Facebook advertising voor e-commerce succes

Facebook biedt u als gebruiker veel advertentiemogelijkheden om zeer specifiek uw doelgroep te bereiken voor een relatief laag budget. Daarom is het beheren van een Facebook campagne ten opzichte van bijvoorbeeld AdWords, voor veel retailers een uitkomst. Welke Facebook-advertentie instellingen zijn voor u als retailer relevant en hoe krijgt u meer inzicht in wat zo’n advertentie gaat opleveren? Met deze blogpost hoop ik u bewuster te maken van een data-driven Facebook strategie.

Het beheren van zo’n budgettechnische campagne is leuk, maar uiteindelijk draait het maar om één ding: wat levert de campagne nu daadwerkelijk op? Meten is weten en daarom begint deze blogpost met een data-driven Facebook-strategie, oftewel De Google URL builder. Voordat u start met het maken van de advertentie in Facebook is het belangrijk om eerst een UTM code (Urchin Tracking Module) aan te maken. Met de Google URL builder kunt u een specifieke link aanmaken per Facebook campagne. De UTM code die de Google URL builder aanmaakt, zorgt er voor dat de fans die uw Facebook-campagne klikken, getraceerd worden. Hierbij is het van belang dat in Google Analytics uw e-commerce instellingen ingeschakeld staan. Zo kunt u uw rendement op de Facebook investeringen terug zien.

Wanneer u de campagne URL’s uit de Google URL builder gegenereerd heeft, kunt u starten met het instellen van de campagne doelstelling. Op Facebook kan dit door links bovenaan in het menu op de pijl naar beneden te klikken. Vervolgens selecteert u in het dropdown menu ‘advertenties maken.’ Bij het instellen van de advertentie heeft u de keuze uit verschillende doelen. Facebook verdeelt de doelen in pagina, app, event, video, aanbiedingen en website doelstellingen.

In deze blogpost komen de drie relevantste sales doelstellingen voor online retailers aan bod:

facebook-ads-1

Mensen naar uw webshop sturen

De UTM code die u eerder heeft aangemaakt kunt u gelijk invoeren in de balk ‘Voer de URL in die je wilt promoten’. Dit is stap 1 bij het maken van een Facebook-campagne. Als u op doorgaan heeft geklikt, komt u terecht bij de doelgroepbepaling van uw campagne. Op Facebook kunt u uw doelgroep afbakenen met de volgende instellingen:

facebook-ads-2

  • Locatie – Locaties kunt u gebruiken om de doelgroep in te stellen per land, provincie, stad, plaats of postcode. U kunt meerdere locaties instellen per advertentie. De geselecteerde locaties kunnen ook tegelijkertijd opgenomen of uitgesloten worden. Om de locaties nog verder uit te diepen kunt u voor die locatie instellen wat de doelgroep op de locatie doet. Stel: u kiest voor een stad, dan kunt u binnen die stad ook nog filteren op mensen die daar wonen, mensen die er onlangs geweest zijn of personen die er geweest zijn tijdens een rondreis.
  • Demografische gegevens – Hier kunt u de minimale en maximale leeftijd instellen van de doelgroep die voor uw advertentie relevant is. Ook kunt u hier het geslacht instellen. Houd hierbij wel in gedachten dat sommige Facebook-gebruikers hun geslacht nooit hebben ingevuld. Deze kunt u alleen bereiken door ‘alles’ te selecteren.
  • Interesses – Facebook kan u helpen specifieke doelgroepen te bereiken door te kijken naar hun interesses, activiteiten, de pagina’s die ze leuk vinden en vergelijkbare onderwerpen. Combineer interesses om het bereik van uw advertentie uit te breiden.
  • Gedrag – Hier kunt u uw doelgroep instellen op basis van aankoopgedrag of -intenties, apparaatgebruik en meer.
  • Connecties – Bereik mensen die een speciale connectie hebben met uw pagina, app of evenement. Zo verkleint u uw doelgroep met alleen personen die deze speciale connectie hebben en die ook aan de andere door u geselecteerde doelgroepcategorieën voldoen.
  • Aangepaste doelgroep – Is dit nog steeds niet de doelgroep die u wilt bereiken, dan kunt u kiezen voor een aangepaste doelgroep. Door het instellen van een aangepaste doelgroep kunt u op een andere manier targetting toepassen. Dit kan aan de hand van uw klantenlijst, websiteverkeer of app-activiteiten. Volgens een onderzoek van Marinsoftware kost het instellen van een aangepaste doelgroep minder dan het instellen van een advertentie op categorie of interesse. Marinsoftware geeft aan dat u bij een aangepaste doelgroep 14% minder per cost-per-click en 64% minder per cost-per-conversie betaalt. Hier leest u hoe u een aangepaste doelgroep maakt.

Aan de rechterzijde van de advertentie instellingen kunt u zien hoe groot uw publieksselectie is. Facebook geeft dit aan met een ‘specifieke’ en ‘brede’ doelgroepsbepaling. Heeft u uw doelgroep helemaal naar wens ingevuld? Dan kunt u starten met het invullen van het budget dat u voor ogen heeft. Het budget kunt u instellen per dag of per looptijdbudget. U kunt al starten met een bedrag van 1 euro per dag. Hoe hoger het budget en hoe korter de periode van het looptijdbudget, hoe groter het dagelijkse bereik. Heeft u een budget vastgesteld van 100 euro, kijk dan of u een en dezelfde advertentie kunt gaan A/B-testen. Dit kunt u doen door twee dezelfde advertenties in te stellen met hetzelfde looptijdbudget van 50 euro en verschillende instellingen. Probeer met het A/B-testen eens een andere afbeelding of verander de advertentie instellingen zoals interesse, locatie en leeftijd. Via advertentiebeheer kunt u vrijwel gelijk zien welke advertentie meer oplevert.

facebook-ads-3

Stap drie is het maken van uw advertentie. Hier kunt u kiezen of u een of meerdere afbeeldingen wilt tonen. Stel u heeft een fashion store en wilt meerdere producten uit de zomer sale onder de aandacht brengen, dan kiest u hier voor het tonen van meerdere afbeeldingen. Facebook heeft een limiet van 5 afbeeldingen en er zijn geen extra kosten verbonden aan deze optie. Per deeladvertentie voegt u een foto, kop, beschrijving en bestemmings-URL toe. Vergeet niet de door u eerder gegenereerde UTM-code per foto toe te voegen (zoals ook weergegeven in onderstaande afbeelding onder de bestemmings-URL).

facebook-ads-4

Een andere tip naast het A/B-testen is te checken hoe de advertentie er uit ziet voor verschillende plaatsingen en weergaven op apparaten. Onder het advertentievoorbeeld kunt u per plaatsing of apparaat zien hoe de advertentie word weergegeven. Is de advertentie voor elke plaatsing of apparaat naar wens? Dan kunt u de Facebook-advertentie order plaatsen.

2. Claims van aanbiedingen genereren

Naast het doorsturen van bezoekers naar uw website, kunt u met Facebook ook bepaalde aanbiedingen op uw pagina belichten. Hierbij kunt u uw fans gericht een speciale aanbieding geven. Bij het aanmaken van een aanbieding kunt u gemakkelijk een afbeelding, titel en beschrijving toevoegen. Vergeet hierbij niet een vervaldatum en eventueel een limiet in te stellen. Onder ‘Meer opties’ kunt u ook nog het publiek beperken op locatie of taal. Heeft u een specifieke link voor het inwisselen, dan kunt u die hier plaatsen. Dit geldt ook voor de voorwaarden en bepalingen van de aanbieding. Met SEOshop kunt u er zelf voor zorgen dat de aanbieding of kortingscode overeenkomt met de door u ingestelde Facebook-aanbieding. Hier leest u hoe u een kortingscode met SEOshop aanmaakt.

facebook-ads-5

3. Conversies in uw webshop stimuleren

Met conversiemetingen kunt u acties bijhouden die mensen uitvoeren nadat ze uw Facebook-advertenties hebben bekeken. Deze acties worden op Facebook onderverdeelt in betalingen, registraties, leads, belangrijke paginaweergaven, toegevoegd aan winkelwagen en overige websiteconversies. Voor u als webwinkelier zijn vooral betalingen en ‘toegevoegd aan winkelwagen’ interessant om te meten. Wanneer u bijvoorbeeld heeft gekozen voor ‘toegevoegd aan winkelwagen’ als conversiedoelstelling en daarna een naam heeft toegevoegd, genereert Facebook automatisch een conversietrackingpixel.

facebook-ads-6

Door een conversietrackingpixel te maken en deze toe te voegen aan de pagina’s in de webshop waar conversies plaatsvinden – zoals de ‘in winkelwagen pagina’ – kunt u zien wie er tot conversie overgaat naar aanleiding van de Facebook-advertentie. In de advertentiebeheeromgeving (aan de linkerkant van uw Facebook-pagina) kunt u per advertentie en per apparaat, mobiel, tablet of desktop terugzien welke advertentie het beste converteert.

Meten is weten

Hierboven zijn drie verschillende sales doelstellingen voor Facebook-advertenties behandeld. Uiteraard kunt u op Facebook advertentiebeheer zelf de campagnes op de voet volgen. Ik raad u echter wel aan om de echte balans op te maken aan de hand van Google Analytics. Met de door u eerder gegenereerde UTM-codes uit de URL-builder kunt u nog beter inzicht krijgen in de prestatie van uw advertenties. De resultaten van de campagnes kunt u vinden in uw Analytics dashboard onder acquisitie > campagnes > alle campagnes.
Het is zonde om energie te stoppen in een Facebook-campagne zonder actief gebruik te maken van de Google URL-builder. Het geeft u meer inzicht in welke campagnes het goed doen en niet onbelangrijk: wat het u uiteindelijk oplevert.

Gebruikt u al actief Google URL-builder voor een data-driven Facebook strategie? We horen graag uw ervaringen in de comments!

facebookmarketingbannerv2-2