Heb jij al een .shop-domeinextensie voor je winkel?

Vanaf vandaag is een nieuwe extensie live: .shop. Hiermee kunnen winkeliers kun website gemakkelijk identificeren als een plek waar gewinkeld kan worden. Bedrijven als Amazon en Google spraken al eerder hun wens uit voor deze domeinextensie. Het initiatief is afkomstig van het Japanse GMO Internet Group, marktleider in Internet Services, die .shop gekocht heeft voor 41,5 miljoen Amerikaanse dollar. Grote bedrijven kregen al eerder de gelegenheid zich te registreren tijdens de 60-dagen durende voorperiode. Nu is het domein vrijgegeven voor alle e-commerce ondernemers.

Een vliegende start voor .shop

Er lagen flink wat geïnteresseerden voor de (virtuele) deur. In het eerste halfuur dat de extensie vrijgegeven werd zijn 39.801 domeinnamen met .shop geregistreerd, na twee uur waren dit er 45.427. In de exclusieve voorinschrijving, ook wel Sunrise-periode genoemd, waren er al meer dan 1.000 grote namen die hun eigen domein claimden, en nog tienduizend in de periode erna. Voornamelijk winkels in de electronica branche hadden zich ingeschreven (25%), gevolgd door kledingwinkels (20%) en sportartikelen (14%).Natuurlijk zijn er ook velen die hopen veel geld te verdienen met domeinen zoals sex.shop, fashion.shop en book.shop.

Een domeinnaam voor online en offline winkels

.shop is een domeinnaam bedoeld voor alle online en offline winkels. Volgens GMO is de extensie kort, vanzelfsprekend, onthoud je het gemakkelijk en wordt het wereldwijd begrepen: “Internetgebruikers zullen .shop websites direct herkennen als een plek om te winkelen.” Niet alleen webshops kunnen er hun voordeel meedoen, de domeinnaam is geschikt voor de hele e-commerce branche. Ook bedrijven met een shop-gedeelte (bijvoorbeeld merchandise) kunnen dit nu onderbrengen met een aparte url namelijk: bedrijfsnaam.shop .

screen-shot-2016-09-27-at-12-45-03
Niet alleen webshops kunnen er hun voordeel meedoen, de domeinnaam is geschikt voor de hele e-commerce branche.

.shop als marketingtool

Waarom hebben zoveel bedrijven interesse getoond in deze domeinnaam? Het antwoord ligt in de marketingmogelijkheden met de .shop-extensie. Een .shop domein naam kan zowel online als fysieke retailers helpen bij het sneller gevonden worden. Wanneer je voor .shop kiest in je domeinnaam is het direct duidelijk dat het om een winkel gaat, bovendien is het korter en onthoud je het sneller. Niet voor niks staat .shop al twee jaar lang in de top 5 favorieten domeinextensies (dus nog ver voordat de extensie überhaupt beschikbaar was).

Waarom niet .com of .nl?

Verkoop je online dan is het vaak nog lastig om een domeinnaam met .com of .nl te vinden die nog niet bestaat. Niet alleen webshops, ook websites  In totaal zijn er 882 verschillende extensies mogelijk, naast .com en .nl en .org. Zo heb je bijvoorbeeld .community, .search, .group, .radio en zelfs Arabische, Japanse en Chinese tekens na de punt. De bedoeling van deze extensies is om het de internetgebruiker gemakkelijk te maken. Zo kan een website over exotische dieren beter de naam exotic.pet kiezen dan eindeloos te hopen op exoticpet.com. Een website over golf, kan .golf als extensie kiezen en een resort of wellness center .spa en zo heb je honderden mogelijkheden die er voor moeten zorgen dat URL’s korter en gemakkelijker te vinden en onthouden zijn voor iedereen. Voor alle e-commerce ondernemers is er nu dus .shop.

Lightspeed koppelt je domein

Heb je een webshop bij Lightspeed en denk je erover om een .shop domeinnaam te registreren? Vraag deze aan bij TransIP, Hostnet of een domeinaanbieder naar keuze. Ons Support Team kan je helpen bij het koppelen van je domeinnaam. Hosting is bij Lightspeed inbegrepen, daar betaal je dus niets extra voor.

Jolien Huizinga

Jolien Huizinga

Marketing Content Specialist bij Lightspeed. Schrijft o.a. blogposts en whitepapers om zelfstandige ondernemers te inspireren en op de hoogte te houden van trends & nieuws op gebied van e-commerce, horeca en retail.