. Als je weet hoe het bedrijf presteert op elk vlak, kun je betere beslissingen nemen. Wat zijn je meest winstgevende gerechten? Wat zijn de best verkochte menu items? Welke dagdelen generen het meeste omzet? Wat waren de prestaties van deze maand vergeleken met dezelfde maand vorig jaar? In de Lightspeed-rapporten vind je alle antwoorden op deze vragen.

Personeels-rapporten

Welke personeelsleden krijgen het meeste fooi en welke zijn actief bezig met upselling? Wie genereert de hoogste gemiddelde rekening? Je kunt de prestaties van je werknemers analyseren en eventueel extra training aanbieden aan degenen die het nodig hebben. Door de beste werknemers te identificeren, kunt je de planning efficiënter maken en bepalen wanneer je een personeelstekort heeft of juist te veel personeel inzet.

Einde van de dag rapport

Aan het einde van de dag kun je, of je nou in het restaurant of thuis bent, eenvoudig het dagelijkse rapport bekijken om te zien hoe het met het bedrijf gaat. Je kunt verkoop, piekuren, omzet, marges en zelfs de best verkopende medewerker zien.

Jouw restaurant verdient de beste technologie in 2019

Probeer 14 dagen gratis Lightspeed Restaurant