Waarom een fysieke winkel loont voor online ondernemers

Online verkopen is booming. Dit is algemeen bekend en veel startende ondernemers kiezen daarom eerder voor een webshop dan een fysieke winkel. Maar is een webshop momenteel echt de enige weg naar ondernemerssucces?

Verzoening van online en offline

Eerder dit jaar meldde het CBS dat webshops zonder een fysieke winkel sneller groeien dan webshops met een fysiek pand. Toch blijkt dat er recentelijk steeds meer webshops een fysieke winkel openen. Neem bijvoorbeeld Coolblue, die al een tijdje geleden fysieke winkels in het leven heeft geroepen (en hiermee stappen heeft gezet naar internationalisering). Ook Zalando blijft fysieke winkels openen in verschillende grote steden. En online speler Belsimpel.nl zette in een zeer korte tijd zomaar even zes fysieke winkels op.

Een vreemde situatie, zeker in een tijd waar het retaillandschap forse klappen krijgt. Of toch niet? In een uitzending van RTL Z werd een goede reden in het licht gebracht: de kracht van de fysieke winkel ligt bij de algehele ervaring.
Als klant wil je producten vaak nog even ‘beleven’ voordat je het koopt. Eerst even kijken, eventjes voelen. Je kunt het een voorproefje noemen, iets wat in webshops vrijwel onmogelijk is. En tenzij er binnen de komende jaren een innovatie komt die dit wel waar kan maken, klampen wij ons voorlopig nog even vast aan een fysieke winkel.

Fysieke winkel

Winkelen is en blijft een emotie. Met een ‘’kille’’ webshop zul je minder snel klanten binden dan met een gezellige winkel, waar de consument volop aandacht en persoonlijk advies krijgt. Wanneer je de snelheid van je webshop kunt combineren met de belevenis van een fysieke winkel, heb je het beste van twee werelden. Bottom line: meerdere verkoopkanalen kunnen een uitkomst zijn voor jouw onderneming!

Op naar een fysieke winkel

Webshopgiganten staan sterk achter het hebben van meerdere verkoopkanalen. Maar ook als onafhankelijke ondernemer is dit mogelijk. Er zijn verschillende manieren hoe je als ondernemer met een webshop ook kan profiteren van een fysiek pand.

1. Open een pop-up winkel

Pop-up winkels bestaan nog steeds en ze zullen voorlopig nog niet weggaan. Als webshopondernemer is een pop-up een uitstekende manier om een concept offline te testen. Of om simpelweg face-to-face contact te hebben met je klanten.

Het opzetten van een pop-up winkel kan wat tijd en denkwerk kosten. Dat geldtvoor een pop-up die een paar maanden open is of zelfs maar een dag. Het voordeel is wel dat je minder huur betaalt dan bij een normale winkel. En omdat een pop-up maar van tijdelijke aard is, kun je het concept zo gek maken als je wilt. Een unieke locatie is altijd een pré, maar het echte werk besteed je natuurlijk aan de belevenis van je klanten. Zijn je klanten in de winkel besluiteloos en lopen ze zonder aankoop de deur uit? Dan kunnen ze altijd nog terugkomen in de webshop!

2. Werk samen met andere ondernemers

Werk samen met andere ondernemers

Samen sta je sterk. Dat geldt ook voor webshopondernemers die offline willen gaan. Je kunt misschien een pand delen met een andere ondernemer. Maar je kunt ook kijken of je een pick-up-point in een bestaand winkelpand kunt regelen. Bij webshops liggen verzendkosten namelijk hoger dan bij ondernemers met enkel een fysieke winkel. Wanneer je onder bepaalde voorwaarden in andermans pand een afhaalservicepunt kunt opzetten, kom je meteen in persoonlijk contact met je klanten. Bij het ophalen van een online bestelling, krijg je de kans om meteen wat persoonlijk advies te geven. En wanneer klanten hun bestellingen willen retourneren, kunnen ze die gewoon droppen bij de pick-up-point. Hierdoor draait de klant niet op voor retourneringskosten en ook jij bespaart hierop.

3. Ga volledig fysiek met omnichannel

Ten slotte kun je altijd nog je eigen fysieke winkel openen. Is dit riskant? Niet met de juiste tools en kennis. Je hebt vast wel eens gehoord over omnichannel. Hiermee zorg je ervoor dat alle verkoopkanalen naadloos op elkaar aansluiten. Ideaal, want zo krijgt de klant zowel online, offline of via mobiel een gelijke belevenis.

Ook kun je met omnichannel een betere klantervaring bieden. Is een product in de fysieke winkel niet meer op voorraad? Dan kun je het eenvoudig via de webshop bestellen. Goede tools helpen je je voorraad op alle kanalen makkelijk te beheren. En je hoeft je klanten nooit meer ‘nee’ te verkopen!

Klanten shoppen waar en wanneer het hen uitkomt.

Met omnichannel sta je altijd voor hen klaar. Ontdek de mogelijkheden.

Online en offline versterkt elkaar. Benieuwd hoe je dit het beste kan aanpakken? Dan is deze whitepaper misschien wel iets voor jou. Laat je ook inspireren door verhalen uit de praktijk: ondernemingen YAY en Clouds of Fashion zijn uitstekende voorbeelden van webshops die ook een fysieke winkel hebben!