Feestdagen Special Deel 3 - Meer terugkerende klanten

De feestdagen staan voor de deur. De maanden november en december zetten vorig jaar 32% meer omzet om dan gemiddeld. Om u te helpen groeien met apps, schrijf ik de komende 4 weken elke week een blogpost over de vier behoeften van een webwinkelier: 1) meer bezoekers, 2) meer conversie, 3) meer retentie en 4) efficiënter shop beheer. Deze week besteden wij aandacht aan de terugkerende klant.

U besteedt tijd, aandacht en geld aan apps die meer bezoekers aantrekken. Daarnaast wilt u meer bezoekers omzetten in betalende klanten, ofwel uw conversie verhogen. Maar het behouden van bestaande klanten en verleiden tot herhaalaankopen blijft erg belangrijk. Uit onderzoek blijkt dat het 6 tot 7 keer meer geld kost om een nieuwe klant aan te trekken, dan het behouden van een bestaande klant. Daarnaast is de kans 60-70% op het genereren van een verkoop bij een bestaande klant, terwijl een nieuwe klant een koopkans heeft van 5-20%.

Er zijn 3 manieren om uw retentie te verhogen en uw klanten te verleiden tot een herhaalaankoop richting de feestdagen. Wij zetten ze voor u hieronder uiteen met bijbehorende apps om direct aan de slag te gaan.

  1. Maak het persoonlijk
  2. Creëer vertrouwen
  3. Engage uw klant

1) Maak het persoonlijk

Met uw online winkel heeft u wel degelijk de kans de customer experience van uw klant persoonlijker te maken. Via verschillende kanalen kunt u zich onderscheiden van uw concurrentie door net een stapje verder te gaan in het contact met uw klanten.

MailChimp

“Bouw eenvoudig en snel uw eigen persoonlijke email marketing campagnes”

MyAbandonedCart

Door behulp van persoonlijke email campagnes kunt u uw klant opnieuw leidden naar uw webshop. Met MailChimp deelt u uw klant in in bepaalde segmenten, zodat u email campagnes kan opstellen met content die alleen relevant is voor de ontvanger van dat segment.

Segmenten zijn in te delen op demografische gegevens, maar ook op open & click rates van verstuurde mails. Sommige klanten zijn bijvoorbeeld ambassadeur van uw merk, en hebben een hogere open & click rate dan anderen. Zij zijn dus waarschijnlijk eerder over te halen tot een herhaalaankoop dan anderen klanten.

MailChimp segmentation

MyBirthdayMailer

“Verstuur uw klanten een persoonlijke kortingscode op hun verjaardag”

MyBirthdayMailer

Met MyBirthdayMailer stuurt u automatisch een verjaardagsemail naar uw klanten met een persoonlijke kortingscode. U maakt snel en eenvoudig email templates in verschillende talen en er zit geen limiet aan het aantal te versturen emails.

MyBirthdayMailer

Zopim Live Chat

“Verbeter de interactie met uw bezoeker en verhoog uw conversie”

Zopim Live Chat

Met Zopim Live Chat chat u live met uw bezoekers en verhoogt u de betrokkenheid. Via een live chat kunt u persoonlijke service verlenen aan uw bezoekers. 86% van alle consumenten betaald immers meer voor een product bij een uitstekende customer experience, waaronder service.

De Zopim live chat is volledig te stylen naar uw huisstijl. Daarnaast kunt u uw bezoekers ook via uw smartphone te woord staan.

Zopim Live Chat

2) Creëer vertrouwen

Waar uw klanten worden toegang hebben tot een breed scala aan informatie, prijsvergelijkers en forums, is het creëren van vertrouwen bij uw klant belangrijker dan ooit. Het vertrouwen van uw klant in uw webshop en merk na het zien van een kwaliteitskeurmerk, kan zich vervolgens uiten in een goede review na aanschaf van een product.

WebwinkelKeur

“Verhoog het vertrouwen met WebwinkelKeur”

WebwinkelKeur

Verzamel (product)reviews met de gratis app WebwinkelKeur en sluit u aan bij 2700 webwinkels. U kunt ook bestaande reviews koppelen. Stichting WebwinkelKeur combineert een keurmerk met een compleet klantbeoordelingen-systeem.

WebwinkelKeur

The Feedback Company

“The Feedback Company helpt webshops met het verzamelen en publiceren van reviews”

The Feedback Company

The Feedback Company is een tool om (product)reviews te verzamelen en te publiceren. Met The Feedback Company verstuurt u automatisch e-mails en stelt u uw eigen template samen. The Feedback Company biedt 14 verschillende widgets die u kunt plaatsen met uw verzamelde beoordelingen. U kunt sinds kort ook WebwinkelKeur gebruiken in combinatie met The Feedback Company. Lees hier voor meer informatie.

The Feedback Company

3) Engage uw bezoeker

Customer engagement, ook wel klantbetrokkenheid, geeft de mate van betrokkenheid van een klant tot uw bedrijf of webwinkel aan. Naast prijs, kwaliteit en service, biedt customer engagement u een belangrijk wapen om uzelf te onderscheiden van de concurrentie. Dit kan met onderstaande apps.

LoyaltyLion

“Creëer snel en eenvoudig een eigen loyaliteits- en spaarprogramma in uw webshop”

LoyaltyLion

Verhoog de klantbetrokkenheid en kans op herhaalaankopen door uw klanten te belonen voor activiteiten zoals het aanmaken van een account, bezoeken, referrals, aankopen en meer. Met LoyaltyLion doen uw klanten voor u aan marketing (referrals) en vergroot u uw bereik via bijvoorbeeld social media. U bepaalt zelf hoe vaak en hoe u uw klant wil belonen. Ook creëert u eenvoudig kortingscodes die u kunt belonen aan uw klanten.

Minty Fresh bijvoorbeeld verhoogde het gemiddelde aankoopbedrag in de winkelmand met 9,4% na het gebruik van LoyaltyLion.

minty fresh loyaltylion

Sebastiaan Smits

Sebastiaan Smits

Sebastiaan Smits is Team Lead Strategic Alliances bij Lightspeed. Voordat hij bij Lightspeed aan de slag ging had hij een succesvolle webwinkel in houten zonnebrillen. Met zijn ervaring als internetondernemer schrijft hij over de laatste ontwikkelingen rondom de App & Theme Store en helpt hij webwinkeliers te groeien met apps.