Handpoppen.nl: 'Webwinkeliers, blijf realistisch!'

Sinds kort maakt ook Handpoppen.nl gebruik van het SEOshop platform. Hoe kom je op het idee om handpoppen te verkopen, hoe ziet die markt eruit en hoe breng je een product onder de aandacht waar niet veel mensen op zoeken? Helen Meurs, eigenaar van Handpoppen.nl vertelt haar bijzondere verhaal.

Meurs was zelf jarenlang werkzaam in het onderwijs en werkte in die periode veel met handpoppen om kinderen pedagogisch uit te dagen. ‘Het was moeilijk om steeds weer geschikte poppen te vinden, tot ik op een kerstmarkt in Duitsland de menspop tegenkwam. Ik was direct onder de indruk en vond het jammer dat deze handpop zo moeilijk in Nederland te vinden was’.

De zeer idealistische Meurs kwam in contact met een ondernemer die haar adviseerde om de poppen dan zelf te gaan importeren en in Nederland te verkopen. Omdat de pop in Nederland nog niet zo populair was, betekende dat wel dat ze zelf vraag naar het product zou moeten creëren. ‘Op dat moment was ik daar absoluut niet klaar voor, maar het idee liet me niet los’.

Door bezuinigingen in het onderwijs besloot ze uiteindelijk toch de stap naar het ondernemerschap te maken. De webwinkel werd haar inkomstenbron, terwijl ze haar pedagogisch werk kon voortzetten via workshops aan leerkrachten, opvoeders en hulpverleners. ‘Dat was een drukke periode waarin ik vaak lange dagen maakte en alles alleen deed; inpakken, verzenden, onderhoud van de webwinkel en marketing. Dat was zwaar, maar op die manier hield ik wel alles in eigen hand’.

Maar hoe zorg je nou dat mensen naar een niche product gaan zoeken? ‘Ik schreef veel artikelen voor vakbladen en bezocht beurzen om vraag te creëren. Zeker de artikelen waren zeer effectief. Werd er bijvoorbeeld geld vrijgemaakt voor sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen, dan schreef ik daar een artikel over en bracht het in verband met mijn handpoppen’.

In 2011 werd er opnieuw fors bezuinigd in het onderwijs en vielen opeens de workshops op locatie weg. ‘Dat was een flinke domper, maar ik heb toch altijd het geluk gehad dat ik altijd klanten heb die een eigen netwerk hebben en mij en mijn producten voor mij promoten. Zij zijn mijn belangrijkste ambassadeurs, ook in de moeilijke tijden’. Om de vrijgekomen tijd in te vullen begon Meurs met een blogreeks waarin haar vaste pop JaNee de hoofdrol speelde. Dit werd een groot succes, met soms wel honderden lezers per dag. ‘Ik ontving van een klant een speelgoed Porsche en besloot om JaNee op wereldreis te sturen. Zo werd een foto van JaNee in Cost Rica zelfs door een hotel in Costa Rica gebruikt!’

Mond-tot-mond reclame werd nu de belangrijkste vorm van marketing voor handpoppen.nl. De webwinkel begon steeds beter te lopen, maar de beperkingen werden daardoor ook steeds beter zichtbaar. ‘Ik ging daarom op zoek naar een nieuwe oplossing, met hedendaagse mogelijkheden en koppelingen met externe software die gemakkelijk veel bestellingen kan verwerken. Ik wilde meer automatiseren en minder tijd kwijt zijn aan het onderhoud en verwerken van bestellingen’. Op de Webwinkel Vakdagen kwam Helen Meurs in contact met SEOshop en zag een goede match met haar wensen.

Wat maakt handpoppen.nl uniek? ‘Ten eerste testen we al onze poppen handmatig. Ik verkoop niets wat niet door mijn test komt. Bovendien heeft de webshop een grote collectie en beschik zelf over veel kennis en ervaring. Dat laatste is iets waar mijn concurrenten zich op hebben verkeken en waardoor ik al veel van hen heb zien komen en gaan.

Zoals gezegd is mond-tot-mond reclame nog steeds de belangrijkste vorm van marketing voor handpoppen.nl. Online vindt mond-tot-mond reclame met name plaats op Facebook en Pinterest, waar foto’s van de poppen goed worden gedeeld. Ook het blog – en dan met name de posts over vaste pop JaNee – is erg belangrijk voor de omzet in de webwinkel.

Wat maakt een webwinkel tegenwoordig eigenlijk succesvol? ‘Ik denk dat transparantie het allerbelangrijkste is. Zorg dat je beschrijvingen goed zijn, dat mensen weten hoe lang ze moeten wachten op een bestelling en of een product op voorraad is. Vaak zeggen webwinkeliers dat een product op voorraad is, maar blijkt dat uiteindelijk niet zo te zijn. Dat is schadelijk voor je imago. Ook is een fysiek adres belangrijk en dat je reageert op e-mails. Klantgericht denken zou voor iedere webwinkelier centraal moeten staan’.

De afgelopen jaren heeft Meurs hard moeten werken – zestig uur per week was geen uitzondering – en ze hoopt dit de komende jaren te kunnen afbouwen. ‘SEOshop brengt dat nu al wat terug voor mij’, zegt ze. ‘Ik wil verder gaan met bloggen, video’s maken en dus met name inhoudelijk bezig zijn. Bovendien wil ik handleidingen maken en misschien wel een eigen handpoppenlijn beginnen. Ik hoef niet groter te worden, maar wil mijn positieve energie behouden en vooral kwaliteit blijven leveren’.

Bestaande klanten zijn belangrijk voor handpoppen.nl. Zij krijgen als eerste bericht wanneer er kortingen zijn. ‘Ik vind dit erg belangrijk, net zoals ik het belangrijk vind om relevante volgers op Facebook te hebben. Ik begin niet aan win-acties, want daardoor krijg ik alleen maar irrelevante volgers die niets met handpoppen hebben en mij dus nooit zullen aanraden bij anderen’.

Wanneer ik haar vraag wat ze als tip wil meegeven aan andere webwinkeliers roept ze ‘blijf realistisch’. Kan je dat toelichten? ‘Een webwinkel starten betekent offers maken. Het is onmogelijk om in een dag succesvol te worden. In het begin verdien je nog niets, heb je nog geen geld om professionals in te schakelen en moet je dus zelf op zoek naar antwoorden. Ik kan iedereen dan ook aanraden om een plan te maken en alles in stukken op te delen, in plaats van alles direct te willen uitvoeren. Bovendien is het voor ondernemers belangrijk om risico’s te durven nemen’.

Handpoppen.nl is deze maand Webwinkel van de Maand.

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.