Haal het maximale uit e-mailmarketing in 2019

Haal het maximale uit e-mailmarketing in 2019

“E-mailmarketing is dood”, “niemand kijkt meer in zijn inbox”, zijn commentaren die je steeds vaker hoort. Maar e-mailmarketing is nog altijd springlevend. In 2019 is het nog steeds één van de beste converterende marketingkanalen voor webwinkels. In dit artikel laten we je zien wat de voordelen van e-mailmarketing zijn en hoe jij als e-commerce ondernemer het maximale eruit kunt halen. 

De voordelen van e-mailmarketing

E-mailmarketing zorgt als marketingkanaal voor hoge conversies. Volgens een onderzoek van Campaign Monitor uit 2018 geeft 59% van de marketeers aan dat de hoogste ROI van e-mail marketing komt. In 2016 bleek zelfs dat voor elke dollar die je aan e-mailmaketing uitgaf je $44,- terug verdiende. 

Het opzetten en inrichten van je e-mailmarketing account kost relatief weinig tijd en de impact is enorm. Zo kun je met e-mail marketing veel automatiseren en relevantie creëren, ten opzichte van iemand die handmatig e-mails verstuurd. 

Een ander groot voordeel van e-mailmarketing is het bereiken van bestaande klanten.  Andere kanalen richten zich voornamelijk op nieuwe klanten, terwijl je een berg informatie van bestaande klanten in je backoffice van je webshop hebt.

GDPR proof e-mails versturen

Bij e-mailmarketing in 2019 is het belangrijk dat je rekening houdt met de GDPR (AVG) regels. Sommige bedrijven denken dat dit inhoud dat je klanten niet meer mag mailen, maar niets is minder waar. Je hebt als webwinkel het recht (wetboek: artikel 11.7 punt 3) om iedereen te mailen uit je klantenbestand. Je hebt daar geen dubbele opt-in of expliciete toestemming voor nodig. 

Het verzenden van commerciële e-mails mag alleen naar contactpersonen waar je óf expliciet toestemming van krijgt óf waar je een betaalrelatie mee hebt. Als webwinkel heb je een betaalrelatie met je klanten. Dit betekent dat je als webshop ondernemer dus niet bang hoeft te zijn om op de vingers getikt te worden, zolang je e-mails over gerelateerde producten gaan. Wel ben je verplicht je klanten altijd de mogelijkheid te bieden om zich uit te schrijven voor e-mails.

E-mailmarketing in 2019: creëer relevantie

E-mailmarketing in 2019 bestaat vooral uit relevantie creëren voor (potentiële) klanten. Door de onschatbare waarde aan data weet je precies wat een klant gekocht heeft, voor welk bedrag en of het een man of vrouw is. De tijd van dezelfde e-mails versturen naar je hele klantenbestand is dus voorbij. Door gebruik te maken van beschikbare data uit je webwinkel kun je op grote schaal e-mails personaliseren en automatiseren. 

De drie belangrijkste stappen voor e-mailmarketing in 2019 zijn: 

  1. Segmentatie
  2. Persoonlijke e-mails
  3. Automatisering

Segmentatie

Niet elke klant is hetzelfde. Segmenteren helpt om klanten te verdelen in groepen en te benaderen op een manier die bij die groep past. E-mailmarketing tools, zoals ReloadMailing, geven je de mogelijkheid om je klantenbestand te segmenteren op criteria die je zelf bepaald. Je kunt bijvoorbeeld segmenteren op aankoop categorie, product of geslacht.

Voorbeeld: Stel je hebt een webshop voor zwemkleding en je nieuwe zomercollectie is binnen. Segmenteer je klantenbestand op man en vrouw en stuur twee verschillende nieuwsbrieven: de e-mail voor vrouwen is gericht op de nieuwe bikini collectie en de e-mail voor mannen is gericht op de zwembroeken collectie. Zo krijgt de juiste groep de juiste content en verhoog je je conversie. 

 

Persoonlijke e-mails

Je hebt je doelgroep gesegmenteerd en je weet nu precies wie jouw e-mail gaat ontvangen. De volgende stap is het personaliseren van de e-mail door middel van dynamische content. Dynamische content zorgt ervoor dat de mail zich automatisch aanpast aan de ontvanger. 

Voorbeeld dynamische tekst

Dynamische content staat nog in de kinderschoenen, maar e-mailmarketing tools gespecialiseerd in e-commerce kunnen het aanbieden. De e-mailmarketing tool bekijkt, voordat de e-mail wordt verstuurd, wie de e-mail gaat ontvangen en voegt automatisch content toe die relevant is voor de ontvanger. Dit kunnen bijvoorbeeld aanbevolen producten zijn op basis van de laatste aankoop of een tekst met persoonlijke details van de klant.

e-mailmarketing in 2019

Automatisering

Veel mensen denken bij automatisering aan onpersoonlijke berichten, maar bij  e-mailmarketing in 2019 is het juist het tegenovergestelde. Door e-mails automatisch te verzenden zodra klanten een product kopen of een bepaalde acties in je webshop uitvoeren, 

creëer je persoonlijke gesprekken op schaal. De e-mail content moet wel matchen met het product dat gekocht is of met de actie die de klant heeft uitgevoerd. 

Voorbeeld: Je kunt instellen dat wanneer een klant iets koopt uit de categorie “Zwembroeken” deze 3 dagen na aankoop automatisch een mailtje krijgt met matchende slippers, handdoeken en t-shirts om de look te voltooien.

 

E-mailmarketing 2019: relevant en persoonlijk

E-mailmarketing is nog lang niet dood, maar moet wel (net zoals alle andere kanalen) relevant en persoonlijk zijn. Naar iedereen dezelfde e-mails versturen is al lang niet meer zo effectief als 10 jaar geleden. 

Het mooie van e-mailmarketing voor webwinkels is dat je een doelgroep benaderd die je moeilijk met andere marketing kanalen kunt bereiken: je bestaande klanten. Hoe persoonlijker je klanten benaderd, des te beter de band die je opbouwt en hoe hoger het rendement van je inspanningen. 

Om het maximale uit je webwinkel te halen op het gebied van e-mailmarketing heb je een e-mailmarketing tool nodig die je ondersteunt op de volgende drie punten: 

  • Automatiseren van e-mails
  • Segmenteren van je klanten
  • Mogelijkheid om e-mails persoonlijk te maken.

Hiermee weet je zeker dat de mails die je verstuurt ook daadwerkelijk relevant zijn voor je klanten met meer omzet als gevolg.