5 manieren om grote e-commerce sites te verslaan

Voor mensen met een kleine tot gemiddelde webshop is het soms lastig om te concurreren met de grote e-commerce sites. Door het verschil in budgetten, mankracht en dus bereik – is het voor de kleinere ondernemer vaak om moedeloos van te worden. Toch kun je de grote concurrenten verslaan, we hebben vijf manieren op een rijtje gezet hoe je dat voor elkaar kunt boksen.

We zien het in verschillende markten terug: kleine(re) webwinkels die zich tussen de grote sites hebben genesteld en een behoorlijk marktaandeel hebben. Het is niet makkelijk om dat voor elkaar te krijgen, maar ook zeker niet onmogelijk. Waar te beginnen?

1. Leer je klanten kennen

Het aantal klanten dat je hebt ligt lager ten opzichte van grote webwinkels, gebruik dat in je voordeel: doordat er minder klanten zijn kun je deze ook beter leren kennen.
Door erachter te komen wat je klanten belangrijker vinden én waarom ze in jouw webshop een aankoop doen in plaats van bij een concurrent – kun je de webwinkel nog verder verbeteren voor andere bezoekers. Vraag bijvoorbeeld persoonlijk om feedback, eventueel in ruil voor een kortingscode of voucher. Gebruik de kleinere schaal als voordeel! Grote e-commerce sites zien in hun data wel hoeveel er wordt besteld, maar of ze op persoonlijk niveau weten waaróm mensen bestellen, dat is een ander verhaal.

2. Kies een niche markt

Wanneer je erachter bent gekomen wat jouw bezoekers belangrijk vinden, kan een volgende stap zijn om je meer te gaan richten op een niche markt. Grote spelers willen graag de massa aanspreken: ze bieden zoveel mogelijk producten aan en hebben steeds minder een gespecialiseerd aanbod. Ook dit kun je als voordeel zien: door als kleinere e-commerce site te specialiseren in een niche markt, zullen klanten eerder voor jou kiezen – jij hebt immers de specialistische kennis en ervaring in huis die ze graag zien bij een webshop.

3. Wees beschikbaar!

Grote bedrijven hebben een nadeel dat ze (bijna) allemaal delen: hoe groter de organisatie wordt, hoe moeilijker is het voor de klant om snel en direct contact te hebben. Was het eerst mogelijk om binnen een paar seconde iemand aan de lijn te krijgen, nu verloopt het contact via supporttickets die soms dagen op zich laten wachten op beantwoord te worden. Als kleinere webwinkel moet je daar de vruchten van plukken.
Ondanks dat het wettelijk verplicht is om een telefoonnummer op de webshop te publiceren, zien we dat in sommige gevallen nog niet terug: maak die fout niet! Een klant hecht enorm veel waarde aan de mogelijkheid tot snel contact. Denk niet dat je overladen zal worden met telefoontjes – enkel de mogelijkheid tot geeft de bezoeker al meer vertrouwen in een aankoop. Wees beschikbaar voor klanten en geef snel en duidelijk antwoord op vragen!

4. Schakel sneller!

Een ander voordeel dat je kunt uitbuiten, is de mogelijkheid om sneller te schakelen dan grotere organisaties. Komt een merk met een nieuwe collectie of gaat er iets anders gebeuren dat het assortiment zal veranderen? Probeer daar op in te spelen door zo snel mogelijk de wijzigingen door te voeren en deze te communiceren; bijvoorbeeld via een nieuwsbrief of social media.
Grote bedrijven hebben het nadeel dat dit soort wijzigingen langs verschillende afdelingen moeten lopen, gebruik die kennis!

5. Content, content, content.

Wanneer je in een markt actief bent met een of meerdere grote e-commerce sites, dan zal je jezelf moeten onderscheiden – dat kan via bovenstaande punten, maar zal ook in de inhoud van de webshop terug moeten komen. De content van de webwinkel is daarbij enorm belangrijk: gebruik geen ‘standaard’ beschrijvingen of foto’s van fabrikanten, zoals bezoekers die ook op de grotere sites zullen gaan terugvinden. Probeer zelf originele beschrijvingen te maken, bekijk de mogelijkheden die er zijn om zelf de productfoto’s te gaan maken (wellicht in een originele setting die goed bij jouw webshop past!) of maak bijvoorbeeld leuke video’s die een persoonlijke touch geven aan een product dat ook elders te vinden is.
Met content is het nog steeds mogelijk om je te onderscheiden, en het kan het verschil maken. Zowel voor zoekmachines (die smullen van unieke content) als voor de bezoeker is het aan te raden om hiermee aan de slag te gaan. De tijd en energie die het kost is het absoluut waard!

Dennis Cuijpers

Dennis Cuijpers

Director of eCommerce Development and Architecture at Lightspeed POS. Samen met Ruud Stelder oprichter van SEOshop (nu Lightspeed eCom). "I have developed a wide rage of web applications and websites. I always try to use the latest techniques, with care for usability."