Het gevecht om schaars talent

Schaars talent vinden is een kunst apart, zo valt te lezen in een artikel van Twinkle Magazine waarin Global Recruitment Manager Danielle van Alewijn, van Booking.com en Charlotte Hoffman, Head of Talent bij SEOshop, aan het woord komen. In deze blogpost leest u een korte samenvatting van het artikel.

Zoals al uit een eerdere blogpost bleek, is SEOshop dringend op zoek naar veel nieuwe collega’s. Aan head of talent Charlotte Hoffman, verantwoordelijk voor recruitment en HR bij SEOshop, de taak talent te spotten en binnen te hengelen. Om dit talent vast te houden zijn loopbaanpaden uitgestippeld, zodat de echte toppers steeds stappen omhoog kunnen maken. Door de toenemende naamsbekendheid hoeft het bedrijf steeds minder zelf op zoek te gaan naar talent. ‘We worden actief benaderd door sollicitanten. Daarom zijn we nu bezig met het vaststellen van onze core values, kernwaardes als ondernemersgeest, persoonlijke ontwikkeling, intelligentie, gedrevenheid en klantgerichtheid. Mensen die dat in huis hebben, kunnen bij ons het verschil maken zoals nergens anders.’ Het bedrijf is nu begonnen met het omschrijven van haar employer brand values om zo de juiste mensen aan te spreken.

10 procent Google-tijd

‘Google-tijd betekent dat je alles mag doen wat je wilt, zolang je jezelf en je baas maar vooruit helpt’, legt Hoffman uit. Ze heeft zeven teams waarin ze continu op zoek is naar de juiste mix. ‘In elk team hebben we van alles wat nodig, een controleur, sfeermaker, terugkijker, expert en structuurbewaker. En natuurlijk een goede balans van extravert en introvert.’

Booking.com

Net als SEOshop vindt Booking.com het belangrijk om haar employer brand values duidelijk te hebben omschreven. Van Alewijn: ‘Als mensen onze cultuurwaarden in hun DNA hebben, dan zullen ze langer bij Booking.com blijven werken. Boeien van medewerkers stimuleren we ook door veel aandacht te geven aan training en ontwikkeling en mensen veel ruimte te geven om nieuwe dingen uit te proberen. Dat geldt ook voor mijn eigen team van recruiters. Met een goed idee en een interessante businesscase mogen ze het van mij proberen. Zo denken wij een aantrekkelijke werkgever te zijn.’

Lees het volledige artikel.

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.