Gouden Facebook Marketing tips voor uw webshop

Facebook is met ruim 6,6 miljoen dagelijkse bezoekers het populairste social media platform in Nederland. Voor webwinkeliers is het daarom interessant om dit kanaal in te zetten voor branding, community building en om leads te genereren. In deze blogpost gaat Facebook expert Mark Bongers van Mark Bongers | Facebook marketing academy in op Facebook marketing en hoe u met behulp van de Lightspeed Facebookshop plugin nog effectiever uw webwinkel kunt promoten via Facebook.

Waarom u Facebook moet gebruiken voor uw webshop

In webwinkels kon men al geruime tijd via een Facebookbutton favoriete producten delen op Facebook. Naast deze integratie van social media in webshops is het ook mogelijk om een Facebookshop te starten bij Lightspeed. Met een Facebook shop kunt u producten verkopen via Facebook. Het voordeel is dat deze shop volledig wordt geïntegreerd in de Facebookpagina van uw bedrijf, zodat bezoekers direct op Facebook in uw webshop kunnen kopen zonder Facebook te verlaten. Facebook kent een hoge conversieratio van maar liefst 1,85%. Volgens Bongers komt dit vooral omdat de barrières op Facebook laag zijn en het een kanaal is voor impuls inkopen. ‘Een klik via Facebook is anders dan een klik via Google, omdat men op Facebook vaak niet bewust aan het zoeken is naar uw product. Een klik op Facebook is dichterbij omdat Facebook en uw webwinkel slechts een klik van elkaar verwijderd zijn.’

De misvatting over Facebook

Er zijn een hoop misvattingen bij het monitoren van de verkopen via social shopping en social selling. Veel marketeers denken dat metrics als ‘likes’ en ‘pageviews’ bepalend zijn en zien deze metrics als een doel op zich. Bongers vertelt dat dit nooit het geval kan zijn: ‘Het is vooral van belang om te beseffen dat de metrics op Facebook, zoals likes en shares, maar zelfs ook engagement en het algoritme nooit een doel op zich kunnen zijn. Veel marketeers stellen in hun marketingplanning social media doelstellingen op in de vorm van een te bereiken aantal likes of hoogte van engagement. Maar wat zegt het, wanneer u likes op Facebook met een bepaald percentage zijn gestegen? Het is belangrijk om te realiseren dat u Facebook moet inzetten als kanaal; een middel om het doel te bereiken.’

Wat volgens Bongers echt telt is het bereik, in plaats van likes. We moeten ons echter wel voorbereiden op de gedachte dat een groot organisch bereik behalen steeds minder realistisch is. Voor resultaat zal er volgens hem geïnvesteerd moeten worden.

Een content strategie op Facebook

Veel bedrijven gebruiken tegenwoordig een contentstrategie, een plan dat vaststelt welke content op welk moment via welk medium wordt gecommuniceerd. Handig volgens menig marketeer, maar Mark is allergisch voor het woord ‘strategie’. Volgens hem valt er niet altijd te plannen wat er gaat gebeuren en draait een posting strategie eigenlijk maar om twee dingen:

1. Content die werkt
De meeste succesvolle Facebook tijdlijns berichten bevatten volgens Bongers bijna altijd twee elementen: ze zijn actueel, haken in op het gesprek van de dag en ze gebruiken hierbij altijd humor om de aandacht van de afzender te verleggen. Probeer dus te kijken wat er speelt bij uw doelgroep.
2. De 80/20 regel
Het is belangrijk dat u 80% van uw tijdlijnberichten aan branding besteedt. Dit is dus actuele ‘shareable’ content met een duidelijke link naar uw eigen propositie. De overige 20% mag commerciële content zijn dat gericht is op conversie naar een lead of sale.

Bongers vindt dat iedereen vooral moet stoppen met het opzetten van de bekende like, share en win acties. ‘ U kent ze wel, de talloze like, share en win acties waarbij waarschijnlijk nooit iemand heeft gewonnen. Dergelijke acties moet u vermijden. Ze komen erg onprofessioneel over en bovendien zijn consumenten op Facebook het beu om continu gedeelde winacties tegen te komen.’

Facebook is watching you

Het was ooit heel gemakkelijk om te adverteren op Facebook, zonder dat daar ook maar enige kosten aan verbonden waren. Het enige wat u hoefde te doen is een bedrijfspagina aan te maken, likes en fans te werven en met regelmaat commerciële berichten te posten. Doordat steeds meer bedrijven gebruik maakten van Facebook als een gratis advertentie medium, heeft Facebook haar beleid strenger gemaakt. Het algoritme is door Facebook in het leven geroepen, om de overlading aan berichten te kunnen managen. Voorheen kreeg een gemiddelde Facebookgebruiker zo’n 1500 berichten per dag te zien. Het algoritme, wat volgens Bongers een ontwikkeling is van Facebook dat bepaalt welke content interessant is voor een gebruiker, maakt daaraan een einde. ‘Door de invoering van het algoritme wordt het behalen van viraliteit steeds moeilijker. Facebook kijkt in haar algoritme kritisch naar content en stelt hieraan steeds hogere eisen. In het MKB wordt momenteel zeker 30 procent aan organisch bereik behaald. Grotere bedrijven worden echter steeds meer ingeperkt en behalen maar tot 7% organisch bereik.’ Bongers sluit niet uit dat over een paar jaar geen enkel bericht nog organisch, dus zonder te betalen, uw fans bereikt.

Juist door het algoritme is content marketing van groot belang op Facebook. Bongers verwacht een groei in de populairiteit van ‘owned media’, waarbij het algoritme niet van toepassing is. Hij zegt dat het interessant is om een eigen dergelijk platform voor het delen van content te starten, een waarmee u zoveel mogelijk data van fans kan verzamelen en u niet afhankelijk bent van Facebook. Want bij Facebook bent u te gast en daar bepaalt Facebook de regels.

Om toch te zorgen dat uw berichten viraal gaan, is het vooral van belang om origineel te zijn en op te vallen. ‘Consumenten scrollen in een razend tempo door hun tijdlijn, waardoor een opvallende afbeelding cruciaal wordt. Probeer het anders te doen dan anderen en gebruik bijvoorbeeld opvallende kleurencombinaties en aparte afbeeldingen, ‘ zegt Bongers. Wat volgens hem ook erg goed is voor viraliteit zijn video’s. ‘Een video op Facebook wordt tot wel 10 keer beter bekeken dan tekstuele berichten. Video’s die op Facebook gezet worden, worden op een gemiddelde dag samen gemiddeld een miljard keer bekeken. ‘watching

Applicaties

Het aantal apps voor Facebook om campagnes op te stellen neemt steeds meer toe. Ook webwinkeliers kunnen hun voordeel behalen met apps als ze deze op een effectieve manier inzetten. Volgens Bongers zijn apps een goede manier om uw doelgroep te activeren en ideaal voor het verzamelen van data. Hij raadt iedereen aan om apps te gebruiken om een campagne op te zetten in plaats van campagnes op te zetten met tijdlijnberichten.

Tools voor webwinkeliers

Bongers raadt een aantal relevante tools aan die u als webwinkelier echt niet mag missen.
1. Power Editor: dit is een tool die ervoor zorgt dat adverteerders meer vrijheid krijgen in de keuze voor budgetten, advertentiedoelen en teksten in de advertentie zelf. In een reguliere advertentietool wordt u beperkt in het aantal tekens dat u gebruikt, maar met de Power editor kunt u zelf de inschatting maken voor bijvoorbeeld de lengte van een advertentie.
2. Doelgroepen: dit is een handige tool voor webwinkels. U kunt hiermee een retargeting doelgroep instellen. Door middel van deze retargeting kunnen personen die uw webwinkel hebben bezocht, maar niets hebben gekocht, eenvoudig opnieuw worden benaderd met relevante berichten.
3. Landingspagina’s en apps: steeds vaker worden landingspagina’s ingezet voor het verzamelen van de e-mailadressen van potentiële klanten met campagnes zoals winacties en tijdelijke kortingsacties. Er zijn diverse tools die landingspagina’s aanbieden (Google eens en je vindt er tientallen). Kijk welke tool bij jou past, want leadgeneratie is een belangrijke stap in het bevorderen van verkoop via social media. De verzamelde data kan worden gebruikt voor doeleinden zoals e-mailmarketing en retargeting. Dit laatste betreft het gericht adverteren naar mensen die eerder hun e-mailadres bij je achtergelaten hebben.

Targeting

Met het adverteren op Facebook is er een heel uitgebreide mogelijkheid tot targeting. Dit is zeer interessant als u als ondernemer of organisatie een groter bereik wilt hebben. Het is mogelijk om te targetten op demografische gegevens (relatiestatus, opleiding, werk, generatie, ouders en levensgebeurtenissen), interesses en gedrag (activiteiten op het internet, reizen en mobiele apparaten). Een nieuw geïntegreerde targetoptie is levensgebeurtenissen. Marketeers kunnen hiermee targeten op personen die bijvoorbeeld net jarig geweest zijn. Bongers zegt dat er nog veel meer targetopties in het verschiet liggen: ‘Veel opties worden eerst uitgeprobeerd op de Amerikaanse markt. Denk bijvoorbeeld aan de opties om te targetten op inkomen, WOZ-waarde en politieke voorkeuren. We moeten nog even geduld hebben voordat we deze relevante metrics ook in Nederland kunnen toepassen.’

Google vs. Facebook

Er is een heuze concurrentiestrijd tussen de advertentieplatformen van Google en Facebook bezig. Waar Google voorheen het monopolie in online adverteren in handen had, heeft Facebook nu een groot deel van de markt ingepikt. ‘Ze schuiven steeds dichter naar elkaar toe,’ aldus Bongers. ‘Ik geloof zelf dat ieder advertentieplatform zijn eigen roots heeft. Google zal bijvoorbeeld nooit zo succesvol zijn in social als Facebook en andersom zal Facebook Google nooit overbodig maken.’ Bongers zegt dat beide platformen voor- en nadelen hebben. ‘Google ads blijft een specifieke manier van advertising, maar ik geloof niet dat Facebook dit irrelevant gaat maken. Facebook biedt vooral een advertentiemogelijkheid dat effectief is voor branches met een lage productbetrokkenheid. U kunt hiermee op korte termijn resultaat halen uit uw campagne. Google vereist daarentegen een meer structurele aanpak, waarbij resultaat opbouwt. Voor de korte termijn is Google minder effectief. De advertentieplatformen vullen elkaar dus mooi aan.’
Volgers Bongers haalt momenteel geen enkel platform het bij het aantal personen dat door middel van Facebook wordt bereikt. ‘Toch is het wel interessant om de advertentiemogelijkheden van Twitter en LinkedIn te gebruiken. Twitter heeft bijvoorbeeld een erg loyaal bestand aan gebruikers en LinkedIn is goed om zakelijke doelgroepen te bereiken.’

google vs facebook

De toekomstvisie van Mark Bongers

‘Ik hoop dat Facebook zich meer ontwikkelt als sociale adviseur voor consumenten. Als ik bijvoorbeeld een restaurant zoek, dan wil ik dat er tegen mij gezegd wordt: ‘Mark, zoals ik jou ken zou ik jou restaurant X adviseren.’ Door de onuitputtelijke hoeveelheid data die Facebook bezit, zijn zij in staat om sociale factoren mee te laten spelen in het verbinden van consumenten en merken. Ik weet dat Facebook deze kant op gaat, maar ik hoop dat veel bedrijven hier profijt van gaan hebben.’

Download het gratis E-book ‘Starten met Facebook marketing voor uw webshop’ en leer wat u moet doen om Facebook effectief in te zetten voor uw webshop.

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.