Tot 30% korting op Google Shopping advertenties via een CSS Partner

Tot 30% korting op Google Shopping advertenties via een CSS Partner

Wist je dat het op dit moment mogelijk is om op Google Shopping te adverteren met tot 20% goedkopere klikprijs en 5% cashback op advertentiekosten?

Google heeft in 2017 een giga boete van €2.400.000.00 gehad van de Europese Commissie. De boete komt onder andere door de monopolie die Google heeft gevoerd op de advertentiemarkt en het niet toelaten van vergelijkingswebsites (zoals vergelijk.nl en beslist.nl) op Google Shopping. De nieuwe afspraken tussen Google en EU houden in dat vergelijkingswebsites wel mogen adverteren in Google Shopping.

De Shopping advertenties van (via) de vergelijkers zullen vooralsnog direct naar de pagina van de webshops leiden en niet naar de vergelijkers zelf. Tevens krijgen advertenties die via vergelijkers lopen een aantal kortingen van Google.

Korting op Google Shopping

Adverteren via een geaccrediteerde partner brengt op dit moment een aantal directe voordelen met zich mee:

  • Klikcredit: Tijdelijk 5% credit op de uitgegeven kosten aan Shopping advertenties binnen uw Google Ads account dat via onze Merchant account loopt (met een maximum equivalent van $100.000 per maand), zie hieronder (Google). De 5% credit loopt op dit moment tot 31 december 2018.
  • Klikkorting: U ontvangt 20% korting op de klikprijs binnen de Google Shopping advertenties. Dat wil zeggen dat u door €0.40 te bieden mee doet met adverteerders die €0.80 bieden via (normale) Google Shopping advertenties (zonder een partner). De reden voor de klik-korting is dat Google Shopping zelf als een externe vergelijker moet fungeren en ook een winstmarge moet inhouden. De schattingen zijn dat de winstmarge rond 20% is en dat de advertenties gekoppeld aan een vergelijker niet de marge hoeven te betalen.

Tot 30% korting op Google Shopping advertenties via een CSS Partner

Wat is het verschil

De Shopping advertenties die gekoppeld zijn aan een geaccrediteerde vergelijker, krijgen onderaan de advertenties “Van ShopXYZ” ipv. “Van Google”. Verder na de klik op het plaatje of de titel, gaat de klant door naar de webshop. Als er geklikt wordt op “Van ShopXYZ”, dan gaat de klant naar de vergelijker waar op verschillende webwinkels hun producten aanbieden.

Tot 30% korting op Google Shopping advertenties via een CSS Partner

De baten – rekensom voorbeeld

Stel uw uitgaven voor Google Shopping zijn €1000 per maand en uw klik-prijs is gemiddeld €0.50. U kunt dan €1000 / €0.50 = 2000 kliks inkopen via Google Shopping zonder een CSS partner.

Wanneer uw Merchant account gekoppeld is met een CSS partner, dan ontvangt u tot 20% klik-korting en 5% cashback op uw kosten. Dat komt neer op (1.05 * €1000) / (€0.50 * 0.80) = 2625 kliks voor dezelfde €1000. Ruim 30% meer kliks voor hetzelfde geld.

Kanttekening: De 20% klik-korting valt vaak lager uit. Dat heeft te maken met aantal andere adverteerders die via een CSS partners. Verder duurt het enkele weken voordat de klikprijs verandering zichtbaar wordt in Google Ads (AdWords). Ook bij het niet aanpassen van de biedingen kan het zijn dat de klikprijs even hoog blijft, alleen doe je wel met meer veilingen mee en dus groeit het aantal vertoningen voor in de plaats. De 5% cashback is ook tijdelijk, dus dat voordeel zal met de tijd komen te vervallen.

Een CSS Partner kiezen: de checklist

Er zijn meer dan 100 partners die een koppeling kunnen verzorgen. Niet alle partners werken op dezelfde manier. Hier zijn belangrijkste punten om te overwegen.

  1. Welke kosten zijn er? Setupkosten, per maand, per klik?
  2. Kannibaliseert de vergelijkingswebsite met de organische resultaten van de webshop door de producten ook te laten indexeren in Google. Hiermee komt de vergelijker ook in de organische resultaten en ‘concurreert’ met de webshop zelf.
  3. Linkt de partner een affiliate code (affiliate feed) door via Google Shopping advertenties om per klik of per verkoop kosten te rekenen?
  4. Ontvangt de partner kortingen in zijn Ads (AdWords) account of ontvangt de webshop dit zelf.
  5. Heeft de partner toegang nodig tot Google Ads of Google Merchant account?
  6. Zijn er klikkosten voor de kliks vanuit de vergelijker?
  7. Zijn de advertenties ook te zien in de shopping-tab en wordt remarketing & YouTube adverteren ook toegestaan?
  8. Krijg ik nog steeds support vanuit Google als ik onder een CSS partner val?

Over het algemeen duurt het overzetten rond 1 week en dan moet binnen Google van alles nog gebeuren voordat de kortingen in werking worden gesteld.

AdWords Robot is een geaccrediteerde partner van Google (CSS Partner – Comparison Shopping Services Partner) onder de naam ShopXYZ. De gebruikers van de AdWords Robot App op Lightspeed ontvangen de kortingen. Nu in samenwerking met Lightspeed is het ook mogelijk om voor alle Lightspeed klanten (die op Shopping adverteren) gebruik te maken van de kortingen zonder gebruikt te hoeven maken van de App.