Google Analytics voor intermediates: werken met doelen

Nadat we afgelopen week de eerste blogpost over Google Analytics hebben geschreven, gaan we daar nu op voortborduren. Je hebt kennis gemaakt met Analytics, de code geplaatst en de bezoekers worden gemeten – je lijkt klaar om alles te monitoren. Maar zeker voor je webshop biedt Analytics zoveel meer: vandaag kijken we naar het werken met doelen.

Het hebben van een overzicht van alle statistieken is een goed begin, daarna gaan we kijken naar waar het echt om draait bij webshops: conversie. Daarmee bedoelen we in dit geval natuurlijk de bestellingen die via de webshop gegenereerd worden – Analytics is een prima oplossing om die te meten en te zien waar ze vandaan komen.

Welke doelen?

Zoals gezegd draait het in eerste instantie om het meten van de online bestellingen, dit zijn de conversies. Maar uiteraard zijn er nog talloze conversies die je kunt meten via Analytics, en die voor webshops interessant zijn.

  • Contact: wanneer iemand contact opneemt is dat in veel gevallen om informatie te krijgen over een product, tijdens dat contactmoment kun je proberen een product te verkopen. Het invullen van een contactformulier zou je dus ook prima als conversie kunnen instellen.
  • E-mail: maak je gebruik van een e-mail nieuwsbrief? Dan kan het inschrijven van een nieuw lid een conversie zijn.
  • Social media: een nieuw volger op Twitter of een nieuwe like op Facebook, het zorgt ervoor dat je bereik wordt vergroot.
  • Etc: alle acties die bijdragen aan een beter resultaat kun je instellen als zijnde een conversie, bekijk welke er in jouw situatie van toepassing zijn.

 

Doelen instellen

De volgende stap is het instellen van de doelen. Binnen Google Analytics zijn er 4 verschillende typen doelen die je kunt instellen;

  • Destination: de bezoeker komt op een bepaalde pagina, bijvoorbeeld de ‘bedankt-pagina’. Voor webshops is dit de meest gebruikte optie.
  • Duration: de bezoeker is een bepaalde tijd op de website, en wordt daarmee aangemerkt als doel.
  • Pages per visit: de bezoeker bekijkt een x aantal pagina’s op de webshop en wordt daarmee aangemerkt als doel.
  • Event: een bepaalde actie zorgt voor een reactie, op de webshop zelf of op een externe site. Met dit type doel kan bijvoorbeeld een nieuwe Facebook like worden gemeten als doel.

 

Om te beginnen met het instellen van doelen klik je rechtsboven op ‘beheerder’ (of ‘admin’ als je Engelstalig werkt), kies een profiel (indien je meerdere profielen hebt ingesteld), en klik op ‘doelen’ of ‘goals’.

Je krijgt dan onderstaande stappen te zien. Als naam kun je bijvoorbeeld ‘Bestelling’ kiezen, zorg ervoor dat hij op ‘active’ staat, en kies ‘destination’ als doeltype.

ga-doelen

De ‘goal url’ is erg belangrijk: hier geef je de url naar de bedankpagina van je webshop, zodat Analytics weet dat de bezoeker die op die pagina terecht komt, een bestelling heeft gedaan.

Het veld ‘goal value’ kun je gebruiken om aan te geven wat voor een waarde een conversie heeft. In dit geval zou dat 1 zijn, omdat er simpelweg 1 bestelling wordt gemeten. Let op: indien je e-commerce tracking gebruikt, moet je dit veld niet invullen – in het volgende blog gaan we daar dieper op in!

Doelen optimaliseren

Nu het doel staat ingesteld, kun je de prestaties van de webshop gaan monitoren. Google Analytics geeft je nu dus niet enkel informatie over bezoekers, maar ook over de bestellingen die worden gedaan via de webshop. De volgende stap kan zijn om de statistieken van de conversie te gaan verbeteren: heb je een erg lage conversie (onder de 1% bijvoorbeeld), dan is het verstandig om je productteksten te gaan verbeteren, meer foto’s toe te voegen, de navigatie duidelijker te maken, noem het maar op.

E-commerce doelen

Om nog meer uit de mogelijkheden van doelen in Google Analytics te halen, kun je gebruik maken van e-commerce tracking. Hiermee kun je gedetailleerd zien wat een bezoeker heeft besteld, en hoe deze tot de aankoop is gekomen. Dat lees je in het volgende blog!

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.