Half-naakte man in botsauto is guerrilla-actie A-dam Underwear

Twee dagen geleden doken er opeens overal op social media foto’s op van een man die half-naakt door de binnenstad van Amsterdam rondreed in een botsauto, met niets meer dan een boxershort en een eighties zonneklep. Wie is de man? Wat is de reden van zijn actie? Na veel discussie blijkt het een guerilla campagne te zijn van de webshop A-dam Underwear, een klant van Lightspeed. Een goede reden dus om de telefoon te pakken en te vragen naar deze geniale guerrilla actie. We spraken met mede-eigenaar Job Leusink.

Over A-dam Underwear

Laten we bij het begin beginnen. Wie is A-dam Underwear? “We zijn zo’n 1,5 jaar geleden begonnen met het idee om boxershorts online te gaan verkopen. Ik vroeg 2 vrienden of ze hun boxershorts ook aan anderen zouden aanraden. Het antwoord was ‘niet echt’. De meeste mensen dragen boxershorts als een noodzakelijk goed, terwijl we wel heel erg kritisch zijn over onze bovenkleding. Daar zagen wij kansen. Bovendien ben ik zelf erg geïnteresseerd in e-commerce.”

Het voordeel van boxershorts is bovendien dat ze eenvoudig door de brievenbus kunnen. “We hebben vervolgens onderzoek gedaan en ons afgevraagd of we dit zelf konden maken. De voorwaarde was dat het dan wel echt goed zou zijn en daarmee bedoel ik dat het product echt heel goed moet zijn. We zijn – voor zover ik weet – de enige die boxershorts van ecologisch katoen maken, voor een normale prijs.”

Het bedrijf bestaat nu uit 5 medewerkers. “We wisten dat we geen innovatieve producten verkochten, waardoor het belang van goede marketing – waarmee we het product merklading kunnen geven – zeer belangrijk is. We hebben toen 2 zeer creatieve vrienden aan ons bedrijf toegevoegd.”

Dus jullie verkopen nu al ruim 1,5 jaar boxershorts? “We hebben nog geen boxershort verkocht,” zegt Leusink lachend. De vijf heren zijn met name bezig om hun verkoopkanalen op te bouwen, hun merk te laden en hun webshop voor te bereiden op lancering. “De webshop gaat over zo’n 40 dagen live. We hebben nu al veel contact gelegd met offline retailers en zullen straks naast onze webshop 75 verkooppunten hebben.”

De guerrilla campagne

Hoe kom je op het idee om in een botsauto, half-naakt, door Amsterdam te rijden? “De actie is onderdeel van een groter concept. We zijn bezig met een brand movie. De hoofdrolspeler Adam is een grote vriendelijke reus – en bovendien één van de oprichters – die gevolgd wordt in zijn dagelijkse leven. Maar dat leven is wel volledig over the top. We zien hem hier naar zijn werk rijden in een elektrische auto. Maar die elektrische auto is wel een botsauto!”

Botsauto op weg Amsterdam

 

Waar vind je een botsauto die je kunt huren? “We hebben gewoon op Google gezocht en kwamen een verhuurder tegen. Voor 200 euro kan je er al één huren en hij heeft bovendien een vergunning om de straat op te mogen. We waren dus niet echt bang om een boete te krijgen.”

Ook veel agenten hadden interesse in de actie. “Deze agenten vonden het met name heel erg interessant. Iedereen zou wel in een botsauto over straat willen rijden, dat is toch echt een jongensdroom. We hebben een kwartier staan filmen en in die tijd zijn er wel zo’n 10 agenten geweest die interesse toonden.”

Ook veel andere mensen toonden interesse, maakten foto’s en plaatsten deze op social media. “Opeens riep iemand ‘jullie staan op AT5!’ Toen wist ik dat het een succes zou worden. Alles draait om timing. We hebben veel discussie gehad over wat nu het juiste moment zou zijn voor deze campagne, want wanneer wil je een piek creëren? Uiteindelijk zijn we gewoon begonnen en nu weten we wat het resultaat daarvan is.”

Omdat dit een onderdeel is van een grote campagne kunnen we nog meer acties verwachten, zegt Leusink. Het bedrijf heeft een eigen video team en heeft al enkele films gemaakt waar geen publiek bij aanwezig was. Ook zien we op de website veel bijzondere foto’s, bijvoorbeeld van een man die in boxershort op de Dam in Amsterdam staat. “Dat is de uitstraling die we willen hebben,” zegt Leusink. “De foto’s van bekende mensen in ondergoed kennen we nu wel. We willen juist ludiek zijn, iets wat je niet verwacht.”

De lancering van de webshop

De webshop gaat dus pas over 40 dagen live. Op de site kunnen geïnteresseerden al wel hun gegevens achterlaten om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen. Nu al zijn er veel aanvragen binnengekomen. Wat kunnen we verwachten van de webshop?

“De webshop zal erg clean zijn, maar dan wel met bijzondere fotografie. De webshop software van Lightspeed is daarvoor zeer geschikt. Een vriend van me werkt voor een high-end webwinkelsoftware bedrijf en adviseerde me om te gaan werken met Lightspeed, omdat dit vrijwel alles kan wat een high-end pakket kan voor een vriendelijke prijs.”

Voor de bouw van de webshop werkt A-dam Underwear samen met ShopMonkey. Bovendien werkt het bedrijf samen met een PR-bureau, dat werkt met verschillende bloggers die over het product schrijven.

“In september willen we bovendien het eerste WK Horse Boarding organiseren. Dit is wakeboarden, maar dan word je voortgetrokken door een paard. Daar verwachten we ook veel media aandacht mee te krijgen.”

11872238_478508352330576_8965083455333794100_o

Advies voor andere webwinkeliers

Waar moet je op letten als je een guerrilla actie organiseert? “Veel mensen denken aan mooie camera’s, terwijl onze succesvolste foto is gemaakt door iemand die in zijn auto zat. Mensen gaan zich dan echt afvragen of het wel echt is. Dat is naar mijn idee een kritische succesfactor voor een guerrilla actie. Wat er voor deze actie nodig was, was een busje en een botsauto. Mensen op straat zorgen dan wel voor de content. Dat betekent dat je er dus geen Hollywood-budget voor nodig hebt.”

A-dam Underwear is ook te volgen op Facebook en Instagram.

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.