Google Penguin 2.0 update zomer 2013

Google is continu bezig met het verbeteren van haar algoritmes, maar zo nu en dan is er een update die extra veel aandacht krijgt. Twee dagen geleden kondigde Matt Cutts van Google aan dat er deze zomer opnieuw grote veranderingen staan gepland, waarvan Google Penguin 2.0 waarschijnlijk de belangrijkste is. In dit artikel bespreken we de effecten daarvan.

Voorgaande updates: Google Panda en Google Penguin

De belangrijkste Google updates heten Google Panda en Google Penguin. De updates hebben als doel om websites en webshops die onvoldoende meerwaarde bieden uit de topresultaten te houden.

Google Panda

google-panda

Begin 2011 hield Google haar eerste grote schoonmaak. Onder de naam Google Panda werd het bestaande ranking algoritme uitgebreid, waarmee de zoekresultaten verder werden verbeterd met websites en webshops van hoge kwaliteit. De Google Panda update had als doel een einde te maken aan de zogenaamde link farms; websites zonder inhoud of duplicate content die vaak alleen maar uit links bestonden of in ieder geval tot doel hadden om mensen via links door te sturen naar andere websites. De inhoud van deze sites is van onvoldoende kwaliteit – volgens Google. Factoren die hierbij zeker een rol spelen zijn:

  • Geen waardevolle teksten. Een hoge bounce rate kan aangeven dat teksten niet waardevol zijn.
  • Gekopieerde teksten. Teksten één-op-één overnemen van een andere site wordt niet gewaardeerd door Google.
  • Bezoekers blijven zeer kort op de website.
  • Er worden veel advertenties getoond.

 

Google Penguin 1.0

google-penguin

Google Penguin is bedoeld om webspam aan te pakken, door over geoptimaliseerde websites en webshops uit de topresultaten te halen. Hierbij wordt gekeken naar twee onderdelen: keyword spamming en link spamming. In het geval van keyword spamming worden pagina’s geschreven rondom één zoekterm. Link spamming heeft te maken met het plaatsen van links op externe sites die bestaan uit één enkele zoekterm. Stel, je hebt een webshop in kleding. Dan is het niet verstandig om vanaf iedere site met de term ‘kleding webshop’ naar je site te linken. Zoek naar variaties, zoals ‘dameskleding webshop’ en ‘herenkleding webshop’, ‘kleding webshop voor grote maten’ etc. Op die manier komt de term ‘kleding webshop’ overal terug, maar is de term niet overal exact gelijk.

Je kunt het volgende doen om niet de dupe te worden van deze al uitgevoerde update:

  • Zorg voor een natuurlijk linkprofiel. Maak je veel gebruik van ingekochte of grote aantallen automatisch aangemaakte links? Verwijder deze dan. Zet ook zeker geen links op sites waar je zelf al vraagtekens bij hebt.
  • Voorkom een keyword spamming profiel. Heb je pagina’s waarin je belangrijkste keyword onnodig vaak voorkomt? Verwijder deze dan op die plekken, breid je tekst uit en plaats de keywords op een logische plek, zodat de tekst prettig leesbaar wordt.
  • Richt je op goede en relevante content. Zolang je website of webshop relevante content biedt, zal Google je daarvoor belonen.
  • Links moeten natuurlijk en relevant zijn. Bedenk bij elke link die je plaatst wat deze bijdraagt voor de bezoeker.
  • Bedenk vooraf op welke websites je je links wilt hebben staan. Websites die gerelateerd zijn aan wat je doet en die interessante informatie bieden, zijn veel beter dan websites die vol staan met advertenties en korte onzinnige teksten.

Google Penguin 2.0

Nu je bekend bent met de achtergrond van Google’s updates, zal de bedoeling van de komende update ook duidelijker zijn. In onderstaande video legt Matt Cutts uit wat we kunnen verwachten. Hier vatten we dit kort samen.

De belangrijkste update is zonder twijfel Google Penguin 2.0. Content blijft het allerbelangrijkste volgens Google. Lever je kwalitatieve informatie, krijg je veel shares via social media, veel bookmarks en veel terugkerende bezoekers? Dan hoef je je eigenlijk geen zorgen te maken.

Spamming, link spamming en advertorials blijven een gevoelig punt voor Google. Cutts geeft aan dat Google nieuwe methoden heeft om advertorials en betaalde links te kwalificeren. Hoe ze dat doen is niet duidelijk.

Hoe spammers en link-spammers worden aangepakt is onduidelijk, maar het lijkt erop dat link spamming minder effectief gaat worden. De kans is groot dat Google zich daarbij met name zal gaan richten op de ‘black hat’ SEO-praktijken.

Wat moet ik zelf doen?

Zoals het er nu uitziet, hoef je niet veel te doen, mits je je aan de regels houdt. Zolang je je niet bezighoudt met ‘black hat’ SEO, geen links naar je site plaatst op twijfelachtige websites, relevante inhoud blijft leveren in je shop en op je blog, dan heb je eigenlijk weinig te vrezen. In dat geval zijn er eigenlijk juist met name kansen. Want als je zelf een blog hebt, kan je nu met relevante en uitgebreide content veel nieuwe klanten naar je website of webshop halen. Veel succes!

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.