Het hannahhuis: 'tijdsinvestering en succes hebben direct met elkaar te maken'

Saskia en Jeroen Spee zijn sinds augustus klant bij SEOshop, maar hebben al veel ervaring als webwinkeliers. Hun webshop draaide eerst op een ander webwinkelplatform, maar toen ze tegen de beperkingen aanliepen, stapten ze over naar SEOshop. Met hun webwinkel bij SEOshop hebben ze grote plannen. We spraken met Jeroen Spee.

Hoe het begon

‘We zijn begonnen met de verkoop van make-up,’ vertelt Spee. ‘Dit is ontstaan omdat onze dochter via haar YouTube-kanaal veel vraag kreeg waar zij haar make-up kocht. De producten werden verkocht via onze webshop Het Cosmeticahuis. De make-up leverde echter niet voldoende op en dus kozen we er voor onze strategie aan te passen. Omdat Saskia een eigen huidinstituut heeft, hadden we de mogelijkheid om Hannah-producten te verkopen en hebben we het besluit genomen ons te gaan richten op huidverzorgingsproducten omdat dit dicht bij onze roots ligt’.

‘Hannah-producten worden alleen in schoonheidssalons verkocht en via webshops die voldoen aan zeer strenge eisen,’ legt Spee uit. Doen jullie dan alles met z’n tweeën? ‘Grotendeels wel, maar sinds kort hebben we een extra medewerker. Het inpakken van de producten gebeurt in de salon en zelf houd ik me bezig met het onderhoud van de webshop’.

Was het direct een succes? ‘We hebben er zeker hard voor moeten werken. Wat voor ons belangrijk was, was dat we de term Hannah in onze URL mochten gebruiken. Daardoor zijn we beter vindbaar. In de 2 jaar dat we nu actief zijn met onze webshop zijn we gegroeid van een paar orders per maand tot zo’n 150-200 orders per maand, wat best veel is voor zo’n specifiek product.’

Strenge eisen van de leverancier

Zijn jullie dan de enige die Hannah-producten verkopen? ‘Nee, dat zeker niet. Er zijn ongeveer 10 huidinstituten die er een webshop naast hebben. Dan zijn er 3 webshops die zich echt op het online verkeer richten.’

Dat klinkt alsof jullie toch nog best veel concurrentie hebben voor een niche product. Hoe blijf je je dan onderscheiden? ‘Dat is ook best lastig. Helemaal omdat Hannah zeer strenge eisen aan de webshop stelt. Zo mogen we bijvoorbeeld niet via vergelijkingssites onze producten adverteren, maar Google AdWords en Google Shopping mogen bijvoorbeeld weer wel. We onderscheiden ons met name door hele goede service te bieden, door aantrekkelijke foto’s in onze webshop te plaatsen – we laten nu nieuwe productfoto’s maken die een rustige uitstraling hebben – en we maken gebruik van een loyaliteitsprogramma.’

Loyaliteitsprogramma en andere apps

Beautycoins

Het loyaliteitsprogramma van het hannahhuis heet Beautycoins. Spee maakt hierbij gebruik van de app van LoyaltyLion. ‘We zijn hier direct mee begonnen toen we in augustus onze webshop bij SEOshop openden. We zien dat veel van onze klanten hun punten opsparen, zodat ze uiteindelijk hun producten bijna gratis krijgen.’

Welke apps gebruiken jullie nog meer? ‘We werken onder andere met MyParcel en dat loopt erg goed. Fijne mensen waar je goed mee kunt samenwerken; dat is precies wat we zoeken. Daarnaast gebruiken we de app van MailChimp om klanten na een bestelling informatie per e-mail te sturen over het product dat ze hebben besteld. Verder willen we uitgebreide e-mailmarketing campagnes opzetten. Ook gebruik ik zelf de SEOshop mobile app, zodat ik de shop altijd en overal kan beheren.’

Samenwerking met partners

Ooseoo

Jullie werken toch ook samen met onze partner OOSEOO? ‘Dat klopt! OOSEOO heeft het design voor ons verzorgd en helpt ons momenteel met AdWords en remarketing campagnes. Zij hebben een groot deel uit handen genomen. Naast de webshop heb ik ook nog een vaste baan als Logistiek Manager, dus als ik thuis kom, eet ik snel wat en zit ik tot 10 uur ‘s avonds te werken aan de webshop. Met het inschakelen van OOSEOO heb ik nu wat meer tijd om andere dingen te doen, wat in de praktijk betekent dat ik me meer ben gaan bezighouden met bannering en acties voor de webshop; oftewel, de sales waar het allemaal om draait.’

Waarschijnlijk zal op korte termijn OOSEOO ook de teksten van de webshop SEO-technisch gaan herschrijven. Het lijkt erop dat die samenwerking nu al goed verloopt, toch? ‘Jazeker, we waren zo tevreden over de samenwerking dat we ze een tijdje terug zelfs een taart hebben gestuurd. De eerste resultaten met Google AdWords zien er goed uit en ik zie ook heel veel extra verkeer dankzij de remarketing campagnes.’

Keuze voor SEOshop

Zijn jullie dan ook via OOSEOO bij SEOshop terechtgekomen? ‘Nee, het was juist andersom. We waren op zoek naar een webwinkelplatform dat we konden koppelen met onze bestaande administratie in SnelStart. Zo kwamen we tot een lijst van 3 leveranciers, waarvan SEOshop als beste uit de bus kwam. Met name de mogelijkheid om de webshop uit te breiden met apps en de mogelijkheid om het design aan te passen waren voor ons redenen om voor SEOshop te kiezen. Vervolgens ging ik op zoek naar een partij die ons kon helpen bij de succesvolle start en via jullie Store kwam ik toen bij OOSEOO terecht. Ook op jullie forum werd er positief over deze partij gesproken, dus dat was voor mij reden om contact op te nemen.’

‘Ik ben erg blij met de webshop bij SEOshop. Alles is veel gemakkelijker te beheren en de webshop kan uitgebreid worden met koppelingen met externe software, waardoor ik veel tijd bespaar. Die tijd kan ik vervolgens weer beter gebruiken voor acties en banners.’

Spee zette een aparte webshop op onder de naam Dermadirect om het SEOshop platform te kunnen testen. ‘Ik wilde zeker weten dat alles mogelijk was voordat ik mijn succesvolle shop zou overzetten. Nu ben ik blij dat ik dat gedaan heb, want de koppeling met SnelStart levert een behoorlijke tijdwinst in de factuurstroom op.’

Ik merk dat je veel kennis hebt van e-commerce. Waar haal je die kennis vandaan? ‘Als ik iets wil weten, dan Google ik het direct. Ook op jullie forum win ik veel informatie in. Het is prettig om dingen direct van andere webwinkeliers te leren. Op jullie forum kom ik ook in contact met jullie webinars en whitepapers die door andere webwinkeliers worden aangeraden.’

Wat maakt een webshop succesvol?

Als ervaren webwinkeliers hebben jullie vast goede tips voor andere webwinkeliers. Zijn er tips die je zou willen delen? ‘Een goede klantenservice is naar mijn idee het belangrijkste. Wij gaan nooit in discussie met klanten. Je kunt best eerlijk zijn tegen klanten en aangeven wat je er echt van vindt, maar uiteindelijk moet je er gewoon voor zorgen dat je klanten tevreden zijn. Bijvoorbeeld door iets gratis weg te geven. Op die manier zorg je ervoor dat zelfs klanten met een negatieve ervaring weer bij je terugkomen. Zo hadden we een tijd geleden een klant die ons een 1 op KiyOh gaf. Toen ik hem belde, begreep ik dat TNT het product te laat had geleverd. Daar kon ik natuurlijk niets aan doen, maar heb hem vervolgens wel een gratis couponcode gegeven. Vervolgens veranderde hij zijn review in een 9 en sindsdien is het een vaste klant van ons!’

‘Daarnaast denk ik dat je altijd met je webshop bezig moet zijn om er een succes van te maken. Dat betekent dat je actief moet zijn met nieuwe acties en klanten die acties moet toesturen. Klanten merken namelijk echt wel wanneer je niet actief met je webshop bezig bent en dan is het heel gemakkelijk om ergens anders te kopen.’

Hoe ziet de toekomst eruit?

Wat zouden jullie in de toekomst nog willen doen? ‘We willen sowieso meer producten gaan verkopen waarbij we de merknaam in de URL kunnen plaatsen. We hebben nu gesprekken met 3 partijen daarover. Het liefst zouden we zo’n 5 tot 6 webshops willen hebben. Onze focus ligt op aparte webshops voor aparte producten, maar mogelijk starten we daarnaast ook een webshop waar een breed assortiment huidverzorgingsproducten uit het hogere prijssegment zal worden aangeboden.’

Gouden tip voor andere webwinkeliers?

Heb je ter afsluiting nog een gouden tip voor alle andere webwinkeliers? ‘Service en kwaliteit zijn het allerbelangrijkste. Zorg dus dat je hele webshop dit uitstraalt door er actief mee bezig te zijn. Doe bovendien wat je belooft, klanten stappen namelijk gemakkelijk over naar je concurrent als je je beloftes niet nakomt .’

Het hannahhuis is deze maand Webwinkel van de Maand. Gefeliciteerd!

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.